اخلاق حسنه

معنی کلمه اخلاق حسنه در دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] اخلاق حسنه ترجمه فارسی و منتخبی از کتاب گرانبهای «الحقائق فی محاسن الأخلاق» اثر ملا محسن فیض کاشانی است که به قلم محمدباقر ساعدی، به صورت شیوا، و روان، به فارسی ترجمه و مهم ترین مطالب آن گزینش شده است.
مترجم با این باور که کتاب «الحقائق» می تواند در بازسازی اخلاقیات جامعه ما که پس از انقلاب اسلامی به سوی اسلامی شدن پیش می رود، مؤثر باشد، اقدام به ترجمه این کتاب، نموده است ....
یکی از محاسن اثر حاضر آن است که فضائل اخلاقی در کنار رذائل اخلاقی بیان گردیده است و در کنار اخلاق نظری، اخلاق عملی نیز بیان شده است و راه های عملی آراسته شدن به فضائل اخلاقی به دنبال راه های عملی تخلیه روح و نفس از رذائل اخلاقی آمده است و دستورالعمل مفیدی جهت خودسازی و تزکیه نفس می باشد ....
اصل کتاب، دارای شش مقاله بوده اما مترجم، مطالب را در دو بخش کلی و هر بخش را در چندین باب، به شرح زیر، تنظیم کرده است:
در بخش اول، در چهار باب زیر، به معرفی اخلاق ناپسند و صفاتی که شایسته است نفس از آنها پاکیزه شود، پرداخته شده است:
در اولین باب این بخش، ابتدا به عنوان مقدمه، معنی خلق و تهذیب آن توضیح داده شده و سپس، به این پرسش پاسخ داده شده است که چگونه باید خوش اخلاق و تأدیب شد ....

جملاتی از کاربرد کلمه اخلاق حسنه

این مجله، هفته‌ای یک نوبت در هشت صفحه با قطع رحلی و چاپ سربی منتشر می‌شد. دانش جز در تهران و دیگر شهرهای ایران، در ممالک خارجه نیز منتشر می‌شد و گواه آن سرصفحه مجله است که قیمت اشتراک سالانه در بلاد خارجه را ۷ فرانک اعلام کرده‌است و مضمون آن، اجتماعی، اخلاقی بود. دکتر کحال در پیشگفتار اولین شماره، منظور از چاپ و انتشار مجله را «تحصیل اخلاق حسنه خانم‌های محترمه» بیان می‌کند. البته دانش، خود را «مفید به حال دختران و نسوان» می‌دانست و با توجه به اطلاعات ارزشمند پزشکی که در اختیار خوانندگان ویژه خود قرار می‌داد، آنان را هر چه بیشتر مجذوب می‌نمود.
او در مدت اقامت در خوانسار (۳۷ سال) و تا زمان درگذشت، تمام اوقات خود را صرف ترغیب مردم به ویژه جوانان در فراگیری علوم و اخلاق و رفتار نیکو نمود و عموم مردمان منطقه به قرائت قرآن و تفسیر آن و علوم آشنا شدند و گرایش به رفتار و اخلاق حسنه پیدا نمودند.
پس، سر همه اخلاق حسنه این چهار فضیلت است:
اغلب مردم منطقه به او ارادت خاصی داشتند و با اینکه مرجع وجوه شرعیه بود، دارای زندگی بسیار مختصر و ساده بود و با رفتار و عمل خود مردم منطقه را به اخلاق حسنه و رفتار نیکو با یکدیگر و دینداری سوق داد.
و دانستی که اخلاق حسنه حکم وسط و میان را دارند، و صفات رذیله حکم اطراف و جوانب را دارند و میان وسط هر چیزی یکی بیشتر نیست اما اطراف و جوانب بی حد و نهایت‌اند.
طبق بند ۱۹۴ قانون جزایی آلمان، اتهام توهین (تهمت) تنها در صورتی قابل پیگرد قانونی است که فرد بدنام شده تصمیم به طرح اتهام داشته باشد. در صورتی که بزه دیده - هنگام اعمال دیدگاهی عینی - در حقوق رفت و آمد آزاد او خدشه دار شده باشد، می‌توان به حبس کاذب متهم کرد. طبق ماده ۲۲۸، شخصی که با اذن آن شخص به دیگری صدمه وارد می‌کند، تنها در مواردی تخلف می‌کند که با وجود اذن، عمل مزبور را مخل اخلاق حسنه دانست. در ۲۶ مه ۲۰۰۴، هیئت جنایی شماره ۲ دادگاه فدرال آلمان حکم داد که صدمات جسمی با انگیزه سادو مازوخیستی فی نفسه ناشایست نیستند و در نتیجه مشمول بخش ۲۲۸ هستند
براساس ماده ۱۱۰ قانون مدنی «زن و شوهر مکلف به حسن معاشرت با یکدیگرند» و در تعریف حسن معاشرت، حسن معاشرت به معنای خوش رفتاری و برخورد شایسته و متعارف است، و بدرفتاری زوجین اقدامی خلاف قانون و ضد دین اسلامی و مغایر اخلاق حسنه است.