باربا

معنی کلمه باربا در لغت نامه دهخدا

باربا. ( اِ ) چغندر. لبو. لب لبو. پابخار. پنجار. شوندر. سوندر. شمندر. جغندر. رجوع به دزی ج 1 ص 48 شود.

جملاتی از کاربرد کلمه باربا

عيسى خود را آماده مرگ كرد. در آخرين شب زندگى خود مجلسى آراست و براى آخرين باربا ياران خويش غذايى صرف كرد. در اين مجلس بود كه نان را بركت داد. نان را پارهكرد و به ايشان گفت :
در سال ۲۰۰۸، ساندرا اچوریا با یک بازیگر مکزیکی به نام دمیان بیچیر رابطه داشت. ساندرا در سال ۲۰۰۹، رابطهٔ خود را با یک مورخ نوازنده به نام ریلی باربا آغاز کرد و در سال ۲۰۱۱، رابطهٔ آن‌ها به پایان رسید. سرانجام ساندرا با خواننده‌ای مکزیکی به نام لئوناردو د لوزان ازدواج کرد.
آنها همچنین یک مبارزات به یاد ماندنی در جام شاهزاده آستوریاس ۲۴ –۱۹۲۳ داشتند، جایی که آنها گالیسیا را ۱–۰ در یک چهارم نهایی شکست دادند، همان‌طور که گالیسیا در مرحله یک چهارم نهایی دوره پیشین با آنها انجام داد و سپس جنوب را شکست داد. تیم ۲–۱ در نیمه نهایی به لطف دو گل خوان مونژاردین و در فینال مقابل کاتالونیا به نظر می‌رسید که مونژاردین یک بار دیگر قهرمان شده است که در ابتدای وقت اضافه در اوایل وقت اضافه گلزنی کرد و مادرید را ۴–۳ جلو انداخت. اما در دو دقیقه باقیمانده ساگی باربا امتیازات را ۴–۴ به تساوی کشاند، و مجبور به تکرار بازی شد که در آن مونژاردین دو بار گلزنی کرد، اما تلاش‌های او بی فایده بود زیرا کاتالونیا ۳–۲ برنده شد.
کابوت دوباره در سال ۱۵۲۳ با کاتالینا دمدرانو، بیوه فاتح بزرگ، پدرو باربا، در اسپانیا ازدواج کرد. معلوم نیست که حاصل این ازدواج، فرزندی بوده‌است یا خیر. با توجه به اینکه در وصیت‌نامه اسپانیایی کاتالینا (۱۵۴۷) و سباستین (۱۵۴۸)، از خواهرزاده‌های کاتالینا به عنوان وارثان آن‌ها نام برده شده‌است، بعید به نظر می‌رسد که در زمان مرگ کاتالینا، این زوج فرزندانی از ازدواج خود داشته باشند. کاتالینا در دوم سپتامبر ۱۵۴۷ درگذشت.