اکسیداز

اکسیداز

معنی کلمه اکسیداز در فرهنگ عمید

آنزیمی که سبب اکسیداسیون شود و یا آن را تسریع کند.

معنی کلمه اکسیداز در دانشنامه عمومی

اکسیدازها آنزیم هایی هستند که واکنش های اکسیداسیون را کاتالیز ( تسهیل ) می کنند. در زیست شیمی یک اکسیدورداکتاز آنزیمی است که انتقال الکترون را از یک مولکول ( احیاکننده ) به مولکول دیگر ( اکسیدان ) کاتالیز می کند A– + B → A + B–
در بدن انسان اکسیدازها اغلب برای متابولیسم مواد به کار می روند مانند سیتوکروم اکسیدازها که در میتوکندری هستند یا مونوآمین اکسیدازها که در مغز هستند، سیتوکروم پی۴۵۰ اکسیداز و گلوکز اکسیداز.
باکتری ها اصولاً به دو روش انرژی تولید می کنند یا با تخمیر یا با اکسیداسیون مواد آلی که این گروه از باکتریها آنزیم اکسیداز دارند و اصطلاحاً اکسیداز مثبت هستند. اگر باکتری آنزیم سیتوکروم اکسیداز داشت ( مانند پسودومونا یا گونوکوک ) در صورت مجاورت با رنگ های احیاشونده مانند تترا متیل پی فنیلین دی آمین آن را احیا نموده به رنگ بنفش تغییر رنگ می دهد و اگر اکسیداز منفی باشد ( مانند آسینتوباکتر ) تغییر رنگ نداریم.

جملاتی از کاربرد کلمه اکسیداز

بنزبرومارون بسیار موثر و به خوبی تحمل می‌شود، و آزمایش‌های بالینی در اوایل سال ۱۹۸۱ و اخیراً در آوریل ۲۰۰۸ نشان داده‌اند که این دارو بر هر دو آلوپورینول، یک مهارکننده غیر اوریکوزوریک گزانتین اکسیداز، و پروبنسید، یک داروی اوریکوزوریک دیگر، برتر است.
ترانیل سیپرامین از مشتقات آمفتامین است و با مهار غیرانتخابی و غیرقابل برگشت آنزیم مونو آمین اکسیداز در مغز موجب مهار تجزیه دوپامین، سروتونین، اپینفرین و سایر مونوامینها می‌شود.
بر اساس ملاحظات نظری، استفاده همزمان از سایر آگونیست‌های گیرنده بتا آدرنرژیک، داروهای کاهش‌دهنده پتاسیم (مانند کورتیکواستروئیدها، بسیاری از دیورتیک‌ها و تئوفیلین)، داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای و مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز می‌تواند احتمال بروز عوارض جانبی را افزایش دهد. مسدودکننده‌های بتا، گروهی از داروها برای درمان فشار خون بالا (فشار خون بالا) و شرایط مختلف قلب، می‌توانند اثربخشی اولوداترول را کاهش دهند. داده‌های بالینی در مورد ارتباط چنین تداخلاتی بسیار محدود است.
البته گاهی اسید معده به عکس موجب افزایش حلالیت یا آزاد شدن ماده سمی از ترکیبات اولیه می‌شود مثل سم فسفین که با اثر اسید معده روی فسفید (قرص برنج )آزاد شده و موجب مسمومیت می‌گردد. مکانیزم احتمالی اثر این مواد (فسفین) بازداشتن سیتوکروم اکسیداز و مهار فسفوریلاسیون اکسیداتیو و در نتیجه مرگ سلولی است. بنابراین دستگاههایی که به مقدار اکسیژن بیشتری نیازدارند نسبت به این سم حساس‌تر و آسیب‌پذیر تر باشند این ارگان‌ها عبارتند از مغز، قلب و کبد و کلیه.
آمفتامین با مهار آنزیم مونوآمین اکسیداز و جلوگیری از جذب مجدد کاتکول آمینها (دوپامین، نوراپی نفرین) باعث افزایش فعالیت این مواد و افزایش فعالیت مغزی و کاهش خواب‌آلودگی می‌شود.
در ساختار اکتیو سایت زانیتن اکسیداز، گلوتامات ۱۲۶۱ و ۸۰۲ و همچنین آرژنین ۸۸۰ و تریونین ۱۰۱۰ وجود دارد.
در کتاب مقدمه‌ای بر بخش‌های سلولی نوشته آلبرت کلادیو، میتوکندری از لحاظ بیوشیمیایی و تحلیل از سایر بخش‌های سلولی تفکیک شد. در سال ۱۹۴۶ این‌طور نتیجه‌گیری شد که سیتوکروم اکسیداز و دیگر آنزیم‌ها مسئولیت چرخه تنفسی سلولی را بر عهده دارند. اولین میکروگراف با وضوح بالا در سال ۱۹۵۲ تهیه شد و جایگزین زنجیره سبز ژانوس گردید که مطلوب‌ترین شیوه مصورسازی میتوکندری به‌شمار می‌رفت. این امر منجر به تحلیل جزئیات بیشتری از ساختار میتوکندری گردید که شامل غشای محصورکننده میتوکندری نیز است. همچنین مشخص گردید که غشای ثانویه‌ای نیز در میتوکندری وجود دارد که بخش‌های سخت‌تر را از ساختار درونی جدا می‌سازد و در هر سلول دارای شکل خاصی است.
الکترود آنزیمی یک مبدل شیمیایی کوچک است که با ترکیب یک روش الکتروشیمیایی با فعالیت آنزیم بی حرکت کار می‌کند. برای نمونه از گلوکز اکسیداز تثبیت شده روی ژل برای اندازه‌گیری غلظت گلوکز در محلولهای بیولوژیکی و در بافتهای آزمایشگاهی استفاده می‌کند.
بازدارنده‌های مونوآمین اکسیداز برای درمان افسردگی به خصوص انواع مقاوم و آتیپیک بسیار مؤثر هستند اما عوارض خطرناک و تداخلات دارویی و حتی غذایی گسترده باعث می‌شود از انتخاب‌های آخر برای درمان افسردگی باشند.