[ویکی الکتاب] معنی خَوْضِهِمْ: صحبتهای بیهوده و باطلشان(خوض : داخل شدن در سخن باطل ) ریشه کلمه: خوض (۱۲ بار)هم (۳۸۹۶ بار)
جملاتی از کاربرد کلمه خوضهم
در جـاى ديـگـر مى گويد: قل الله ثم ذرهم فى خوضهم يلعبون : بگو الله سپس آنها رارها كن كه در دروغهاى خود بازى كنند (انعام - 91).
مؤ لف : اين معنا به طرق بسيارى ديگر از ائمهاهل بيت (عليهم السلام ) روايت شده . و اينكه در روايت بالا فرمود: (و اعظم ذلك )،معنايش اينست كه آنچه مى بيند به نظرش سخت عظيم مى آيد. و در اين حديث جمله (الذينآمنوا و كانوا يتقون ) را كلامى مستقل گرفته و به تفسيرش پرداخته ، همچنانكه همينكار را حديث الدر المنثور از جابر بن عبداللّه ازرسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) نقل كرده ، با اينكه از ظاهر سياق بر مى آيدكه آيه شريفه كلامى مستقل نيست ، بلكه مفسر و بيانگر آيهقبل است كه فرمود: (الا ان اولياء اللّه ...) و همين خود مؤ يد مطلبى است كه ما دربعضى از مباحث گذشته گفتيم كه از تركيبات كلام الهى هر احتمالى كه به ذهن برسدحجتى است كه به آن احتجاج مى شود، همچنانكه در تفسير آيه(قل اللّه ثم ذرهم فى خوضهم يلعبون ) گفتيم كه چند جور ممكن است تركيب شود،يكى اينكه از اول تا به آخر يك كلام باشد، دوم اينكه جمله(قل اللّه ثم ذرهم فى خوضهم ) يك كلام و يك تركيب باشد، سوم اينكه جمله(قل اللّه ثم ذرهم ) تركيبى مستقل باشد، و چهارم اينكه جمله(قل اللّه ) تركيبى جداگانه باشد.
را در اباطيل و لجاجت و بازيگرى خود رها سازد زيرا آنها جمعيتى هستند كه كتاب الهى وآيات او را به بازى گرفته اند. (قل الله ثم ذرهم فى خوضهم يلعبون )
اول اينكه هر جمله از جملات قرآنى به تنهائى حقيقتى را مى فهماند و با هر يك از قيودىكه دارد، از حقيقتى ديگر خبر مى دهد، حقيقتى ثابت و لايتغير و يا حكمى ثابت از احكام را،مانند آيه شريفه : (قل اللّه ثم ذرهم فى خوضهم يلعبون ) كه چهار معنا از آن استفادهميشود، معناى اول از جمله : (قل اللّه ) و معناى دوم از جمله :(قل اللّه ثم ذرهم )، و معناى سوم از جمله (قل اللّه ثم ذرهم فى خوضهم )، و معناىچهارم از جملات (قل اللّه ثم ذرهم فى خوضهم يلعبون ) كهتفصيل آن در تفسير خود آيه مى آيد انشاءاللّه و شما مى توانيد نظير اين جريان را تاآنجا كه ممكن است همه جا رعايت كنيد.