بامامهم

معنی کلمه بامامهم در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] ریشه کلمه:
امم (۱۲۴ بار)ب (۲۶۴۹ بار)هم (۳۸۹۶ بار)

جملاتی از کاربرد کلمه بامامهم

و نيز در همان كتاب از فضيل روايت شده كه گفت از حضرت ابى جعفر (عليه السلام )معناى آيه (يوم ندعوا كل اناس بامامهم ) را پرسيدم ، فرمود: در آن روزرسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) و على (عليه السلام ) و حسن بن على و حسين بنعلى (عليهماالسلام ) با قوم خود مى آيند و هر كس كه در عصر هر امامى از دنيا رفته آنروز با آن امام محشور مى شود.
6 قيامت ، نه تنها دادگاه افراد، بلكه محكمه ى بزرگ امّت ها و ملّت ها و احزاب و مكتب ها و حكومت ها نيز هست . (ندعوا كل اناسٍ بامامهم )
و در الدر المنثور است كه ابن مردويه از على (عليه السلام ) روايت كرده كه فرمود:رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) در معناى آيه (يوم ندعوا كلّ اناس بامامهم )فرمود: هر قومى از امام زمانش و از كتاب پروردگارش و از سنت پيغمبرش پرسش مىشود.
2 تقسيم بندى مردم در قيامت ، براساس رهبرانشان خواهد بود. (كل اناس بامامهم )
4 مسلمان نبايد در مسائل رهبرى ، منزوى و بى تفاوت باشد. (ندعوا كل اناسٍ بامامهم )
يوم ندعوا كل اناس بامامهم فمن اوتى كتابه بيمينه فاولئك يقرؤ ن كتابهم و لا يظلمونفتيلا(71)
3 انسان ، ناگزير الگو و رهبرى را براى خود انتخاب مى كند. (كل اناس بامامهم )
و از اين قبيل است آيه : (يوم ندعوا كل اناس بامامهم ، فمن اوتى كتابه بيمينه )(روزيكه هر قومى را بنام پيشواشان صدا مى زنيم ، پس ‍ هر كس كتابش بدست راستشداده شود، چنين و چنان ميشود) كه از اين آيه نيز بر مى آيد: امام واسطه در خواندن و دعوتاست ، و دادن كتاب از قبيل همان حكومتى است كه گفتيم خدا باين طائفه داده ، (دقتبفرمائيد).
5 آثار مساءله انتخاب رهبرى و اطاعت از او، تا دامنه ى قيامت ادامه دارد. (ندعوا كلّ اناسٍ بامامهم )