بررو

معنی کلمه بررو در لغت نامه دهخدا

بررو. [ ب َرْ، رَ / رُو ] ( نف مرکب ) بررونده.بالارونده. ( دهخدا در یادداشتی این کلمه را بجای آسانسور پیشنهاد کرده اند ).، بر رو. [ ب َ رِ ] ( ترکیب اضافی ، اِ مرکب ) مرادف بر رخ.یک سمت رو. کنایه از رخسار. ( آنندراج ) :
گذشت از آن بر رو زلف با خطش سر زد
کنون نهاده ز هر حلقه چشم بر کمرش.کلیم ( آنندراج ).

معنی کلمه بررو در فرهنگ فارسی

مرادف بررخ یک سمت رو .

جملاتی از کاربرد کلمه بررو

مورد اول، دو جام مفرغی متعلق به سدهٔ ۱۱ ه‍.ق/۱۷ م است که بیت‌هایی از این غزل برروی آنها حک شده. این جام‌ها احتمالاً در اصفهان حکاکی شده‌اند و اکنون نیز در موزهٔ ویکتوریا و آلبرت لندن نگهداری می‌شوند. یک جام مسی نیز نیز در در موزهٔ ویکتوریا و آلبرت وجود دارد که متعلق به سدهٔ ۱۱ ه‍.ق/۱۷ م است و بیت‌هایی از این غزل برروی آن حک شده. این جام در کشمیر یا شمال غرب هند حکاکی شده‌است. یک جام مسی دیگر نیز در موزهٔ هنرهای تزئینی سابق تهران وجود دارد که ۶ بیت از این غزل برروی آن حک شده. همینطور برروی جام مفرغی متعلق به سدهٔ ۱۲−۱۳ ه‍.ق/۱۸−۱۹ م که احتمالاً در اصفهان حکاکی شده نیز بیت‌هایی از این غزل حک شده. این جام در موزهٔ ویکتوریا و آلبرت نگهداری می‌شود.
گذشته زین تغافل‌ها، شنیدم که باری هشته ای برروی بارم
ردانجین نرم‌افزار چندسکویی ۳۲-بیت و ۶۴-بیت است و بر روی مایکروسافت ویندوز اجرا می‌شود. ردانجین نخستین بار در ویچر ۲: قاتلین پادشاهان برای مایکروسافت ویندوز به کار برده شد. ردانجین ۲، یک نسخهٔ بروزرسانی‌شدهٔ ردانجین، در ویچر ۲ به کار برده شد و همچنین برروی اکس‌باکس ۳۶۰ و مک‌اواس و لینوکس نیز اجرا می‌شد، هرچند این انتقال‌ها با استفاده از لایه سازگاری مشابه واین به نام ای‌آن انجام می‌شد. ردانجین ۳ ویژهٔ سکوی نرم‌افزاری ۶۴-بیتی ساخته شد و همچنین برروی پلی‌استیشن ۴، اکس‌باکس وان و نینتندو سوئیچ اجرا می‌شود.
هرچند گرد امکان دامان صبح گیرد بیدل‌شکستن رنگ برروی ما نخندد
در میان نمادهای باشگاه، شکل شیطان وجود دارد. لوگوی میلان از نماد این شهر الهام گرفته شده‌است.. صلیبی سرخ برروی یک زمینه سفید، بخش سمت راست لوگوی باشگاه را پوشانده‌است.
موتور گودو را می‌توان برروی کنسول‌ها اجرا کرد، اما بیشتر کنسول‌های پرطرفدار به‌طور رسمی از آن پشتیبانی نمی‌کنند، زیرا آنها اجازه نمی‌دهند که کدهای خاص پلتفرم‌شان تحت مجوز منبع‌باز منتشر شود. بازی‌های را می‌توان به کنسول‌ها از طریق شرکت‌های شخص ثالث پورت کرد. یک شرکت تجاری که توسط برخی اعضای رهبری گودو تأسیس شده، اعلام کرده‌است تا طرح‌هایی برای خدمات پورت کردن بازی‌های گودو ۴٫۰ به پلتفرم‌های مایکروسافت، نینتندو و سونی ارائه دهد.
در دوران بهرام چهارم اتحاد میان ساسانیان و کیداری‌ها روبه تیرگی نهاد و ساسانیان متحمل شکست‌های متعددی در برابر کیداری‌ها شدند. این پیروزی‌ها، به کیداری‌ها اجازه داد تا قلمرو کوشانشاهان را اشغال و در باختر مستقر شوند. کیدارا پادشاه کیداری خود را به عنوان "کیدارای کوشانشاه" برروی سکه‌های خود معرفی می‌کرد زیرا این منطقه شبیه کوشانی‌های غربی یا کوشانشهر بود. به گفته پریسکوس، ساسانیان تا زمان پادشاهی یزدگرد دوم مجبور به پرداخت خراج به کیداری‌ها شدند.
تا شنیدم می شود از شکر، نعمتها زیاد هر که رو گردان شد از من دست بررو می کشم
خاک عاجزنیز خود را می‌زند برروی باد خصم اگر منصف نباشد تا کجا افتادگی
فرضیهٔ گسترده‌تری نیز وجود دارد که یک زبان نیاهندواروپایی پیش از سومری در میان‌رودان وجود داشته و برروی سومری تأثیرگذار بوده است.
شبیه‌سازی و مدل‌سازی‌های انجام شده برروی داده‌های ایالات متحده بیان می‌کند، اگر ۱۰ درصد از محل‌های کار در معرض بیماری تعطیل شوند، نرخ انتقال کلی عفونت در حدود ۱۱٫۹ درصد خواهد بود و زمان اوج همه‌گیری اندکی به تعویق می‌افتد. اگر ۳۳ درصد از محل‌های کار تعطیل شوند، نرخ انتقال به ۴٫۹٪ کاهش می‌یابد و زمان اوج همه‌گیری ۱ هفته به تعویق می‌افتد.
لابروم یک بافت غضروفی است که اطراف لبه حفره گلنوئید قرار می‌گیرد، حفره را عمیق‌تر و به نگهداری سر هومروس در مفصل کمک می‌کند. لابروم نوعی از غضروف است که در شانه قرار دارد. دو نوع غضروف در مفصل وجود دارد. نوع اول غضروف روی سر استخوان‌ها (که غضروف مفصلی نامیده می‌شود) که سر خوردن و حرکت استخوان‌ها برروی هم را تسهیل می‌کند. نوع دوم که لابروم از این گروه می‌باشد فیبری و محکم‌تر می‌باشد.
در طول سده گذشته ساخت و ساز برروی جزیره ممنوع بوده‌است.
دیدم که هر چه هست منم، نیست هیچ غیر هر ذره گشته پرده برروی انورم
یکی از عوامل مهمی که این شهرک را تهدید میکند قرار گرفتن در مرکز زلزله است. شهرک باغمیشه برروی گسل شمال تبریز در قسمت شرقی شهر تبریز از نواحی شهرک مرزداران تا خود شهرک باغمیشه امتداد دارد و سپس از کنار کوه های عینالی به طرف رود آجی چای را قطع میکند.
نان ریزه سفره‌ست این کز چرخ همی‌ریزد بگذر ز فلک بررو گر درخور آن خوانی
داد گشاد کار تظلم کجا برد برروی شمع خنده زندگاز آشنا
سه کس دید خوابیده برروی تخت به ماننده سایه گستر درخت
سخت‌رو را رقتی غرق خجالت می‌کند ایستادن سنگ را مشکل بود برروی آب
همی گفت: کای بینوا دخترم که زد نامه ات برروان اخگرم