المتقون

معنی کلمه المتقون در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] ریشه کلمه:
وقی (۲۵۸ بار)

جملاتی از کاربرد کلمه المتقون

و ما لهم الا يعذبهم الله و هم يصدون عن المسجدالحرام و ما كانوا اولياءه ان اولياؤ ه الا المتقون و لكن اكثره م لا يعلمون (34)
و ايـنـكه در جمله (اولئك هم المتقون ) با لفظ جمع (اولئك ) به شخص آورنده ديناشـاره شـده شـايـد بـه لحـاظ مـعـنى بوده باشد، چون به حسب معنا عبارت مى شود از هرپـيـغـمـبـرى كـه دين حق را آورده و به آن مؤ من مى باشد و بلكه هر مؤ منى كه به دين حقايـمـان آورده و بـه سـوى آن دعوت كرده باشد، چون دعوت به سوى حق چه زبانى و چهعـمـلى از شـؤ ون پـيـروى انـبـيـا اسـت ، هـمـچـنـان كـه قـرآن مـى فـرمـايـد:(قل هذه سبيلى اءدعوا الى اللّه على بصيرة اءنا و من اتبعنى .)
و ما لهم اءلا يعذبهم الله و هم يصدون عن المسجد الحرام و ما كانوا اءولياءه إ ن اءولياؤ هإ لا المتقون و لكن اءكثرهم لا يعلمون (34)
خداوند سبحان مى فرمايد: مثل الجنة التى وعد المتقون فيها اءنهار من ماء غير آسن وانهار من لبن يتغير طعمه و اءنهار من خمر لذة للشاربين و اءنهار منعسل مصفى و لهم فيها من كل الثمرات و مغفرة من ربهم ، الآية ؛(327)وصف بهشتى كه به پرهيزگاران وعده داده شده اين است كه در آن نهرهايى است از آبهايى تغيير ناپذير و نهرهايى از شيرى كه طعمش دگرگون نمى شود و نهرهايى ازشراب كه آشامندگان از آن لذت مى برند و نهرهايى ازعسل مصفى و در آنجا هر گونه ميوه كه بخواهند هست و نيز آمرزش ‍ پروردگارش.
نخست مى گويد: مثل باغهاى بهشت كه به پرهيزگاران وعده داده شده است باغهائى استكه آبهاى جارى از زير درختان آنها مى گذرد(مثل الجنة التى وعد المتقون تجرى من تحتها الانهار).
و در پايان آيه به عنوان جمعبندى و تاءكيد بر شش صفت عالى گذشته مى گويد:(اينها كسانى هستند كه راست مى گويند و اينها پرهيزگارانند) اولئك الذين صدقوا واولئك هم المتقون ).
از سـوى ديـگـر فـرمـوده : (و ما لهم الا يعذبهم اللّه و هم يصدون عن المسجد الحرام و ماكانوا اوليائه ان اولياوة الا المتقون و لكن اكثرهم لا يعلمون و ما كان صلاتهم عند البيتالا مكاء و تصدية فذوقوا العذاب بما كنتم تكفرون ).
آن یکی سرسبز نحن المتقون وآن دگر هم‌چون بنفشه سرنگون
و جمله (وعد المتقون ) در تقدير (وعدها المتقون ) است ، چون كلمه (وعد) هميشه دومفعول مى گيرد، (مى گوييم فلانى وعده كمك به فلانى داد، كه يكمفعول آن كمك است و ديگرى به فلانى ) و در آيه مورد بحث كلمه (متقون )مفعول ثانى است ، كه به جاى فاعل نشسته است .
آيه (35) : مثل الجنة التى وعد المتقون تجرى من تحتها الانهر اكلها دائم و ظلها تلك عقبى...
مثل الجنة التى وعد المتقون تجرى من تحتها الانهر اكلها دائم و ظلها تلك عقبى الذين اتقواو عقبى الكفرين النار(35)