دستور گرفتن

معنی کلمه دستور گرفتن در لغت نامه دهخدا

دستور گرفتن. [ دَ گ ِ رِ ت َ ]( مص مرکب ) برنامه کار و راه و روش و طریقه و نظم ونسق از دستوردهنده گرفتن. برنامه و روش کار از آمری اخذ کردن. طریقه و نسق و نظام کار از دستوردهنده گرفتن. راه و روش و دستور کار از دستوردهنده خواستن.

معنی کلمه دستور گرفتن در فرهنگ فارسی

برنامه کار و راه و روش و طریقه و نظم و نسق از دستور دهنده گرفتن برنامه و روش کار از امری اخذ کردن .

جملاتی از کاربرد کلمه دستور گرفتن

در دسامبر ۲۰۰۹ دادگاه قانون اساسی ترکیه فعالیت این حزب را ممنوع کرد. این حزب به برقراری روابط نزدیک با جدایی‌طلبان کرد و دستور گرفتن از حزب کارگران کردستان متهم شده‌بود.
با مرگ معاويه در نيمه ماه رجب سال 60 هجرى يزيد پسر وى به خلافت رسيد وبلافاصله طى نامه هايى كه به استانداران و فرمانداران در نقاط مختلف نوشت مرگمعاويه و جانشينى خويش را كه از دوران پدرش پيش بينى و از مردم براى او بيعتگرفته شده بود(2)، به اطلاع آنان رسانيد و در ضمن ابقاى هريك از آنان در پستخويش ، دستور گرفتن بيعت مجدد از مردم را به آنها صادر نمود و نامه اى نيز به وليدبن عتبه كه از طرف معاويه مقام استاندارى مدينه رادر اختيار داشت به همان مضمون نوشت، ولى درنامه كوچك ديگرى نيز كه به همراه همان نامه به وىارسال داشت در بيعت گرفتن از سه شخصيت معروف كه در دوران معاويه حاضر به بيعتبا يزيد نشده بودند،تاءكيد نمود كه ((خُذِالْحُسَيْنَ وَعَبْدَاللّهِ بْنَ عُمَر وَعَبْدَاللّهبْنَ زُبَيْر اَخْذاً شَدِيداً لَيْسَتْ فيهِ رُخْصَةٌ حَتّى يُبايِعُوا وَالسَّلامُ))
دادستانی مصر در تاریخ ۱۲ آوریل ۲۰۰۹ میلادی، با متهم کردن حزب‌الله لبنان به جاسوسی، قاچاق اسلحه و تلاش برای بی‌ثبات کردن مصر، از بازداشت گروه ۴۹ نفره‌ای خبر داد که با دستور گرفتن از سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، علیه امنیت ملی مصر فعالیت می‌کردند.
يك روز يك نفر خدمتشان آمد و خيلى اصرار كرد كه دستورالعملى به من بدهيد، ايشاناعتنايى نكردند، روز دوم آمد باز اعتنايى نكردند، روز سوم آمد و باز اصرار كرد، آقاىانصارى فرمودند: آن قدر مبلغ به گردنت هست كه بايد بپردازى ،اول برو اون ها را درست كن ، بعد دنبال دستور گرفتن باش . طرف رنگش پريد و رفت...(83)
و اما اينكه گفت : (و نظير اين اشتباه و اين عتاب در سورهانفال آمده كه خداوند رسول گرامى خود را عتاب مى كند به اينكه چرا از اسراى بدرفديه گرفتى ) جوابش اين است كه : اولا اين مفسر معناى آيه را نفهميده است ، زيرا درآيه انفال هيچ عتابى بر فديه گرفتن از اسراء ديده نمى شود، و عتابى كه در آن آمدهبر اصل گرفتن اسير است ، چون كه مى فرمايد: (ما كان لنبى ان يكون له اسرى هيچپيغمبرى نبايد اسير داشته باشد) و هيچ آيه ديگرى و حتى هيچ روايتى هم نيامده كهپيغمبر به لشكريان دستور گرفتن اسير داده باشد، بلكه از روايات داستان بدربرمى آيد كه وقتى رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) دستور داد تا بعضى از اسيرانرا به قتل برسانند مردم ترسيدند از اينكه مبادا آنحضرت بخواهد همه اسيران را بهقتل برساند، لذا پيشنهاد فديه گرفتن را تقديم داشتند تا بدين وسيله وضع مالىسپاه اسلام را عليه دشمنان دين تقويت كنند، خداوند هم همين پيشنهاد كنندگان را مورد عتابقرار داد و فرمود: (تريدون عرض الدنيا و الله يريد الاخره ).
زكات ، يكى از عباداتى است كه پرداخت آن به قصد قربت نياز دارد و اثر تربيتىعميقى در روح انسان مى گذارد. لذا قرآن كريم بعد از آن كه دستور گرفتن زكات رابه پيامبر اكرم مى دهد در بيان فلسفه آن مى فرمايد: تو با اين كار، آن ها را پاك مىكنى و رشد و نمو مى دهى خذ من اموالهم صدقة تطهّرهم و تزكيهم بها(278)يعنى آن ها را از رذايل اخلاقى ، از دنيا پرستى و دنيا دوستى پاك مى كنى ونهال نوع دوستى و سخاوت و توجه به حقوق مستمندان را در آن ها پرورش مى دهى . اگرمسلمانان اين فريضه الهى را بر پا كنند فقر و بدبختى از ميان جوامع اسلامى از بينمى رود.