اولون

معنی کلمه اولون در لغت نامه دهخدا

اولون. [ اَ ووَ ] ( ع ص ، اِ ) ج ِ اول. ( ناظم الاطباء ) ( اقرب الموارد ). || حکماء متقدمین. ( یادداشت مؤلف ).
اولون. [ اَ ل َ ] ( ع اِ ) ج ِ اولی ̍. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). رجوع به اولی شود.

معنی کلمه اولون در فرهنگ فارسی

جمع اول نخستینها اولین اوایل .
جمع اولی

جملاتی از کاربرد کلمه اولون

در سال ۲۰۰۹، طراح فال‌اوت کریس تیلور گفت که آن‌ها «انتظار نداشتند چنان شخصیت مجبوبی شود.» تیلور گفت: «من همیشه انتظار داشتم که ان‌پی‌سی‌های گوناگونی که همراه بازیکن می‌آیند یک پایان ناخوش داشته باشند. وقتی شنیدم که مردم چه تلاشی برای زنده نگه داشتن داگمیت می‌کردند - به‌ویژه هنگامی که از نیروهای زمینی پایگاه‌های نظامی می‌گذاشتند، تعجب کردم.» به گفته طراح فال‌اوت ۲ و فال‌اوت: نیو وگاس، کریس اولون، داگمیت «شاید موفق‌ترین همراه ان‌پی‌سی در همه جا باشد»، به این دلیل که «یک، او حرف نمی‌زند، پس بازیکنان می‌توانند برای او شخصیتی درست کنند. دو، او در مبارزه کمک می‌کند و تأثیرگذار است… و سه، او سگی‌ست که در تمام سختی‌ها و خوشی‌ها با شماست.»
پس خلاصه بحث اين شد كه : آيه شريفه ، مؤ منين از امت اسلام را، به سه طائفه تقسيممى كند، يكى سابقون اولون از مهاجرين ، و يكى سابقون اولون از انصار، و طائفه سومكسانى كه اين دو طائفه را به احسان (به حق ) پيروى كنند.
و در الدر المنثور است كه شافعى و بخارى و مسلم از ابو هريره روايت آورده اند كهرسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود: مائيم آخرون سابقون در روز قيامت ، جزاينكه سابقون اولون قبل از ما داراى كتاب شدند ، و ما بعد از ايشان صاحب كتاب شديمآنگاه همين روز جمعه بود كه برايشان واجب شد تا آن را روزتعطيل و عبادت قرار دهند، ولى در باره آن اختلاف كردند، و خداوند هدايت بسوى آن را بهما موهبت فرمود، مردم هم تابع ما هستند، يهود فردا و نصاراى پس فردا.
چيزى كه ممكن است تا اندازه اى از لفظ خود آيه استشمام نمود و در حقيقت آيه شريفه ، آنرا تا حدى تاييد مى كند، اين است كه منظور از (سابقون اولون ) كسانى اند كهقبل از هجرت ايمان آورده و پيش از واقعه بدر مهاجرت كردند و يا به پيغمبر ايمان آوردهو او را منزل دادند، زيرا موضوع با دو وصف سابقون و اولون بيان شده ، و اسمى ازاشخاص و يا عناوين آنها برده نشده ، و اين خود اشعار دارد بر اينكه بخاطر هجرت ونصرت بوده كه سبقت و اوليت اعتبار شده است .
اولون اکنون در در اسلو ساکن است. او خود را همجنسگرا و کوئیر معرفی می‌کند. او تولید موسیقی و ترانه‌سرایی را در دانشکده هنر، ارتباطات و فناوری وستردالز اسلو خواند. اولون در سال ۲۰۲۱ فاش کرد که مبتلا به اختلال وسواس فکری-اجباری و اختلال اضطراب فراگیر شده‌است.
تاروت یک فیلم آمریکایی فیلم ترسناک فراطبیعی محصول ۲۰۲۴ به نویسندگی و کارگردانی اسپنسر کوهن و آنا هالبرگ (در اولین فیلم کارگردانی آنها) و نویسندگی مشترک نیکلاس آدامز است. این فیلم بر اساس رمانی به نام «هوراسکوپ» نوشته نیکلاس آدامز در سال ۱۹۹۲ ساخته شده است. بازیگران این فیلم هاریت اسلیتر، آدین بردلی، آوانتیکا وانداناپو، ولفگانگ نووگراتز، هامبرلی گونزالس، لارسن تامپسون اولون فوئره، و جیکوب باتالون هستند. این فیلم داستان گروهی از دانشجویان کالج را دنبال می‌کند که پس از استفاده از عرشه تاروت عجیب، شروع به مردن وحشتناکی یکی یکی می‌کنند و باید قبل از تمام شدن زمان، راز عرشه را کشف کنند.
حكم به فضيلت سابقون اولون از مهاجرين و انصار مقيد است به ايمانوعمل صالح
و چون خداى سبحان طبقه سوم از اصناف سه گانه را در جمله (و الذين اتبعوهم باحسان) ذكر نمود، و مقيد نكرد به تابعين عصرى معين ، و توصيف هم نكرد به تابعين سابقو يا اول و يا امثال آن ، و در نتيجه تمامى مسلمين بعد از سابقون اولون راشامل شد، قهرا مؤ منين به دين اسلام و آنهائى كه راستى مؤ منند و نفاق ندارند از ابتداىطلوع اسلام تا روز قيامت سه دسته شدند. يكى سابقون اولون از مهاجرين . دوم سابقوناولون از انصار. سوم تابعين ايشان . و دو صنفاول تابع نيستند؛ پس ، در حقيقت آن دو صنف پيشوا و پيشرو و بقيه مسلمين يعنى صنف سومتا روز قيامت تابع ايشانند، و اگر متبوع هم باشند به مقايسه با آيندگان متبوعند.
پس جمله : (واتبعتهم ذريتهم بايمان ) الخ ، قرينه است بر اينكه منظور از جمله(الذين آمنوا) اشخاص خاصى است و آن اشخاص عبارتند از سابقون اولون ، يعنىطبقه اول مسلمانان از مهاجر و انصار، كه در عهد رسولخدا صلى الله عليه و آله و سلم ودر روزگار عسرت اسلام بانجناب ايمان آوردند.