البه
معنی کلمه البه در لغت نامه دهخدا

البه

معنی کلمه البه در لغت نامه دهخدا

( البة ) البة. [ اُ ب َ] ( ع اِامص ) گرسنگی. ( منتهی الارب ) ( مهذب الاسماء ).
البة. [ اَ ل َ ب َ ] ( ع اِ ) جوشن چرمین. ( منتهی الارب ).
البه. [ اُ ب َ / ب ِ ] ( اِ ) طعامی است ترکان را که در آفتاب پزند. ( از مؤیدالفضلا ) :
دوش ترکانه مرا البه دلارام افتاد
معده سوخته ام در طمع خام افتاد.بسحاق اطعمه.

معنی کلمه البه در فرهنگ عمید

= اُلبا

معنی کلمه البه در فرهنگ فارسی

(صفت ) جمع لبیب خردمندان پرمغزان .
جوشن چرمین

معنی کلمه البه در دانشنامه عمومی

آلبه. آلبه ( به فرانسوی: Albé ) یک کمون در فرانسه است که در canton of Villé واقع شده است.
آلبه ۱۰٫۸۳ کیلومترمربع مساحت و ۴۶۷ نفر جمعیت دارد.
البه (نیدرزاکسن). البه ( نیدرزاکسن ) ( به آلمانی: Elbe ) یک شهر در آلمان است که در Wolfenbüttel واقع شده است. البه ۱٬۷۷۴ نفر جمعیت دارد.
معنی کلمه البه در فرهنگ عمید
معنی کلمه البه در فرهنگ فارسی
معنی کلمه البه در دانشنامه عمومی
جملاتی از کاربرد کلمه البه

جملاتی از کاربرد کلمه البه

هامبورگ در جنوب شبه جزیره یوتلاند قرار دارد؛ که در جنوب آن اروپای قاره‌ای در شمال منطقه اسکاندیناوی در غرب دریای شمال و در شرق دریای بالتیک قرار دارد. این شهر بر روی رود البه قرار گرفته که از تقاطع آلستر و بیله تشکیل می‌شود.
ساله یا سال رودی است در آلمان که به البه می‌ریزد. از شمال شرق باواریا سرچشمه می‌گیرد و طولش حدود ۴۲۷ کیلومتر است.
بلک الستر رودی است به البه می‌ریزد. این رود از کشور آلمان می‌گذرد.
در گذشته به مناطق یهودی‌نشین خاور رود البه کنعان می‌گفتند و نام این زبان نیز از همین منطقه گرفته شده‌است. نام آن منطقه به نوبه خود به سرزمین قدیمی کنعان در خاورمیانه اشاره دارد.
این منطقه به‌وسیله رودخانه‌های البه و مولداو و رودهای جنبی آن مشروب می‌شود. جمعیت اصلی آن را چک‌ها تشکیل داده‌اند ولی در بعضی مناطق مرزی و داخلی، اقلیت‌های آلمانی معروف به زودتن دویچه که از قرون وسطی در آن‌جا ساکن بوده‌اند، زندگی می‌کردند. آلمانی‌های زودت در سال ۱۹۴۵/۱۹۴۶ از طرف جمهوری سوسیالیستی چکسلواکی به‌آلمان رانده شدند. بسیاری از رانده‌شدگان کسانی بودند که پس از اشغال کشور چکسلواکی توسط ارتش نازی، به‌آنجا کوچیده بودند. بوهم از نظر کشاورزی بسیار غنی است. علاوه بر تولید گندم و چغندر قند و میوه‌های گوناگون، تولیدات صنعتی آن نیز فراوان‌اند. مرکز بوهم شهر پراگ است.
زاکسون سوئیسی متشکل از صخره های سنگی فشرده و دره های سر سبز است. بلندترین قله این پارک ملی ۵۵۶ متر از سطح دریا ارتفاع دارد، اما این ارتفاع از دره رودخانه البه که در فاصله اندکی قرار دارد، فقط ۱۱۰ تا ۱۲۰ متر است. به دلیل ارتفاع بلند صخره ها، این منطقه چندین زیستگاه و خرداقلیم مختلف را در خود جای داده است. پارک ملی زاکسون سویسی هنوز هم در بخش هابی میزبان جنگل بکر است که در اروپای مرکزی غیرمعمول است.
پس از آن، شارل لورن (برادر شوهر ماریا ترزا) لشکر سی هزار نفری اتریشی-مجاری را از طریق موراویا به امید آزادسازی پراگ به سوی بوهم حرکت داد. در اوایل مه، ارتش ۲۸ هزار نفری شاه فریدریش و شاهزاده لئوپولد به سوی دشت‌های البه در جنوب شرقی پراگ رهسپار شد تا جلوی پیشروی اتریشی‌ها را بگیرد. در ۱۷ مه اتریش به اردوی لئوپولد در نزدیکی کوتوزیتسه حمله کرد که با پیروزی نسبی پروس خاتمه یافت و تلفات قابل توجهی به دو طرف وارد کرد. اندکی بعد، ارتش دیگری از اتریش در نبرد زاهایی مغلوب شد و پراگ در دست مهاجمان ماند.
بیشتر مساحت جزایر فریسی از نظر زیست‌محیطی محافظت‌شده هستند و یک منطقه حیات وحش و ذخیره‌گاه طبیعی بین هلند، آلمان و دانمارک به‌شمار می‌رود. با این حال ادامه استخراج گاز طبیعی و نفت خام در نزدیکی پای‌رود‌های امس، وزر و رود البه و ترافیک کشتی‌ها، باعث ایجاد تنش میان حفاظت از حیات وحش و ارزش‌های اقتصادی شده‌است.
هامبورگ یک شهر ایالتی است، یعنی یکی از شانزده ایالت آلمان نیز به‌شمار می‌آید. این شهر بر کرانه رود البه بنا شده‌است.
باد شواندوا یک شهر گردشگری در ایالت زاکسن در کشور آلمان است. این شهر در منطقه ساکسون سویسی در مرز جمهوری چک است و در حاشیه راستی رودخانه البه در دهانه دره کیرنیتش قرار دارد.