ارنی
معنی کلمه ارنی در لغت نامه دهخدا

ارنی

معنی کلمه ارنی در لغت نامه دهخدا

ارنی. [ اُ رَ نا ] ( ع اِ ) اُرانی. دانه ای که شیر را پنیر می گرداند. ( منتهی الارب ).
ارنی. [ اَ رِ ] ( ع جمله فعلیه امری ) ( از: اَرِ + نَ + ی ) بنما مرا. و این اشارت است بقصه موسی علیه السلام : قال رب ارنی انظر الیک ( قرآن 143/7 )؛ گفت موسی ( ع ) ای پروردگار من بنما مرا دیدار خود تا ببینم بسوی تو، قال لن ترانی ( قرآن 143/7 )؛ فرمود حق تعالی که هرگزدیدن نتوانی مرا و کلمه ارنی مرکب است از لفظ اَرِو نون وقایه و یای متکلم و لفظ ارنی در فارسی بسکون رای مهمله نیز آمده. ( از غیاث اللغات ) :
موسی از این جام تهی دید دست
شیشه به کهپایه اَرْنی شکست.نظامی.مرغ اَرْنی گو ز شوق لن ترانی میکند
پیش موسی خارخار وادی ایمن گل است.سالک یزدی.چو رسی به کوه سینا اَرِنی مگوی و بگذر
که نیرزد این تمنابه جواب لن ترانی.

معنی کلمه ارنی در فرهنگ عمید

بنمایان مرا: با تو آن عهد که در وادی ایمن بستیم / همچو موسی اَرِنی گوی به میقات بریم (حافظ: ۷۴۸ )، چو رسی به کوه سینا، ارنی مگوی و بگذر / که نیرزد این تمنا به جوابِ لن ترانی (؟: لغت نامه: لن ترانی ). &delta، اشاره به آیۀ «رَبِّ اَرِنی اَنْظُرْ اِلَیْک» (اعراف: ۱۴۳ ) (= پروردگارا خود را به من بنما تا به تو بنگرم ) جواب آمد: لَنْ تَرانی (= هرگز مرا نمی بینی ).

معنی کلمه ارنی در فرهنگ فارسی

( جمله فعلی مرکب از : ار امر حاضر از ارائه ن ( وقایه ) امر حاضر یائ ضمیر مفعولی ) بنمایان مرا . نشان من بده . ( ماخوذ از آیه ۱۳۹سوره ۷ اعراف : رب ارنی انظر الیک . قول موسی خطاب به باری تعالی در کوه سینا : آفریدگار . خود را بمن تا بر تو بنگرم ) . در نظم فارسی گاه بضرورت ارنی بسکون رائ آمده است : موسی ازین جام تهی دید دست شیشه بکه پایه ارنی شکست . ( نظامی ) جمله کفها در دعا افراخته نغمه ارنی بهم در ساخته . ( مثنوی ) یا ارنی گفتن . جمله ارنی را بر زبان آوردن ( همچون موسی ) : چر رسی بکوه سینا ارنی نگفته بگذر که نیرزد این تمنا بجواب لن ترانی . یا ارضعی گوی . ارنی گوینده ۱- آنکه جمله ارنی را بر زمان راند . ۲ - موسی ( ع ) : لن ترانی همه را دیده امید بدوخت ارنی گوی همان منتظر دیدار است . ( وحشی بافقی )
دانه که شیر را پنیر می گرداند

معنی کلمه ارنی در دانشنامه عمومی

آرنی. آرِنی ( به ارمنی: Արենի ) یک روستا در ارمنستان است که در استان وایوتس جور واقع شده است. در کیلومتری شمال یغگنادزور، مرکز استان وایوتس جور واقع شده است.
آرِنی ۱٬۸۶۵ نفر جمعیت دارد و ۹۹۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
شراب خانه آرنی - ۱
• مجموعه غار آرنی - ۱
• کفش آرنی - ۱
معنی کلمه ارنی در فرهنگ عمید
معنی کلمه ارنی در فرهنگ فارسی
معنی کلمه ارنی در دانشنامه عمومی
معنی کلمه ارنی در دانشنامه اسلامی

معنی کلمه ارنی در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی أَرِنِی: نشانم بده
ریشه کلمه:
رئی (۳۲۸ بار)ن (۲۳۵ بار)ی (۱۰۴۴ بار)

جملاتی از کاربرد کلمه ارنی

ار نمونه‌های واقعی این دادخواهی می‌توان به شکایت ارنی چمبرز سناتور ایالت نبراسکای آمریکا از خدا اشاره کرد که برای تعیین حدود شکایت در دادگاه آن را مطرح کرد ولی این شکایت به علت آنکه خدا آدرس مشخصی ندارد و نمی‌توان نامه احضار به دادگاه را به ان آدرس فرستاد، رد شد. سناتور معتقد بود که چون خدا از همه چیز آگاه است پس از شکایت هم مطلع است.
کالینز افزون بر بازی در سریال جنگ در خانه، یک نمایش دیگر در نوامبر ۲۰۰۵ در فیلم «مال شما، مال من و مال ما»، داشت. وی همچنین نقش‌های متناوبی در کانال ام ای دی تی وی در طنز کابوس به عنوان ارنی و ایفای نقشی در سریال جک و بابی را دنبال می‌کرد. وی بعداً در فیلم سینمایی هوت در نقش گارت ظاهر شد.
پاتیتوچی که تبار ایتالیایی دارد دوران کودکی و نوجوانی‌اش را در کالیفرنیای شمالی گذراند و از ۱۱ سالگی نواختن باس را آغاز کرد. در سال ۱۹۷۸ به جنوب کالیفرنیا نقل مکان کرد و مابین سال‌های ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۴ با هنرمندانی هم‌چون لری کارلتون، استن گتز، ارنی واتس، رابن فورد، تام اسکات و فردی هابرد همکاری می‌کرد.
در ماه مه ۲۰۱۸ گزارش شد که ارنی بارباراش این فیلم را برای کمپانی نت فلیکس» از فیلمنامه نیل دبروفسکی و تایپی دوبروفسکی کارگردانی می‌کند. راب لاو و کریستین دیویس بازیگران اصلی هستند. فیلمبرداری دردراکنزبرگ، و در مجموعه در داخل و اطراف کیپ تاون برگزار انجام شد.
غرضم مدحت تو بود ارنی شاعری از کجا و او ز کجاست
سخن تو آن حلاوت که شکر توانش گفتن ز غم تو دارد، ارنی سخن از شکر نباشد
رَب ارنی از زبان عشق گفت لی مَعَ اللّه از زبان عشق سفت
اریک لارنس براون، فرزند الین و ارنی لایولی، در آتلانتا، جورجیا به دنیا آمد. او یک خواهر تنی به نام بلیک و سه خواهر و برادر ناتنی به نام‌های لوری، روبین و جیسون دارد.
ز شوق دامن وصلش بطور سیر معانی دوصد کلیم ارنی گو زده است چاک بطرطق
کاردینال استنفورد در این بازی با نتیجه ۱۴ بر ۱۰ پیروز شد. در طول بازی هر دو تیم مبارزه خوبی داشتند. بازیکن ستاره استنفورد، ارنی نورس، با عملکرد چشمگیر خود، با به ثمر رساندن دو تاچ داون و دو امتیاز اضافی، تیم را به پیروزی رساند.
اشک سرخم مددی داد به هر وجه، ارنی غم او چهرهٔ زردم همه وا زر زده بود
سوزد کلیم از طور اگر خاکش دم از ارنی زند کو چشم مستی کز نگه یک غمزه در کارش کند
شهی که زآتش عشقش هزار همچو کلیم فتاده اند ارنی گو بسینه سینا
بر درگهی که نوبت ارنی همی زنند موری نه‌ای و ملک سلیمانت آرزوست
زیر و زبر عالم بهر طلبست ارنی تنگا که زمینستی لنگا که زمانستی
پل توماس اندرسن در ۲۶ ژوئیهٔ ۱۹۷۰ در بخش استودیو سیتی در لس آنجلس زاده شد. پدرش ارنی اندرسن صداپیشهٔ شبکهٔ ای‌بی‌سی بود و نقش شخصیت گولاردی را بازی می‌کرد که بعدها این شخصیت نام کمپانی فیلم‌سازی فرزندش شد. اندرسن سه خواهر و برادر و همچنین پنج خواهر و برادر ناتنی بزرگتر از ازدواج نخست پدرش دارد. او در دره سن فرناندو رشد کرد. او رابطهٔ آشفته‌ای با مادرش داشت، اما با پدرش رابطهٔ نزدیک و صمیمی داشت. پدرش او را تشویق کرد که نویسنده یا کارگردان شود. او در مدرسه باکلی، مدرسه جان توماس دای، مدرسه کمبل هال، آکادمی کوشینگ و مدرسه مقدماتی کالج مونتکلر تحصیل کرد.
داستان فیلم در ستایشِ «سرباز جو»، (نمادی از همهٔ سربازان پیادهٔ ارتش آمریکا) و یگان ۱۸ام پیاده‌نظام ارتش آن کشور در جنگ جهانی دوم است که بر اساس مشاهدات مستقیم ارنی پیل خبرنگار جنگیِ برندهٔ جایزه پولیتزر روایت می‌شود که در جنگ‌هایی در تونس و ایتالیا، آنان را همراهی می‌کرد. (هرچند، در واقعیت، او یگان ۳۴ام و ۳۶ام پیاده‌نظام ارتش آمریکا را در این جنگ‌ها همراهی می‌کرد)
برخی معتقدند شخصیت عروسکی جناب خان در برنامه خندوانه شباهت زیادی به المو یکی از شخصیت‌های این برنامه دارد. اگرچه این مجموعه شخصیت‌های زیادی دارد که بین آنها می‌توان به هیولای کلوچه، برت، ارنی، پرنده گنده اشاره کرد.
ببندگیّ تو اینجا مقیّد است ارنی چه کار دارد جان در مغاک جسمانی؟
منشأ ضرب‌المثل مشخص نیست. گفته شده، روحانی ارتش آمریکا، ویلیام تی. کامینگز در خطبه خود در نبرد بتان در ۱۹۴۲ از آن استفاده کرده‌است. سایر منابع، سرهنگ دوم وارن جی. کلیر یا سرهنگ دوم ویلیام کیسی را اولین کسانی می‌دانند که این اصطلاح را باب نمودند؛ ولی این اصطلاح اغلب به خبرنگار جنگ، ارنی پایل نسبت داده شده‌است. همچنین به صورت نقل قول توسط پرزیدنت دوایت آیزنهاور در برنامه‌ای در ۷ فوریه ۱۹۵۴ اظهار شده‌است.