بابای

معنی کلمه بابای در لغت نامه دهخدا

بابای. ( اِخ ) ( پدر و مادر من ) و او جد بعضی اشخاص بود که به بابل به اسیری برده شدند و با زرّو بابل برگشتند ( کتاب عزرا 2:11، کتاب نحمیا 7:16 ) و بیست وهشت تن از بنی بابای با عزرا از بابل مراجعت کردند. ( عزرا 8:11 ) و چهار تن از اینان به اورشلیم رفتند تا با زنان بیگانه تزویج کنند ( عزرا 10:28 ). ( از قاموس کتاب مقدس ).

جملاتی از کاربرد کلمه بابای

آن یکش گوید که ای بابای من وان یکی دیگر زهی مولای من
سر بابای خود در طشت بینم چسان دیگر سرم در بستر آید
سایکس همچنین تلاش کرد دنباله‌ای بر حاجی بابای اصفهانی بنویسد. کتاب سایکس، با عنوان افتخار عوالم شیعه: اعمال یک زیارت(۱۹۱۰)، ماجرای نورالله خان، نوه حاجی بابای اصفهانی را تعریف می‌کند.
کل عالم صورت عقل کل است کوست بابای هر آنکه اهل قل است
بحث املاک زمین با کبریا در خلیفه کردن بابای ما
وان منم کز گوهر نظمم مزین کرده‌است گردن و گوش جهان را مدح بابای شما
ما محب جان و روح‌افزای تو ساجدان مخلص بابای تو
در کامیک-کان ۲۰۱۳ در ۲۰ جولای، مایک بارکر فاش کرد که یک فیلم از مجموعه پدر آمریکایی! با محوریت راجر و داستان او در سیاره تولد اش ممکن است در آینده ساخته شود. بارکر هیچ جزئیات خاصی را اعلام نکرد زیرا مربوط به ماهیت و نوع فیلمی است که او و بقیه سازندگان سریال برای این سریال در نظر داشتند. با این حال، او قویاً پیشنهاد کرد که یک فیلم جایی است که کارکنان و سازندگان سریال دوست دارند همه چیز را در آن جا ببرند. بارکر در ادامه اشاره کرد که فیلم بابای آمریکایی! ممکن است قبلاً در حال ساخت و تا حدی نوشته شده باشد. پس از خروج بارکر از سریال در نوامبر ۲۰۱۳، اطلاعات بیشتری دربارهٔ این فیلم منتشر نشد.
گرچه بابای توست و مام تو کو حقیقت هست خون‌آشام تو
باران کوثری در ۲۵ مهر ۱۳۶۴ در تهران زاده شد. وی فرزند رخشان بنی‌اعتماد (کارگردان سینما) و جهانگیر کوثری (تهیه‌کننده سینما و کارشناس فوتبال) است. او دانش‌آموختهٔ رشته نمایش از هنرستان سوره است. بهترین بابای دنیا (۱۳۷۰) ساخته داریوش فرهنگ، نخستین تجربه بازیگری باران کوثری است. نقش‌آفرینی‌های بعدی وی تا سال ۱۳۸۰ محدود به همه در فیلم‌های مادرش است.
سرگذشت حاجی بابای اصفهانی كتابی منتشره شده در سال ۱۸۲۴ میلادی در لندن است كه به انتقاد از آداب و رسوم ایرانیان میپردازد.
ویلیامز در اواسط دههٔ ۱۹۷۰ اجرای استندآپ کمدی را در سانفرانسیسکو و لس آنجلس آغاز کرد و با بازی در سیت‌کام مورک و میندی (۱۹۷۸–۱۹۸۲) به شهرت رسید. نقش اول او در کمدی پاپای (۱۹۸۰) بود و سپس در فیلم‌های تحسین‌شدهٔ مسکو روی هادسن (۱۹۸۴)، بیداری‌ها (۱۹۹۰)، پچ آدامز (۱۹۹۸)، عکس یک‌ساعته (۲۰۰۲) و بهترین بابای دنیا (۲۰۰۹) ایفای نقش کرد. او همچنین در فیلم‌های پرفروش هوک (۱۹۹۱)، علاءالدین (۱۹۹۲)، خانم داوت‌فایر (۱۹۹۳)، جومانجی (۱۹۹۵)، قفس پرنده (۱۹۹۶) و مجموعهٔ شب در موزه (۲۰۰۶–۲۰۱۴) حضور داشته‌است.
من از شفقت پیر بابای خویش فراموش کردم محابای خویش
بزرگ علوی نویسنده دوره رضاخان در کتاب 53 نفر روایت جالبی از روزنامه خواندن خان بابای اسعد آورده است. در این کتاب نوشته:
|بولنت دوزگون اوغلو || یاووز || ۱۰۹–۱۰۶ || بابای واقعی دافنه و سرکان است. او در قسمت ۱۰۹ توسط ساغر کشته می شود.
در روز ۲۸ خرداد ۱۳۵۹ انتشار متن اظهارات حسن آیت، نماینده مجلس و دبیر سیاسی حزب جمهوری اسلامی علیه ابوالحسن بنی‌صدر، رئیس‌جمهوری وقت در روزنامه انقلاب اسلامی جنجال‌برانگیز شد. این متن نسخه پیاده شده دو نوار مربوط به سخنرانی آیت در یک جمع خصوصی بود که در آن از برنامه‌ای علیه بنی‌صدر خبر می‌داد و روزنامه انقلاب اسلامی آن را با عنوان سند توطئه آیت علیه دولت منتشر کرده بود. آیت در این سخنان گفته بود: «برنامه‌ای برای بنی‌صدر داریم که بابای بنی‌صدر هم نمی‌تواند مقاومت کند.»
نعیم در سال ۲۰۰۳ و پس از فروپاشی طالبان به افغانستان بازگشت و در همکاری با ظاهرشاه که آن زمان لقب بابای ملت را کسب کرده بود، در موقف‌های مختلف دولتی کار کرد. با این حال، نادر نعیم در بیشتر از ده سال اخیر عمدتاً دور از فضای سیاسی در بخش‌های تجاری فعال بوده‌است. اما او در سال ۲۰۱۳ و قبل از ثبت نام با عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری، به عنوان رئیس حرکتی به نام تحریک صدای مردم انتخاب شد.
نوجوانی از نگاهی خورده تیر کودکی بر گردن بابای پیر»
در بعضی جاها باباها و ماماها در مجالسی که ترتیب می‌دهند، خون قربانی را که معمولاً بز نری است می‌خورند و هر بابا یا ماما با تعداد خون‌هایی که خورده‌است، اهمیت پیدا می‌کند. در بعضی جاهای دیگر هم مثل میناب در مجلس مخصوص بادِ خودش، خون قربانی را می‌خورد. مثلاً مامازار حلیمه سرحانی کنهء که مامای زار خرمشهر است پنج خون خورده و بابا سالم که سال‌ها پیش بابای زار روستای سلخ از جزیره قشم بود، سه خون خورده بود و خلیفه مارگیری، بابای حال حاضر میناب هم سه خون خورده‌است.
عشقست که بابای جهانست بتحقیق جز عشق کسی را پدری هست؟بگویید