بادنجانیان
معنی کلمه بادنجانیان در فرهنگستان زبان و ادب

بادنجانیان

معنی کلمه بادنجانیان در فرهنگستان زبان و ادب

{Solanaceae} [زیست شناسی- علوم گیاهی] تیره ای از بادنجان سانان علفی یا درختی یا درختچه ای یا بالارونده با حدود 95 سرده و بیش از2000 گونه که بیشترین تنوع را در امریکای مرکزی و جنوبی دارند و در مناطق سرد اصلاً نمی رویند؛ برگ های آنها متناوب است و اغلب سطحی کرک دار ...

معنی کلمه بادنجانیان در دانشنامه عمومی

بادنجانیان ( نام های دیگر: سیب زمینیان، سولاناسه ) ( Solanaceae ) نام یکی از تیره های گیاهی از راستهٔ بادنجان سانان ( Solanales ) است.
بادنجانیان تیره ای از بادنجان سانان علفی یا درختی یا درختچه ای یا بالارونده با حدود ۹۵ سرده و بیش از۲۰۰۰ گونه است که در آمریکای مرکزی و جنوبی بیشترین تنوع را دارند، اما در مناطق سرد اصلاً نمی رویند؛ برگ های آن ها متناوب است و اغلب سطحی کرک دار و چسبناک دارد و گلهایشان معمولاً مخروطی یا قیف شکل با پنج گلبرگ پیوسته است. تخمدان آن ها دوخانه است و غالباً دارای آلکالوئیدهای سمی هستند. میوه برخی از آن ها ( مانند بادنجان ) خوراکی است.
سبزیجاتی که در خانواده بادنجانیان قرار می گیرند به قرار زیر است. بادنجان، سیب زمینی، فلفل دلمه ای و گوجه فرنگی.

معنی کلمه بادنجانیان در ویکی واژه

تیره‌ای از بادنجان‌سانان علفی یا درختی یا درختچه‌ای یا بالارونده با حدود 95 سرده و بیش از2000 گونه که بیشترین تنوع را در امریکای مرکزی و جنوبی دارند و در مناطق سرد اصلاً نمی‌رویند؛ برگ‌های آنها متناوب است و اغلب سطحی کرک‌دار و چسبناک دارد و گل‌هایشان معمولاً مخروطی یا قیفی با پنج گلبرگ پیوسته است.

جملاتی از کاربرد کلمه بادنجانیان

تاماریلو درختی کوچک یا درختچه‌ای از گیاهان گلدار از تیره بادنجانیان است. این درخت بیشتر به خاطر گونه‌ای که تاماریلو میوه‌ای خوردنی به شکل تخم‌مرغ می‌دهد شناخته شده است. در آمریکای جنوبی با نام گوجه فرنگی درختی،هم شناخته شده است.
با توجه به ارتباط گیاه با سایر گونه‌های دیگر بادنجانیان، زمانی فکر می‌کردند که بسیار سمّی است. گلها و برگ‌ها می‌توانند به دلیل وجود سولانین در صورت مصرف زیاد سمّی باشند.
گوجه فرنگی به تیرهٔ بادنجانیان تعلق دارد و از گیاهان چندساله است.
گیاهان خانواده بادنجانیان مانند سیب زمینی، گوجه فرنگی، بادمجان و فلفل نباید به عنوان ریزسبزی‌ها رشد و مصرف شوند، زیرا جوانه‌های این گیاهان سمی می‌باشند. جوانه‌های گیاهان بادنجانیان حاوی آلکالوئیدهای سمی مانند سولانین و تروپان است که می‌تواند مشکلات نامطبوعی را در سیستم هضم و سیستم عصبی ایجاد کند.