باد شدن

معنی کلمه باد شدن در لغت نامه دهخدا

باد شدن. [ ش ُ دَ ] ( مص مرکب ) کنایه از ناپدیدگشتن باشد. ( آنندراج ) ( مجموعه مترادفات ص 355 ). هبا شدن. محو شدن. از میان رفتن. هدر شدن :
کنون باد شد آنهمه پیش اوی
بپیچید جان بداندیش اوی.فردوسی.ترا دل بآن خواسته شاد شد
همه جنگ در پیش تو باد شد.فردوسی.کف دست بر پشت وی برنهاد
شد آن خشم شمعون بیک باره باد.شمسی ( یوسف و زلیخا ).|| پریدن. ( آنندراج ) ( دمزن ). رجوع به باد شود.

معنی کلمه باد شدن در فرهنگ فارسی

کنایه از ناپدید گشتن باشد

جملاتی از کاربرد کلمه باد شدن

این نوارهای لاستیکی باید به اندازه‌ای کوچک باشند که پس از باد شدن در شکل آیرودینامیکی بال تغییر زیادی ایجاد نکنند. در هنگام استفاده، فشار هوا با بادکردن بوت‌ها باعث کنده شدن یخ از سطح آن‌ها می‌شود. سپس با مکش هوا بوت‌ها به حالت اولیه خود بر میگردند.
بادکردنی یا دمیدنی یک جسم است که می‌تواند با گاز باد شود. معمولاً این کار با هوا انجام می‌گیرد اما هیدروژن، هلیوم و نیتروژن نیز استفاده می‌شود. یکی از مزایای استفاده از یک جسم قابل باد شدن این است که در زمان غیر استفاده، آن را می‌توان در فضای کوچک ذخیره کرد. اجسام بادی برای استفاده به گاز نیاز دارند تا اندازه و شکل خود را حفظ کنند. برخی انواع صندلی ویژه استادیوم، ضربه گیر، تیوب چرخ خودرو، کیسه‌های اضطراری هوا، و سازه‌های فضایی قابل انعطاف با استفاده از اصول بادشدن تهیه می‌شوند. تورم یا بادشدن از چند راه به وجود می‌آید: پمپ‌ها، مکش و دمیدن.
قرمز: باد شدن این پرنده ویژگی خاص آن است. او در نسخه فضایی تغییر چندانی نکرده و فقط ظاهر فضایی به خود گرفته‌است و در نسخه جنگ‌ستارگان در نقش لوک اسکایواکر، با شمشیر نوری به جنگ دشمنان می‌رود؛ امّا در نسخهٔ پرندگان خشمگین ۲ به خوک‌ها پیوسته و قابلیت جدیدی می‌گیرد. او امواج صوتی می‌فرستد که ساختمان‌ها را به جلو هدایت می‌کند.
روش تنظیم سطوح یک چهارچوب مفهومی برای استفاده از تنظیم سطوح به عنوان یک ابزار برای آنالیز عددی سطوح و اشکال است. مزیت این مدل این است که می تواند از محاسبات عددی شامل منحنی ها و سطوح بر روی یک شبکه کارتزینی بدون این که نیازی باشد تا این اهداف را پارامتری کند. (این روش، روش اویلری گفته می شود.). در ضمن، روش تنظیم سطح تغییرات توپولوژی را به راحتی دنبال می کند. به عنوان مثال، وقتی که یک شکل به دو قسمت قسمت تقسیم می شود، دارای سوراخ ها و یا بر عکس شکل صاف می شود. همه این اتفاقات باعث می شود که روش تنظیم سطوح را به یک ابزار قدرتمند برای مدل سازی اشکال متغیر با زمان مانند باد شدن یک کیسه هوای خودرو یا غوطه ور شدن یک قطره روغن در آب، تبدیل می کند.