[ویکی الکتاب] معنی لَا تَقْرَبُوهُنَّ: نزدیک آن زنان نشوید ریشه کلمه: قرب (۹۶ بار)هن (۲۰۷ بار)
جملاتی از کاربرد کلمه تقربوهن
و همچنين كلمه (رجس )، و كلمه (رجز) به كسره را، و گويااصل در معناى رجز هول و وحشت بوده ، پس دلالت آن بر نجاست نيز به استعاره است . واسلام معناى طهارت و نجاست را معتبر شمرده ، و همچنين طهارت و نجاست مادى و معنوى هر دورا پذيرفته ، بلكه در معارف كليه و در قوانين مقرره نيز سرايت داده ،بعضى قوانين راطاهر، و بعضى را نجس خوانده ، از آن جمله مى فرمايد: (و لا تقربوهن حتى يطهرن )كه منظور از اين طهارت پاكى از حيض است ،
اين را هم بايد بدانيم كه آوردن جمله : (زنان شما كشتزار شمايند)قبل از بيان (فاتوا حرثكم ) و نيز تعبير از زنان براى بار دوم به (كشتزار) خالى ازاين دلالت نيست ، كه مراد توسعه و آزادى دادن درعمل زناشوئى است ، يا از نظر مكان و يا از نظر زمان البته مكانى كه زنان انتخاب كنند،نه آنجائى كه مردان از زنان انتخاب كنند، حال اگر اطلاق تنها از نظر مكان باشد، ديگرآيه شريفه متعرض اطلاق نيست ، و در نتيجه آيه قبلى كه مى فرمود: (فاعتزلوا النساءفى المحيض )، و جمله و (لا تقربوهن حتى يطهرن ...) تعارضى ندارد.
و به هر حال پس اين كه فرمود: (از زنان درحال حيض كناره گيرى كنيد) هر چند ظاهرش امر به مطلق كناره گيرى است همانطور كهيهوديان مى گفتند، و هر چند كه براى تاءكيد اين ظاهر بار دوم هم فرمود:(و لاتقربوهن )، و ليكن جمله : (فاتوهن من حيث امركم الله )، با در نظر داشتن اينكهمنظور از (آنجائى كه خدا دستور داده ) همان مجراى خون است ، كه در آخر آيه است ، خودقرينه است بر اينكه جمله : (فاعتزلوا)، و جمله دوم يعنى (و لا تقربوهن ) جنبه كنايهدارند،
آيات (222) و (223) : و يسلونك عن المحيض قل هو اذى فاعتزلوا النساء فى المحيض و لا تقربوهن ...