باحوصله

معنی کلمه باحوصله در فرهنگ معین

(حُ صَ لِ ) [ فا - ع . ] (ص مر. ) شکیبا، باصبر.

معنی کلمه باحوصله در فرهنگ فارسی

( صفت ) کسی که در کارها حوصل. زیاد بخرج دهد با صبر شکیبا : آدم با حوصلهای است مقابل بی حوصله .

معنی کلمه باحوصله در ویکی واژه

شکیبا، باصبر.

جملاتی از کاربرد کلمه باحوصله

به عنوان وجهی از توافق‌پذیری، انطباق به عنوان واکنش معمول فرد در زمان تعارض، تعریف می‌شود. کسانی از نظر انطباق امتیاز بالایی می‌گیرند، گرایش به اعتدال و باحوصله‌بودن دارند و ترجیح می‌دهد که از همکاری یا تمکین برای حل مناقشه استفاده کنند. کسانی که امتیاز کمی می‌گیرند، تمایل دارند که پرخاشگر، متخاصم، ستیزه‌جو و کینه‌جو باشند.
فیلمنامه کاملاً دیالوگ‌محور است و جاذبهٔ فیلم هم به ارتباط و دیالوگ‌های میان شخصیت‌هاست. این فیلم نیازمند مخاطب باحوصله و باهوش است که با قصه همراه شود. از اینکه این فیلم در بخش هنر و تجربه پذیرفته شد، احساس خوشایندی دارم. این فیلم احساسات و عواطف ازیادرفته در سینما را برای مردم یادآوری می‌کند.
مَشی مَمَد همیشه تفنگ و سیگارش همراش بود. وی گاهی ساعت‌ها باحوصله در کمین شکار خود می‌نشست و معمولاً در تمام طول این مدت سیگارش خاموش نمی‌شد. اگر بعداز شکار به کمینگاهش می‌رفتید بدون شک از تعداد ته سیگارهایی که آنجا پیدا می‌کردید شكه ميشديد.
نولان در تست‌های پیش از فیلم‌برداری، به لجر گفته بود: «دیالوگ‌ها را بخوان، اجرایشان نکن» و بدین ترتیب لجر توسعهٔ صدای جوکر را بسیار آرام و باحوصله انجام می‌داد و در تست‌های پیش از آرایش و گریم، به کاوش حرکات بدنی شخصیت می‌پرداخت.