حد شرعی

معنی کلمه حد شرعی در دانشنامه اسلامی

[ویکی شیعه] حد شرعی مجازات و کیفر غیرمالی معلوم تعیین شده در شرع برای برخی گناهان خاص. نوع، مقدار و شیوه اجرای این دسته مجازات ها در قرآن و یا روایات تعیین شده است. حدود معمولاً مجازات های بدنی مانند تازیانه زدن است. حد گاهی در معنای عام مجازات به کار می رود که در این صورت، تعزیرات را نیز در بر می گیرد ولی از لحاظ تخصصی تعزیر به مجازات هایی گفته می شود که نوع، اندازه و کیفیت اجرای آن در منابع شرعی نیامده است و تعیین آن در اختیار حاکم است. بخشی از حدود مربوط به روابطِ نامشروع جنسی مانند زنا و لواط است. در تعداد حدود میان فقها اختلاف است و گاهی حدود را هشت و گاهی شانزده مورد برشمرده اند. در حدود، عفو، مصالحه و عوض مطرح نیست. حدود به غیر از حد سرقت و قذف، حق الله است. کتاب های فقهی در بیشتر موارد مشتمل بر بخشی با عنوان حدود هستند که مجازات های خاص، شرایط، کیفیت اجرا و دیگر مسایل مرتبط با حدود را بیان می کند.
اجرای حدود شرعی به شرایطی وابسته است. برخی فقیهان شیعه معتقدند اجرای حد شرعی از اختصاصات امام معصوم(ع) است و دیگرانی چنین اختصاصی را قبول ندارند و اعتقاد دارند در زمان غیبت امام معصوم(ع) نیز می توان حدود را اجرا کرد.
حد به مجازات های غیرمالی گفته می شود که در شرع اسلام برای جرایم خاصی تعیین شده است. میزان و چگونگی اجرای این مجازات های معین در منابع اسلامی بیان شده است. گاهی واژه حد در معنای وسیع تری به کار رفته است؛ به صورتی که دیگر مجازات ها مانند تعزیرات را نیز شامل می شود. برخی نیز حد را به جرایم با مجازات مشخص، تعریف کرده اند.

جملاتی از کاربرد کلمه حد شرعی

اگر زناکار پیش از ثابت شدن زنا، توبه کند؛ حد شرعی از او ساقط شده و بر او جاری نمی‌شود. اما شروط اندر شروط است. اما اگر پس از ثابت شدن زنا توبه نماید، در زمان حضور پیشوا، آن پیشوا اختیار دارد که او را ببخشد یا حدّ بر او جاری کند.
ذلِکَ لَهُمْ خِزْیٌ فِی الدُّنْیا ای هوان و فضیحة فی الدنیا، وَ لَهُمْ فِی الْآخِرَةِ عَذابٌ عَظِیمٌ این عذاب کافران است علی الخصوص آن قوم عرینان که آیت در شأن ایشان فرو آمد، اما مسلمانان چون ازیشان جنایتی آید، و حد شرعی بر ایشان برانند، آن ایشان را کفارت گناهان باشد، و در آن جهان ایشان را عذاب نبود، و ذلک فی‌
از سال ۱۳۵۹طبق دستور خمینی ورود زنان بدون حجاب به ادارات دولتی ممنوع شد و در سال ۱۳۶۲ با تصویب قانون مجازات اسلامی در مجلس شورای اسلامی ایران عدم رعایت حجاب در معابر عمومی موجب حکم حد شرعی ۷۲ ضربه جاری شد. گاه افراد بدحجاب دستگیر به جریمه نقدی محکوم شدند.
تعزیر در حقوق کیفری ایران عبارت از مجازاتی است مادون حد شرعی. به عبارت دیگر تعزیر کیفری است برای جرائمی غیر از آنهایی که در حقوق جزای اسلامی برایشان حد، قصاص و دیه در نظر گرفته شده‌است. تعزیر در شرع از حیث مقدار مشخص نیست و در فقه به کیفری گفته می‌شود که برخلاف حد، قانون‌گذار اندازه‌ای برای آن تعیین نکرده باشد و تعیین آن به صلاحدید قاضی می‌باشد (تعزیر باید کمتر از حد باشد). تعزیر در لغت به معنای تعظیم، تأدیب، نصرت و منع می‌باشد.
از دیدگاه محمد بن مکی (شهید اول)، شرایط اثبات آن مطابق با شرایط عمومی اثبات زنا در اسلام است؛ بدین ترتیب که یا خود شخص در چهار نوبت اقرار کند در حالی که کامل، مختار و آزاد باشد، یا چهار مرد، سه مرد و دو زن یا دو مرد و چهار زن شهادت دهند که با چشم دیده‌اند که همچون ورود میل به سرمه دان نزدیکی رخ داده‌است و همگی بر فعل واحد در مکان و زمان واحد اتفاق نظر داشته باشند و از سببی که موجب حلال بودن رابطه زناشویی بین متهمان باشد بی اطلاع باشند. لازم است شاهدان حتماً در حضور یکدیگر شهادت دهند. چنانچه زناکار مدعی شود علم به حرمت زنا نداشته و احتمال صحت این ادعا باشد، حد شرعی ساقط می‌شود. هچنین اگر زناکار قبل از آمدن گواهان توبه کند، حد ساقط می‌شود.
در شریعت اسلام، سنگسار یا رَجم حد شرعی زنای محصنه است، که در خصوص مرد و زن زناکار تحت شرایط بسیار خاص احصان اعمال می‌شود. دست کم ۱۰ شرط باید محقق شود تا فردی محکوم به سنگسار شود. برای اجرای حد شرعی لازم است شرایط اثبات زنا محقق گردد (از جمله شهادت چهار مرد عادل بر دیدن لحظه زنا).
حد شرعی مست بی حد را نمی آرد به هوش دار کی از عهده منصور می آید برون؟
نیارد حد شرعی مست بیحد را به خود صائب زچوب دار کی اندیشه ای منصور می دارد؟