درون نگر
جملاتی از کاربرد کلمه درون نگر
جان بی واتسن معتقد بود که هشیاری را تنها با درون نگری میتوان مورد مطالعه قرار داد ولی درون نگری ابزاری ناکارآمد است. چون نمیتوان هشیاری را با دقت و به شیوه صحیح مورد مطالعه قرار داد، بهتر است که اصلاً آن را مطالعه نکرد. روانشناسی برای علمی شدن باید موضوعی را مورد تحقیق قرار دهد که بتوان آن را به خوبی اندازهگیری کرد، بهترین موضوعی که میتوان با اطمینان آن را اندازهگیری کرد، رفتار است.
"حقیقت، سرزمینی بی مسیر و ناشناخته است. انسان نمیتواند از طریق سازمانها، از طریق کیش و عقیده از طریق کشیش یا تشریقات مذهبی، یا از طریق هر دانش فلسفی یا روش روانشناختی به آن دست یابد. او باید آن را در انعکاس رابطهاش (با دیگران)، از طریق درک محتویات ذهن خود و از طریق مشاهده بیابد و نه از طریق تجزیه و تحلیل عقلانی یا موشکافی درون نگر. انسان در خودش تصاویری از امنیت مذهبی، سیاسی و شخصی ساختهاست که در قالب نمادها، ایدهها و باورها خود را آشکار میکند. اینها همچون کوله باری بر تفکر انسان، روابط و زندگی روزمره او سنگینی کرده و چیره شدهاست. اینها علل مشکلات ما هستند چرا که باعث جدایی و فاصله بین انسانها در روابطشان میگردند. "[۱۱۴] [۱۱۵]
تکیه بر درون نگری، مخصوصاً برای رویدادهای ذهنی بسیار سریع، غیر عملی بود. حتی بعد از آنکه به مردم، برای درون نگری، آموزش میدادند، معلوم میشد که حتی دربارهٔ یک تجربهِ حسیِ سادهِ یکسان، درون نگریهای مختلفی انجام میدهند. درنتیجه درحال حاضر درون نگری اهمیت چندانی ندارد.
چون روانشناسان، به طرز فزایندهای ار درون نگری سرخورده میشدند، رفتار گرایی به سرعت پرطرفدار شد و بسیاری از روانشناسان جوان آمریکایی خودشان را رفتارگرا نامیدند.
ماه عبری قبل از روش هاشانه، ایلول، به عنوان ماه درون نگری و توبه تعیین شدهاست. برای آماده شدن برای سال نو یهودیان، دعاهای ویژه ای خوانده میشود. زبور ۲۷ در آخر نماز صبح و عصر اضافه میشود و شوفار (شاخ قوچ) در پایان مراسم صبحگاهی در روزهای هفته (به استثنای خود شب روش هشانه) دمیده میشود. در میان یهودیان سفاردی، سلیچوت در طول ماه در روزهای هفته در سحرگاه خوانده میشود. همچنین، بسیاری در طول ماه دو بار کل کتاب مزامیر را تکمیل میکنند. مرسوم است که صدقه را زیاد میکنند (تزدکه) و از افرادی که ممکن است به آنها ظلم کردهاند استغفار کنند.
سرودههای گاتیک راک بیشتر در زمینههای رمانتیکگرایی، افسردگی و بیماریهای روانی دیگر، هستی گرایی، مسیحیت، عرفان و فرا طبیعی هستند. به گفته آل موزیک: «گاتیک راک شاخه ای از پست-پانک است که ملودی سینٍ سایرزها و ریفهای گیتار ساده پست-پانک را گرفته و از آنها برای ساختن موسیقی تاریک و آشفته، غمانگیز و گاهی پهلوانی استفاده کرده است». نخستین سروده گاتیک راک بسیار شخصی تر و درون نگر بودند و از سرودههای امروزی گاتیک راک تمایز داشتند.
فروید به شدت استاد فلسفه خود را تحسین میکرد؛ برنتانو که صاحب نظریه ادراک و درون نگری و همچنین نظریه لیپس، یکی از نظریه پردازان اصلی معاصر در مفاهیم ناخودآگاه و همدلی بود. برنتانو در کتابش که در سال ۱۸۷۴ با نام روانشناسی از دیدگاه تجربی منتشر شد امکان وجود ناخودآگاه را مورد بحث قرار داد. اگر چه برنتانو وجود ناخودآگاه را رد کرده است اما مباحثی که او مطرح کرد به فروید در این باره کمک کرد. فروید از نوشتههای چارلز داروین و ادوارد فون هارتمن (فلسفه ناخودآگاه) استفاده کرد.