احسان نراقی

معنی کلمه احسان نراقی در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] احسان نراقی استاد دانشگاه و جامعه شناس بزرگ ایرانی می باشد، در میان نظریه پردازان عصر پهلوی احسان نراقی چهره ای آشناست. وی از معدود اندیشمندانی محسوب می شود که به رغم برخی انتقاداتش از روش سیاسی حاکم بر دوره پهلوی، هرگز با حاکمیت وقت از در مخالفت وارد نشد و تا واپسین ماه های حضور شاه در ایران، چندین بار با او ملاقات کرد.
احسان نراقی استاد دانشگاه و جامعه شناس بزرگ ایرانی، فرزند حسن نراقی و نوه ملااحمد نراقی و نتیجه ملاهادی نراقی (از علما و بزرگان دینی معروف به فاضلیین نراقیین) در سال ۱۳۰۵ (ه. ش) در شهر کاشان تولد یافت.
← اخذ دکترای جامعه شناسی
احسان نراقی علی رغم داشتن خانواده ای سرشناس از جهت مذهبی و انتساب به عالمان بزرگ شیعه گرایش و تمایل به زندگی ایرانی و سنتی از خود نشان نمی داد و سعی می نمود که از نظر سبک و شیوه زندگی متفاوت باشد.نراقی خود در این باره چنین می گوید: بعد از ظهرها ساعت چهار به خانه می آمدم و با دختران مدرسه مادرم والیبال بازی می کردم، اصلا تیپ زندگی من، زندگی فرنگی بود. با دخترها و پسرها بزرگ می شدم. در مدرسه مادرم با دختران آن مدرسه والیبال و پینگ پنگ بازی می کردم و از جهت رابطه ام با دختران بسیار طبیعی و متعادل بودم و آن حالتی که اکثر مردان ایرانی دارند در من نبود. با دخترها خیلی آرام و ساده بازی می کردم و آنان هم با من خیلی راحت بودند...
مسئولیت های نراقی در عهد پهلوی
رئیس اداره جوانان سازمان یونسکو، رئیس موسسه تحقیقات و برنامه ریزی علمی و آموزشی، استخدام در اصل چهارم در سال ۱۳۳۳ (وابسته به ترومن ـ آمریکایی)، دانشیار و استاد دانشگاه تهران، استاد دانشگاه پاریس، رئیس موسسه علوم اجتماعی دانشگاه تهران، استاد دانشگاه ساواک، مشاور و عضو هیات مشاوران شورای عالی اقتصاد، معاون وزارت علوم و آموزش عالی، عضو کمیته مرکزی کمونیستی، عضو انجمن بین المللی و کمیته اجرائی جامعه شناسی (لندن و پاریس)، عضو انجمن فرهنگی ایران و فرانسه، عضو انجمن انقلاب اداری، عضو احزاب ایران نوین و رستاخیز، عضو شورای مرکزی دانشگاه ها و عضو هیات امنای دانشگاه تهران و عضو هیات امنای انجمن فرح بوده است.
همکاری با مصدق و آیت الله کاشانی
...

جملاتی از کاربرد کلمه احسان نراقی

افرادی چون غلامحسین صدیقی، شاپور راسخ، جمشید بهنام و احسان نراقی با علاقه و جدیتی که داشتند توانستند در شکل‌دهی به جامعه‌شناسی در ایران مؤثر باشند.
تنها اثری که به‌طور قطع به فردید نسبت داده می‌شود، برابرهای فارسی برخی اصطلاحات فلسفی است که در آثار یحیی مهدوی (تاریخ متافیزیک) و احسان نراقی (سیر تکوینی علوم اجتماعی) بکار رفته‌است. برخی از این اصطلاحات همچون غربزدگی هنوز در میان فلسفه‌دانان رایج است، و برخی دیگر رواجی نیافت. کتاب دیدار فرهی و فتوحات آخرالزمان مجموعه‌ای است از درس‌گفتارهای وی که پس از مرگ وی منتشر شد. برخی از هواداران فردید این کتاب را «مغلوط و ویرایش نشده» می‌دانند.
رژیم مدعی است که دلیل تعداد بالای کشته‌شدگان در دادگاه‌های انقلاب، نفوذ مجاهدین خلق در این دادگاه‌ها بوده است. احسان نراقی هم گفته است که اگر به خاطر مجاهدین خلق نبود، تعداد اعدام شدگان تا این اندازه زیاد نمی‌شد.
احسان نراقی بارها در جلسات حزب مردم شرکت می‌نمود که یک مورد از آن در مورد مطالبات کارگرانی بود که از حزب داشتند و در جلسه‌ای با حضور احسان نراقی به مشکلات آن‌ها رسیدگی گردید.
زمانی که صادق هدایت در سال پایانی عمر خود به فرانسه رفته بود شهید نورایی نیز با او بود. شهید نورایی به شدت بیمار بود. به گفته‌ی احسان نراقی، بیماری او باعث تشدید افسردگی هدایت شد. پس از خودکشی این نویسنده در پاریس، شهید نورایی نیز در همان روز درگذشت.