انجمن نظارت

معنی کلمه انجمن نظارت در لغت نامه دهخدا

انجمن نظارت. [اَ ج ُ م َ ن ِ ن َ / ن ِ رَ ] ( ترکیب اضافی ، اِ مرکب ) یا انجمن نظار شورایی است که در انتخابات مجلس شورای ملی و مجلس سنا و انجمن شهرداری بدعوت فرماندار یا بخشدار هر محل برای نظارت در انتخابات تشکیل میشود.

معنی کلمه انجمن نظارت در فرهنگ فارسی

یا انجمن نظار شورایی است که در انتخابات مجلس شورای ملی و مجلس سنا و انجمن شهرداری به دعوت فرماندار یا بخشدار هر محل برای نظارت در انتخابات تشکیل می شود ٠

جملاتی از کاربرد کلمه انجمن نظارت

در سال ۱۳۲۵ ق. دولت مشروطه‌خواه طهران تلگراف‌هایی را به ساری و بارفروش فرستاد و دستور به تشکیل انجمن‌های ایالتی و ولایتی و گزینش نمایندگان داد. ملا محمد جان که از پیش انجمن ولایتی را در بارفروش تشکیل داده بود، بی‌درنگ بنا به دستور انجمن نظارت را تشکیل داد و سپس با برقراری مقررات، انتخابات را برگزار کرد که در نتیجهٔ آن، حسن مفتخرالممالک و حاجی‌ابراهیم ماهوت‌فروش (در عکس دسته‌جمعی نمایندگان، نام وی آقا محمد علی آمده) به عنوان نمایندگان بارفروش به طهران فرستاده شدند.
براساس اساسنامه، هیات امنا، هیات مدیره و بازرسان، ارکان اصلی انجمن هستند. انجمن توسط دوازده نفر اعضای هیات امنا، نه نفر اعضای هیات مدیره و دو بازرس که بر فعالیت‌های انجمن نظارت دارند، اداره می‌شود. هیات مدیره نیز هر دو سال یک‌بار توسط اعضای هیات امنا انتخاب می‌شوند.
آدامز از سال ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۶، عضو انجمن نظارت بر مدارس شهر گرینزبورو و از سال ۱۹۸۷ تا زمانی که در سال ۱۹۹۴، وارد مجلس شد، عضو شورای شهر گرینزبورو بود.