در حالى كه قرآن سليمان را پيامبرى بزرگ ميخواند با علم سرشار و تقواى بسيارپيامبرى كه با داشتن حكومت عظيم هرگز اسير مقام ومال نشد، و به آنها كه از سوى ملكه سبا براى فريفتنش هداياى بسيار گرانبهائى آورده بودند گفت : اتمدونن بمال فما آتانى الله خير مما آتاكم : (آيا مرا به وسيله مال ميخواهيد كمك كنيد؟ در حالى كه آنچه خدا به من داده است از آنچه به شما داده برتراست ) (نمل - 36).
بگذر به دیار یارم ای پیک شمال بر خاک رهش به جای من دیده بمال
هيچ چيز مثل نماز بينى شيطان را به خاك نمى مالد و او را خوار نمى كند، پس نماز بخوانو بينى شيطان را به خاك بمال .
ور از دوزخ همی ترسی، بمالی بس مشو غرّه که اینجا صورتش مالست و آنجا شکلش اژدرها
ناورد خلق را بوجود از عدم قضا تا وعده شان نداد بمال و منال شاه
مساءله 5 - در گرفتن زكات عامل نبايدمال شخصى را منضم بمال شخصى ديگر حساب كند هرچند كه شريك باشند (مثلا دو نفرمشتركا داراى نصاب باشند ولى تك تك آن دو داراى نصاب نباشند از هيچيك زكات نبايدبگيرد)و يا دامهاى آن دو مخلوط بهم باشد يا راه رفت و برگشت به چرا و چراگاه وآبشخورى مشترك داشته باشند و يا محل آنها يا دوشنده شير آنها و يا ظرف شير آنها يكىباشد بلكه بايد در هر كس بلوغ نصاب دامهاى خود او را در نظر بگيرد هرچند به اينكه مجموع سهام شخص را حساب كند همچنانكه بايد روى هم دامهاى او را حساب كند هرچند كه دامهاى او در چند محل دور از هم باشند.
اهلی بمال چهره زردی که زر شوی زان کیمیای عشق که خاک مزار ماست
طمع که پیر خرابات طبع بود از تو بمال مست شد از رطل های مالامال
باز کن آن را به دست خود بمال آنگهان خواهی ببر کردم حلال
8 بهترين اهرم براى طرد مال حرام ، توجّه به الطاف الهى است . (اءتمدّونن بمال فما آتانِ اللّه خير ممّا آتاكم )
بر چرخ برآی ماه را گوش بمال در باغ درآ که سرو پیراستهای
هر كه ايمان بخدا دارد در امانت خيانت نمى كند زيرا سبب آن كه كسىبمال و عرض و ناموس و ودايع و اسرار مردم كه نزد او امانت است خيانت مى كند طمع وحرص اوست بمال و آمال و اغراض شهوانى و ايمان حقيقى بخدا كه در شخص وجود داشتاو را بنور معرفت و ايمان از صفت پست طمع و حرص دنيا و شهوات نفس خبيث منزه گرداندو بالنتيجه از پليدى و پستى خلق رذيله خيانت حفظ شود پس آنكه امانت ندارد يا بىايمان يا ضعيف الايمان است .
2 - اينكه صاحب مال عاقل باشد و بنابراين زكات در مال ديوانه واجب نيست ، و معيار در داشتن و نداشتن عقل در قسم اول از اموال داشتن عقل در تمامى سال است و در قسم دوم داشتن عقل در هنگامى است كه زكات بمال تعلق مى گيرد پس اگر در قسم اول از اموال ، صاحب مال چند صباحى ديوانه شودسال آنمال بهم مى خورد (و سال جديدى پيدا مى كند و آن روزى است كه صاحبش بهبودى يافته است )بخلاف خوابيدن و بلكه مست شدن و يا بيهوشى بنابراقوى موجب قطع سال نيست بله اگر مدت جنوني كه عارض شده اندك باشد آنوقت برهم خوردنسال بخاطر آن جنون مشكل است .
2 مردان خدا، تيزبين و هوشيار و قاطعند. انگيزه هاى فاسد را در پشت هدايا مى بينند و مى گريزند و صاحبان آن انگيزه ها را توبيخ و سرزنش مى كنند. (اءتمدّونن بمال )
كسى كه در خود احساس شخصيت مى كند به جاى اينكه گرفتار چنين مقايسه زشت و رنجآورى شود، نيروى فكرى و جسمانى خويش را در راه رشد و ترقى خويشتن به كار مىگيرد، و به خود مى گويد من چيزى از ديگران كمتر ندارم و دليلى ندارد كه نتوانم ازآنها پيشرفت بيشترى كنم ، من چرا چشم بمال و مقام آنها بدوزم من خودم بهتر و بيشترتوليد مى كنم .
روی به درگاه نیازش بمال در دو جهان زآنکه درش بسته نیست
سر امید فرود آر و روی عجز بمال بر استان خداوندگار بندهنواز