اخبار و حکایات

معنی کلمه اخبار و حکایات در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] أخبار و حکایات (کتاب). «کتاب اخبار و حکایات»، از جمله آثار ابو الحسن محمد بن الفیض الغسانی ، به زبان عربی و مشتمل بر اخبار و روایات و داستان هایی اخلاقی و پندآموز است. تحقیق و اضافات کتاب، توسط ابراهیم صالح صورت گرفته است.
کتاب، دارای یک جلد است و در آن، ۱۰۷ خبر گردآوری شده است. در آغاز کتاب، مقدمه محقق مشتمل بر معرفی مؤلف، روات کتاب، وصف نسخه و... واقع شده، سپس متن کتاب، آن گاه سماعات کتاب و در پایان فهرست های عام ذکر شده است.
[ویکی نور] اخبار و حکایات، از جمله آثار ابوالحسن، محمد بن الفیض الغسانی، به زبان عربی و مشتمل بر اخبار و روایات و داستان هایی اخلاقی و پندآموز است. تحقیق و اضافات کتاب، توسط ابراهیم صالح صورت گرفته است.
کتاب، دارای یک جلد است و در آن، 107 خبر گردآوری شده است. در آغاز کتاب، مقدمه محقق مشتمل بر معرفی مؤلف، روات کتاب، وصف نسخه و... واقع شده، سپس متن کتاب، آن گاه سماعات کتاب و در پایان فهرست های عام ذکر شده است.
کتاب، حاوی اخباری در موضوعات زیر است:
ایمان و کفر و پایه های هر یک از این دو؛
نیکی به و الدین و دعا برای آنها بعد از مرگشان؛
[ویکی فقه] اخبار و حکایات (کتاب). «کتاب اخبار و حکایات»، از جمله آثار ابو الحسن محمد بن الفیض الغسانی ، به زبان عربی و مشتمل بر اخبار و روایات و داستان هایی اخلاقی و پندآموز است. تحقیق و اضافات کتاب، توسط ابراهیم صالح صورت گرفته است.
کتاب، دارای یک جلد است و در آن، ۱۰۷ خبر گردآوری شده است. در آغاز کتاب، مقدمه محقق مشتمل بر معرفی مؤلف، روات کتاب، وصف نسخه و... واقع شده، سپس متن کتاب، آن گاه سماعات کتاب و در پایان فهرست های عام ذکر شده است.
گزارش محتوا
کتاب، حاوی اخباری در موضوعات زیر است: ایمان و کفر و پایه های هر یک از این دو؛ ثمرات اطاعت از خداوند ؛ نیکی به والدین و دعا برای آنها بعد از مرگشان؛ نصایح ارزنده حضرت عیسی علیه السّلام به حواریون در مورد دست یافتن به ملکوت آسمان، زهد ، قناعت و...
نمونه هایی از حکایات
۱. مردی به محضر حضرت امام علی علیه السّلام شرف یاب شد و از ایشان پرسید ایمان چیست و آن حضرت، فرمودند: «ایمان، بر چهار پایه صبر ، یقین ، عدل و جهاد استوار است و از این میان، صبر، دارای چهار شاخه شوق ، ترس ، زهد و انتظار است؛ پس هر کس مشتاق بهشت باشد، شهوات را از یاد می برد و هر کس از آتش بترسد، از محرمات روی برمی گرداند و هر کس در دنیا زهد بورزد، مصیبت ها بر او آسان می شود و هر کس انتظار مرگ کشد، به سوی نیکی ها می شتابد و...
کتاب أخبار و حکایات، ابو الحسن محمد بن الفیض الغسانی، ص۱۵.
...

جملاتی از کاربرد کلمه اخبار و حکایات

زاغ، پس از تقریر این فصول و تقدیم این ملاطفات،موش را گفت: اگر بینی آن اخبار و حکایات که مرا وعده کرد بودی بازگویی تا باخه هم بشنود، که منزلت او در دوستی تو همچنانست که ازان من.
برخی از زنان همچنین بخشی از حلقه داخلی رهبران رژیم جدید مانند مرضیه حدیدچی بودند. به غیر از سیاست زدگی زنان، شرایط خاصی در طول انقلاب وجود داشت که زنان را به درگیر شدن در سیاست سوق می‌داد. به عنوان مثال، ترکیب حکومت نظامی با ساعات ممنوعیت رفت‌وآمد و تعطیلی مغازه‌ها و محل کار، همراه با سرمای ماه‌های پاییز و زمستان منجر به این شد که مراکز بحث سیاسی اغلب در خانه باشند. زنان در کنار مردان با اخبار و رسانه‌ها و همچنین بحث‌های سیاسی درگیر بودند زیرا انقلاب تنها موضوعی بود که صرف نظر از سن و جنسیت مورد توجه هر کسی بود. طی سالهای ۱۹۷۸ و ۱۹۷۹ اجتماعات زیادی در خانه‌های زنان برگزار می‌شد که در آن آنها اخبار و حکایات بین فردی را رد و بدل می‌کردند.
و چون به دبیرستان دهد، قرآن بیاموزد. آنگاه به اخبار و حکایات پارسیان و سیرت صحابه و سلف مشغول کند و البته نگذارد که با شعار حدیث عشق زنان و صفت ایشان بود مشغول شود. و نگاه دارد وی را از ادیبی که گوید که بدان طبع لطیف بود که نه آن ادیب بود، بلکه آن شیطان بود که تخم فساد اندر دل وی بکارد.
ریا به گفتار بود، چنان که لب همی جنباند تا پندارند که از ذکر هیچ نمی آساید و باشد که وی ذکر همی کند، ولیکن اگر خواهد که به دل کند و لب نجنباند نتواند. ترسد که مردمان ندانند که وی ذکر همی کند. و چنان که حسبت کند بر مردمان و اندر خلوت مثل آن همی کند. یا طامات و عبادات صوفیان یاد گیرد و همی گوید تا پندارند که علم تصوف نیک داند. یا هر زمان سر فرو برد و بجنباند تا پندارند که اندر وجد است. یا باد سرد همی کشد یا اندوه همی فرانماید به سبب غفلت مردمان از مسلمانی یا اخبار و حکایات یاد گیرد و همی گوید تا گویند که علم او بسیار است و پیران را بسیار دیده است و سفر بسیار کرده است.