استنسیل

معنی کلمه استنسیل در فرهنگ معین

(اِ تَ یا تِ ) [ انگ . ] (اِ. ) نوعی کاغذ که با قلم خاصی بر آن می نگارند و با دستگاه تکثیر از آن نسخه برداری می کنند، کاغذ مومی . (فره ).

معنی کلمه استنسیل در ویکی واژه

نوعی کاغذ که با قلم خاصی بر آن می‌نگارند و با دستگاه تکثیر از آن نسخه برداری می‌کنند، کاغذ مومی. (فره)

جملاتی از کاربرد کلمه استنسیل

کودکی و نوجوانی‌اش، در میانهٔ انقلاب و جنگ، در شهرهای مرزی غرب ایران می‌گذرد. اولین کارهای او در ده‌سالگی، هم‌زمان با انقلاب ۱۳۵۷ در نشریات آن دوران به‌چاپ می‌رسند و در نوجوانی اولین پوسترهای خود را با استنسیل می‌سازد و بر دیوارهای شهر سنندج می‌آویزد.[نیازمند منبع]
به‌طور کلی استنسیل، قطعهٔ نازک پلاستیک یا هر مادهٔ غیرقابل نفوذ است که روی سطح آن طرح‌های بریده شده قرار دارد. این قطعه روی صفحه‌ای قرار می‌گیرد و اجازهٔ عبور رنگ را از داخل قطعات بریده شده عبور می‌دهد. از این لیزر همچنین در استنسیل کردن فلزات استفاده می‌شود. از استنسیل کردن فلزات در به کار بردن خمیر لحیم روی بردهای مدار چاپی استفاده می‌شود. همچنین ماسک لحیم کاری که معمولاً از فلز یا مواد پلاستیکی متخلخل ساخته می‌شود را جهت انتقال چسب یا خمیر لحیم کاری به رویهٔ شاسی الکترونیکی به کار گرفته می‌شود. اما دقت انتقال چسب از طریق استنسیل‌هایی که برش‌های آن از طریق لیزر انجام می‌شود چنان بالاست که اتصال کوتاه نامطلوب به حداقل می‌رسد.
ماشین‌نویسی و تهیهٔ استنسیل و امکانات چاپی، که محدود به یک دستگاه پلی‌کپی دست‌ساز بود، توسط بیژن تهیه می‌شد. در اواخر سال ۱۳۴۳ و بهار ۱۳۴۴ از هر شماره پیام دانشجو در حدود ۵۰۰ نسخه چاپ می‌گردید.[نیازمند منبع]
سازمان مجاهدین خلق نیز بعنوان یک گروه فعال در انقلاب ایران مطالب خود را ابتدا به‌صورت پراکنده و غیر سازمان یافته و عمدتاً به صورت چاپ‌های ابتدایی با دستگاه استنسیل منتشر می‌کرد.
جسیکا سابوگال (متولد ۱۹۸۷) یک نقاش دیواری کلمبیایی-آمریکایی عجیب و غریب و هنرمند رنگ اسپری استنسیل است که در حال حاضر در منطقه خلیج فعال است. او بیشتر به خاطر کمپین تصویری «زنان عالی هستند!» که به عنوان یک هنرمند در محل اقامتش در سال ۲۰۱۴ در گاریا رضا ایجاد کرد و در حال حاضر در کمپین هنری عمومی «ما مردم» که با همکاری شپرد فیری ایجاد شده‌است فعال است.