خوب و بد
معنی کلمه خوب و بد در فرهنگ فارسی
جملاتی از کاربرد کلمه خوب و بد
نار و جنت خوب و بد بالا و پست هرچه هست از توست ای تو هرچه هست
از آن خدا است ، و همچنين نظامى كه در پهناى شگفتانگيز عالم جارى است به دست او است ،پس او شنواى گفتارها و صداها و اشارههاى ما است ، و داناى بهاعمال و افعال نيك و بد ما و عدل و ظلم ما و احسان و اسائه ما و سعادت و شقاوتهائى استكه نفس ما كسب مى كند، و چگونه دانا به جميع اينها نباشد، وحال آنكه همه ما را او در ملك خود و به اذن خود ايجاد فرموده ؟ و نحوه وجودى اين نوع ،يعنى خوب و بد، عدالت و ظلم ، اطاعت و معصيت و هر يك از لغاتى كه دلالت بر معانىذهنى دارند، همه امورى هستند علمى ، به اين معنا كه جز در ظرف علم وجود تحقق ندارند، ولذا مى بينيم عملى را كه انسان انجام مى دهد وقتى آنرا خوب و يا بد، معصيت و يا اطاعت مىناميم كه از روى علم و عمد انجام يافته باشد، و همچنين صوتى كه از تركيب چند حرف ازدهان آدمى بيرون مى آيد وقتى كلام خوانده مى شود كه از روى علم صادر شده وگويندهاش معناى آنرا قصد كرده باشد.
پس به حكم اين آيات تمامى علومى كه براى انسانحاصل مى شود همه و همه هدايت الهى ، و به هدايت الهى است ، چيزى كه هست به حسب نوع، مختلف است . آنچه از علوم كه مربوط به خواص اشياء خارجى است ، طريقى كه خداىسبحان بشر را به آن طريق به سوى آن علوم هدايت مى كند طريق حس است ، و آنچه ازعلوم كلى و فكرى كه چون بديهيات عقلى نه ربطى بهاعمال خوب و بد انسان دارد و نه ربطى به خواص اشياء، اينگونه علوم را خداى تعالىبه تسخير و اعطاء به انسان مى دهد، و اين تسخير و اعطاء چنان نيست كه حس بتواند آنراابطال كند، و يا انسان در حالى از حالات از آن بى نياز شود، قسم سوم علومى استمربوط به اعمال آدمى و اينكه چه اعمالى صالح و چه اعمالى فاسد و فساد انگيز است ؟چه اعمالى تقوا و چه اعمالى فجور است ؟ خداى سبحان آن را از طريق الهام و افكندن دردلها و كوبيدن در فطرت به انسان مى دهد.
خوب و بد را از عمل ای گوهری بشناس قیمت کز نُبی بشناختند آزادگان قدرِ نَبی را
اشاره بر مضاعف بودن پاداش و كيفر، زنان پيامبر(ص ) دربرابرعمل خوب و بد خود
اين وضع انسان معمولى است ، اما انسانى كه ممسوس شيطان شده ، يعنى شيطان با اوتماس گرفته و نيروى تميز او را مختل ساخته ، نمى تواند خوب و بد، نافع و مضروخير و شر را از يكديگر تميز دهد و حكم هر يك از اين موارد را در طرفمقابل آن جارى مى سازد،
مساءله 9 - براى امام كه خطبه مى خواند سزاوار آن است كه در ضمن خطبه اش مسائلى كه مربوط به مصالح دينى و دنيائى مسلمين است و حوادث واحوال خوب و بد و مضر و نافعى كه در بلاد مسلمين رخ داده و آن چه مسلمانان در معاش ومعادشان بآن نيازمندند و مسائل سياسى و اقتصادى كه دراستقلال و كيان مسلمين دخالت دارد را تذكر دهد و نيز اينكه با سايرملل چگونه بايد معامله و رفتار كنند گوشزد شنوندگان نموده آنان را از توطئه ودخالتهاى دول بيگانه و ستمكاران استعمارگر در امور سياسى و اقتصادى مسلمين كهسرانجام آن دخالتها استعمار و استثمار مسلمين است برحذر بدارد و خلاصه كلام اين استكه نماز جمعه و دو خطبه آن از مواقف بس عظيمى است براى مسلمانان نظير حج و مواقف آن ونظير عيد قربان و فطر و غير آنها كه از شرائع بسيار مهم اسلام است اما متاءسفانهدشمن جوامع اسلامى را از وظائف مهم سياسى نماز جمعه و ساير مواقف سياسى اسلامغافل و بيخبر نگه داشت (وتوانست مسلمانان را با داشتن چنين سرمايه اى استعمار كند).
خوردنی ها را مگو از خوب و بد کاین خوش ونیکوست یا معیوب ورد
گفتم : زمين خوب و بد و مقبل و مرتد را مى پذيرد. پس برخاستم و دو ركعت نماز به جاىآوردم و خداى عزوجل را خواندم كه سر اين امر عجيب را بر من روشن فرمايد. صدايى شنيدمكه اى ابا قدامه !دوست خدا را حال خود گذار او را واگذاشتم و نزديك او ماندم تا مرغانىبر او فرود آمدند و او را خوردند.
بد کرده را بگوی که «بد از تو تا ابد ای بیخبر بماند ز ما خوب و بد گذشت»
چو روزگار همی بگذرد رو ای سعدی که زشت و خوب و بد و نیک در گذر دیدم
اگر یکوصف جائی جلوهگر هست ز خوب و بد ز باقی هم اثر هست
خوب و بد را بهپای نفع برد هرچه نفعی نداشت بد شمرد
تئوری توطئه در شکل حاد آن بیانگر این است که تمامی بدبختیهای عالم در پی اعمال گروهی از افراد پرنفوذ و معمولاً پنهان است. در بیان این مفهوم گفته میشود گروههای کوچک و تیزهوشی دارای امکانات سیاسی، مالی، نظامی، روانی و علمی در پس تمام حوادث خوب و بد این جهان هستند. از دید صاحبنظران، این گروهها برنامههای خود را به گونهای جلو میبرند که افکار عمومی جامعه درگیر مسائل دیگری باشد تا افراد توانایی تمرکز و اندیشه بر علل و دلایلی که نشاندهندهٔ وجود انواع برنامهٔ پیشبرندهٔ جوامع به سوی اهداف گروههای تشکیلدهندهٔ این تئوری است را نداشته باشند.
آنجا که میان خوب و بد فرق نهند بگذر ز بدم به حسن هر خوب قسم
حاشا بر تو كه چنين رفتارى داشته باشى و نيكوكار را با گنهكار بميرانى و درنتيجه خوب و بد در درگاهت فرق نداشته باشند، حاشا بر تو كه جزا دهندهكل زمينى عدالت را رعايت نكنى ؟
و لازمه اين آزادى اين است كه مردم در چنين جامعه اى به آنچه موافق طبعشان باشد عادتكنند نظير شهوات رذيله و خشمهاى غير مجاز و نتيجه اين اعتياد هم اين است كه كم كم هر يكاز خوب و بد جاى خود را به ديگرى بدهد يعنى بسيارى از بديها كه دين خدا آن را زشتمى داند در نظر مردم خوب و بسيارى از خوبيهاى واقعى در نظر آنان زشت شود و مردم دربه بازى گرفتن فضائل اخلاقى و معارف عالى عقيدتى آزاد باشند و اگر كسى بهايشان اعتراض كند در پاسخ آزادى قانونى را به رخ بكشند.
ز من مجو سر و سامان که من نه آن مستم که زشت و خوب و بد و نیک را خیال کنم
كتاب ((زن در قرآن )) كه چهره گروهى از زنان خوب و بد را در كتاب آسمانى و جاويدانما قرآن مجيد نمايان مى سازد و پندى آموزنده براى شناختن زن از ديدگاه اسلام و قرآن وخودسازى زنان مسلمان بر اساس خواست خدا و پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم مىباشد، سلسله دروسى است كه چند سال پيش در يكى از جلسات مذهبى براى جمعى ازبانوان و دوشيزگان ايراد شده است .
این است پند من که ز خوب و بد جهان نه غرّه شو، نه رنجه؛ که هر چیز بگذرد