باد معده

معنی کلمه باد معده در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] باد بیرون آمده از مخرج غائط را باد معده می گویند و در بابهای طهارت، صلات و اعتکاف از آن بحث شده است. باد معده یکی از مبطلات وضو است.
۱. ↑ جواهر الکلام ج۱، ص۳۹۳-۳۹۶.
فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام، ج ۲، ص ۳۹.
...

جملاتی از کاربرد کلمه باد معده

گاز درون معده به راست‌روده آورده می‌شود و توسط ماهیچه‌های روده تحت فشار قرار می‌گیرد. در این شرایط دفع گاز طبیعی است، اگرچه حجم و میزان صدای آن در بین افراد بسیار متفاوت است.  همچنین طبیعی است که گاز روده دارای بویی بد و نامطبوع باشد. بوی آن می‌تواند بسیار کم یا شدید باشد. صدایی که معمولاً با نفخ همراه است توسط مقعد و باسن ایجاد می‌شود. نگه‌داشتن مداوم باد معده عملی مضر است.
در اسلام، وضو گرفتن در هر وقت صحیح است (مگر استعمال آب ضرر داشته باشد) و خواندن چند نماز با یک وضو نیز جایز است. دفع ادرار، مدفوع، باد معده و باد روده، خواب، استحاضه، بیهوشی، مستی و جنابت از مواردی است که به‌عقیدهٔ مسلمانان شیعه و سنی وضو را باطل می‌کند. پیروان مذهب احمد حنبل معتقدند که خوردن گوشت حیوانی که ذبح شرعی نشده‌باشد نیز وضو را باطل می‌کند؛ و همچنین در بین اهل سنت، لمس نمودن نامحرم چه با لذت و چه بدون لذت مورد اختلاف است.
باد شکم یا باد معده به خارج شدن گازهای تولیدشده در دستگاه گوارش از مقعد اشاره دارد که عموماً گوزیدن نامیده می‌شود. بخش زیادی از باد معده ممکن است به دلیل بلعیدن هوای محیط باشد و از این‌رو باد معده به‌طور کامل در معده یا روده ایجاد نمی‌شود. مطالعه علمی این درباره حوزه در پزشکی «فلاتولوژی» نامیده می‌شود.