جفت شدن

معنی کلمه جفت شدن در لغت نامه دهخدا

جفت شدن. [ ج ُ ش ُ دَ ] ( مص مرکب ) جماع کردن حیوان نر و ماده. ( نظام ). جماع. ( غیاث ). مباشرت کردن. ( آنندراج ). فراهم آمدن زن و مرد یا نر و ماده هر حیوان به منظور تمتع جنسی. همخوابگی. آرمیدن حیوان نرینه با مادینه. || زن و شوهر شدن. برگزیدن زن مردی را به شوهری. برگزیدن مرد زنی را به همسری :
نخست آن که تا شاه زابلستان
شود جفت با ماه کابلستان.فردوسی. || دمساز شدن. قرین شدن. همراه شدن. همپا گردیدن :
چو بشنید گرسیوز آن مژده گفت
که پیران شد امروز با شاه جفت.فردوسی.چو بانو زین سخن لختی فروگفت
بت بی صبر شد با صابری جفت.نظامی.با لب دمساز خود گر جفتمی
همچو نی من گفتنیها گفتمی.مولوی.|| شبیه شدن چیزی به چیز دیگر از جنس خود. || پهلوی هم آمدن دو چیز شبیه به هم از یک جنس. ( نظام ). || منطبق شدن. خوب بر روی هم یا کنار هم قرارگرفتن دو چیز. جزم شدن.

معنی کلمه جفت شدن در فرهنگ فارسی

جماع کردن حیوان نر و ماده مباشرت کردن یا زن و شوهر شدن .

جملاتی از کاربرد کلمه جفت شدن

جفت شدن بازها در شبه گره‌ها به صورت تو در تو نیست؛ بدین معنی که جفت بازها با یکدیگر هم پوشانی دارند و همین موضوع پیش‌بینی وجود شبه گره‌ها در توالی‌های آران‌ای را برای برخی روش‌های محاسباتی مانند برنامه سازی پویا که از یک روند بازگشتی استفاده می‌کند ناممکن ساخته است. زیر گروه‌های محدودی از شبه گره‌ها توسط برنامه سازی پویا قابل پیش‌بینی اند. روش‌های جدیدتری مانند روش‌هایی که از گرامرهای مستقل از متن تصادفی برای پیش‌بینی ساختار دوم استفاده می‌کنند نیز نمی‌توانند شبه گره‌ها را تشخیص دهند.
تفکیک غیرتعادلی، اولین بار توسط وستبروک در سال ۱۹۶۴، نظریه‌پردازی شد. این تفکیک در نتیجهٔ جفت شدن حل‌شونده‌ها با جاهای خالی ای است که در حال حرکت به سمت منابع مرزدانه یا ته‌نشینی هنگام فرونشاندن یا تحت تنش هستند. این تفکیک‌ها همچنین می‌تواند در نتیجهٔ انبوه‌سازی محلول در حال حرکت اتفاق بیفتد.
بشریت در معرض تهدیدات دائمی موجودات غول پیکر است. کودکان تحت نام انگل باید ربات‌های غول پیکر را به صورت جفت دختر و پسر خلبانی کنند. تیمی متشکل از ده انگل به جوخه آزمایشی ۱۳ مزرعه ۱۳ اختصاص داده می‌شود. یکی از آنها به اسم هیرو (کد: ۰۱۶)، یک کاندیدای خلبانی است که نمی‌تواند با شریک خود هماهنگ شود. پس از عدم موفقیت در هماهنگ‌کردن، هیرو از تیم خلبانی اخراج می‌شود ولی ناگهان با زیرو تو (کد: ۰۰۲) مواجه می‌شود. زیرو تو یک خلبان نخبه فرنکس با خون کلاکسوسور، شاخ‌های قرمز است که به عنوان «قاتل شریک» شهرت دارد و شایعه شده که شرکای زیرو تو پس از جفت شدن با او در بار سوم کشته می‌شوند.
قدرت کراس اوور تی ۵۰۰ از یک موتور ۱٫۵ لیتری توربو با قدرت ۱۵۶ اسب بخار و جفت شدن به یک گیربکس دستی پنج سرعته می‌آید.
در ابتدا توسط الکساندر کوکولاس به عنوان بَندزنی فراصوت با کار داغ نامیده شد؛ بَندزنی گرماصوتی در دسته بَندزنی‌های فلزی حالت جامد قرار می‌گیرد که از جفت شدن دو سطح فلزی در زیر نقطه ذوب‌شان تشکیل می‌شود. توسط کوکولاس معرفی شد که بَندزنی گرماصوتی بر قابلیت اطمینان بَندزنی بدست آمده توسط ماشین‌های بَندزنی حالت جامد تجاری موجود با پیش گرم کردن سیم سرب (و/یا تراشه سیلیکونی با روکش فلزی) قبل از معرفی یک چرخه انرژی فراصوت، به‌طور قابل توجهی بهبود یافت.
پس غير خدا نه بالاستقلال نه بالاشتراك و نه بالمظاهرة مالك ذره اى نيست ؛ اما راه شفاعتبراى كسانى كه از جانب خداوند ماءذونند، گشوده است ؛ به اين معنا كه بر اثرابتهال و تضرع شفيع ، عدل الهى با رحمتش ضميمه و حساب انسانهابا شفع جفت شدن عدل و رحمت ، رسيدگى مى شود و گرنهتحمل عدل محض خداى سبحان دشوار است . از اين رو در دعا مى گوييم اللهم عاملنابفضلك و لا تعاملنا بعدلك ؛ بار خدايا با اسم حسنعدل و فضل با ما رفتار كن ، نه باعدل تنها . پس شفاعت و وساطت برخى موجودهاى جهان امكان به اذن خداى سبحانمحال نيست و خداى سبحان به پيامبران ، امامان و اوليايش چنين اذنى داده است ، نه بهبتهايى كه كارى از آنها ساخته نيست .
تغییر جهت شامل جذب قوی یا پیوند شیمیایی یک مولکول پلیمر به یک سطح از محلول است. این فرایند به‌طور معمول از طریق یک عامل جفت کننده که یک دسته را بر روی سطح به یک گروه واکنشی در هر یک از انتهای زنجیره پیوند می‌دهد، به دست می‌آید. اگرچه این روش ساده است، اما از عیب چگالی پیوند نسبتاً پایین در نتیجه ممانعت فضایی از کویله‌ای پلیمری متصل به آلدریکی رنج می‌برد. بعد از جفت شدن، همانند همه موارد، پلیمرها تلاش می‌کنند تا آنتروپی خود را به‌طور معمول با فرض یک برس یا کنفورماسیون قارچ به حداکثر برسانند؛ بنابراین، مکان‌های اتصال بالقوه در زیر این «قلمرو قارچ» غیرقابل‌دسترس می‌شوند.
باروری یا لِقاح ترکیب سلول‌های جنسی نر و ماده است که منجر به تشکیل سلول تخم می‌شود. تخم نخستین سلول جاندار جدید است که با تقسیم‌های پی‌درپی و تغییرهایی که پیدا می‌کند، در نهایت جانداری مشابه به والدین ایجاد می‌کند. به عبارت دیگر لقاح به عمل جفت شدن گامت‌های نر و ماده برای پدیدآوردن جاندار جدید گفته می‌شود.
در ژاپن جمعیت فزاینده‌ای از «پاراسایتو شینگورو» «انگل مجرد» وجود دارد — افراد بالغ مجردی که هنوز با والدین خود زندگی می‌کنند — که احتمالاً عامل دیگری در عدم جفت شدن افراد است. دلیل این اصطلاح تحقیرآمیز اینست که مجردهایی که در خانهٔ والدین زندگی می‌کنند، اجاره خانه پرداخت نمی‌کنند و می‌توانند بیشتر برای خود پس‌انداز کنند و از طرف دیگر اغلب مسئولیت کارهای خانه را بر عهده ندارند. این بدان معناست که بیشتر درآمد مجردها به خودشان تعلق دارد و به همین دلیل، انگیزه‌های اقتصادی برای ترک خانه والدین یا تشکیل یک زندگی خانوادگی مستقل وجود ندارد. نقل مکان یا ازدواج به معنای کنار گذاشتن این سبک زندگی امن اقتصادی است.
در واکنش‌های جفت شدن، یک فلز، جفت بین دو قطعه رادیکال قراردادی را کاتالیز می‌کند. واکنش‌های جفت شدن رایج با آرن‌ها منجر به تشکیل پیوندهای کربن-کربن جدید می‌شود، به عنوان مثال، آلکیل‌آرن‌ها، وینیل‌آرن‌ها، بیریل‌ها، پیوندهای کربن-نیتروژن جدید (آنیلین‌ها) یا پیوندهای کربن-اکسیژن جدید (ترکیبات آریلوکسی) دارند. به عنوان مثال، آریلاسیون مستقیم پرفلوئوروبنزن‌ها است.