درخواست حسنه

معنی کلمه درخواست حسنه در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] درخواست حسنه (قرآن). دنیا و آخرت با هم منافاتی ندارند، به شرط آنکه انسان به دنبال حسنه و نیکی در هر دو جهان باشد.
۱- درخواست حسنه دنیا و آخرت، مورد تایید خدا:•«ومنهم من یقول ربنا ءاتنا فی الدنیا حسنة وفی الاخرة حسنة... و برخی از آنان گویند: پروردگارا، به ما در دنیا نیکی و در آخرت نیکی عطا کن و ما را از عذاب آتش (دوزخ) نگاه دار.»•«اولـئک لهم نصیب مما کسبوا... آنها هستند که از دستاوردشان نصیبی خواهند داشت، و خداوند زودرس به حساب است (در لمحه ای قیامت را برپا خواهد کرد و در لحظه ای به حساب اجمالی سرّی خلایق پیش از حساب تفصیلی علنی خواهد رسید).» ۲- درخواست حسنه دنیایی و آخرتی، از جانب موسی (علیه السلام)، برای خود و قومش:•«واختار موسی قومه سبعین رجلا لمیقـتنا فلما اخذتهم الرجفة قال رب... و موسی از (میان) قوم خود برای وعده گاه ما (وعده نزول تورات پیش از پرستش گوساله، یا وعده توبه پس از آن) هفتاد مرد را برگزید، پس چون (به شنیدن صدا بسنده نکرده، خواستار دیدن خدا شدند) آن لرزه شدید آنها را فرا گرفت (و همگی مردند، موسی) گفت: پروردگارا، اگر می خواستی آنها و مرا پیش از این هلاک می کردی؛ آیا ما را به خاطر آنچه نابخردان ما انجام داده اند هلاک می کنی؟! این جز آزمایش تو نیست، هر کس را بخواهی بدان گمراه می کنی و هر کس را بخواهی هدایت می کنی؛ تو یار و سرپرست مایی، ما را بیامرز و بر ما ترحم کن که تو بهترین آمرزندگانی »•«واکتب لنا فی هـذه الدنیا حسنة وفی الاخرة... و در این دنیا برای ما نیکی (در زندگی و طاعت و عاقبت) مقرر دار و در آخرت نیز (نیکی در حساب و شفاعت و بهشت)، زیرا ما به سوی تو بازگشته ایم. فرمود: عذابم را به هر کس بخواهم (به اقتضاء حکمت در نظام اتمّ خلقت) می رسانم و رحمتم همه چیز را فرا گرفته است؛ پس به زودی آن را برای کسانی که تقوا می ورزند و زکات می دهند و کسانی که به آیات و نشانه های ما می گروند، مقرر می دارم.»

جملاتی از کاربرد کلمه درخواست حسنه

و اين بيان عام نسبت به درخواست موسى (عليه السلام ) يك نحوه تقييد است ، براى اينكهموسى درخواست حسنه و رحمت را براى قوم خود با جمله (انا هدنا اليك )تعليل كرده ، و در حقيقت خواسته است بگويد: پروردگارا از قوم من همه آن افرادى را كهبازگشت كرده اند بخاطر همان بازگشتشان مشمول رحمت و حسنه خود كن ، و خداونددرخواست اين عموميت و وسعت را اجابت نكرد، بلكه آن را تقييد نمود و فرمود: من به زودىرحمت خود را براى آن افرادى كه هم بازگشت كردند و هم تقوا پيشه خود ساخته و هم بهآيات من ايمان آوردند مى نويسم .