تولتک
معنی کلمه تولتک در دانشنامه عمومی
معنی کلمه تولتک در دانشنامه آزاد فارسی
مجسمه های آتلانتین، نماد جنگجویان تولتک در تولا
به معنای «سازنده» از قبایل قدیمی سرخ پوستان امریکا. بر بیشتر خاک مکزیک و امریکای مرکزی در قرن های ۱۰ تا ۱۲م حکومت کرد، و مرکز سیاسی و مذهبی آن تولا۱ یا تولان۲، شمال شرقی مکزیکوسیتی، بود. آنان شهر قدیمی مایایی چیچن ایتسا۳ را نیز در یوکاتان۴ تصرف کردند و توسعه دادند. پس از سقوط تولتک ها، آزتک ها بر بیشتر قلمرو سابق آنان، به استثنای مناطق تحت تصرف مایاها، چیره شدند. آزتک۵ ها و مایاها نمونه های بسیاری از معماری، آثار تاریخی، و هنری پیش از کریستوف کلمب را به این اقوام نیمه افسانه ای نسبت داده اند، همچون اهرام آفتاب و ماه، و معبد کتسالکوئاتل۶، خدای مار، در تئوتیئوآکان۷. اصل و منشأ تولتک ها نامعلوم است، اما گفته می شود که پس از زوال تئوتیئوآکان (ح ۷۰۰م) از شمال به دشت مکزیک مهاجرت و بر مایاها غلبه کردند. آنان اقوام بومی حوزۀ مکزیک را مطیع خود و پایتخت شان را با نام آنائوئاک۸ ـ به معنای «کنار آب» ـ به علت دریاچه های بسیار آن، برپا کردند. در سال های ۹۰۰ تا ۱۱۰۰ تولتک ها به اوج اقتدار و شکوه خود رسیدند، بسیاری از سرزمین های مجاور را تصرف کردند و امپراتوری خود را از شمال تا مدار رأس السرطان و از جنوب به مرز جنوبی گواتمالا گسترش دادند. بر طبق روایات، روحانی ـ پادشاه افسانه ای تولتک با نام کتسالکوئاتل یا کوکولکان۹ (به معنای مار پردار)، که (ح ۱۰۰۰م) از تولا اخراج شده بود، به دولت ـ شهرهای مایا هجوم برد، و آنان را وادار کرد به جنگ های خونین پایان دهند و حکومت او را بپذیرند. این افسانه به پرستش کتسالکوئاتل، خدای مار، تولتک ها مربوط است که تسکاتلیپوکا۱۰، خدای شب، او را از تولا اخراج کرد و در دریای شرقی ناپدید شد. با زوال قدرت تولتک ها، مایاها بار دیگر کشمکش های متقابل را از سر گرفتند که به متروکه شدن مراکز مذهبی در شمال غربی یوکاتان انجامید.
TulaTollánChichen ItzáYucatánAztecQuetzalcoatlTeotihuacánAnahuacKukulcanTezcatlipoca
جملاتی از کاربرد کلمه تولتک
اگرچه واژه ناحواتی «تولتک» در حالت کلی به معنی «صنعتگر سطح پیشرفته» میباشد و همیشه هم اشاره به تمدن تولتکها (که بر روی تمدن تولا و هیدالگو متمرکز شده) ندارد. به دلیل اینکه تمدن تولتک قرنها پس از تمدن تئوتی وکانها شکوفا شد مردم نتوانستند پایهگذاران این شهر را ببینند.
اگرچه پژوهشگران تنها به توسعه و درجه تأثیرگذاری شهر تئوتی وکان اشاره کردهاند، برخی نیز معتقدند آن شهر دارای نفوذ مستقیم و نظامیگری بودهاست. برخی دیگر هم معتقدند که اقتباس ویژگیهای «خارجیها» بخشی از نفوذ فرهنگی دوسویه، آگاهانه و انتخابی میباشد. یافتههای جدید نیز حاکی از آنند که تئوتی وکان از همان زمان امپراطوریهای باستان، همچون تولتک و آزتک روشی یکسان در مراودات و مبادلاتش با دیگر مراکز اعمال میکردهاست. این باور وجود دارد که تئوتی وکان تأثیر را بر روی سبکهای کلاسیک و پیش از کلاسیک مایا داشتهاست، و به احتمال زیاد این امر توسط تصرف چندین مرکز و ناحیه مایا شامل: تیکان و ناحیه پتن و تأثیر فرهنگ مایا بودهاست.
تاریخ اولیه شهر تئوتی وکان کاملاً اسرارآمیز و منشأ بنیانگذاری آن نامشخص میباشد. برای سالیان مدیدی باستان شناسان معتقد بودند آن شهر به وسیلهٔ تولتکها ساخته شدهاست. این نظریه به متون دوران استعمار برمیگردد، همچون مستندات دوران فلورانس که به زمینهای تولتکها نسبت داده شدهاست.
درپی کوچ ناگهانی مایاها، اقوام جدیدی آمدند و سرزمینهای مایاها را تسخیر کردند. شهر بزرگ چیچن ایتزا به دست قوم تولتک که از اقوام نیمهوحشی ساکن ارتفاعات مکزیک بود افتاد. اقوام دیگری نیز فتح سرزمینهای دیگر مایایی را آغاز کردند و تقریباً تمام ماحصل تمدن مایایی از دست رفت. این روند تا قرن سیزدهم ادامه داشت و در نهایت در قرن سیزدهم مایاها موفق شدند دوباره حاکمیت شهرهای خود را بهدست بگیرند اما با این تفاوت که به جای یک حکومت، آن زمان شانزده حکومت کوچک در سرزمینهای مایا حکومت میکردند. فرهنگ مایایی هم به نسبت دوره گذشته بسیار ضعیفتر و کمتوانتر شده بود و تقریباً زیر سایه تمدن آزتک قرار گرفت و در نهایت به دست اسپانیاییهای مهاجم، تمدن مایا برچیده شد.