باتک

باتک

معنی کلمه باتک در لغت نامه دهخدا

باتک. [ ت ِ ] ( ع ص ) برّان : سیف باتک ؛ شمشیر برّان. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). تیز.
باتک. [ ت ِ ] ( اِخ ) نام شمشیر مالک بن کعب همدانی. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ).
باتک. [ ت َ ] ( اِخ ) دهی ازبخش سرباز شهرستان ایرانشهر در 13هزارگزی خاور سرباز، کنار راه مالرو سرباز به زابلی. کوهستانی ، گرمسیر، مالاریائی. سکنه آن 300 تن است. آب آن از رودخانه و محصول آن غلات ، خرما، برنج کاری و شغل اهالی زراعت است. راه مالرو دارد. ( فرهنگ جغرافیائی ایران ج 8 ).

معنی کلمه باتک در فرهنگ عمید

قاطع، بران.

معنی کلمه باتک در فرهنگ فارسی

بران شمشیر بران

معنی کلمه باتک در دانشنامه عمومی

باتک، روستایی در دهستان مینان بخش مینان شهرستان سرباز در استان سیستان و بلوچستان ایران است. این روستا، مرکز بخش مینان است.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا برابر با ۲٬۱۹۲ نفر ( ۵۳۳ خانوار ) بوده است.

جملاتی از کاربرد کلمه باتک

دهستان مینان، یکی از دهستان‌های بخش مینان شهرستان سرباز در استان سیستان و بلوچستان ایران است. مرکز این دهستان، روستای باتک است.
مرکز تئاتر کانون به سرپرستی دان لافون کار خود را آغاز کرد. بعد ازآن اسکار باتک، نیز بخش نمایش عروسکی کانون را راه‌اندازی کرد. در این دوره افرادی به نویسندگی، ترجمه و انتشار نمایشنامه‌های کودکان، پرداختند. در این دوران به علت پیشبرد سیاست یگانه‌سازی زبانی، فرهنگ و ادبیات قوم‌های ایرانی رنگ باخت.
بند ناگوگ باتک مربوط به سده‌های متاخر دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان سرباز، بخش سرباز، دهستان سرباز، ۳ کیلومتری شرق روستای باتک واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۲۶۳۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
تپه کلات زنگیان در شهرستان سرباز، بخش سرباز، دهستان سرباز، ۳ کیلومتری شرق روستای باتک واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۲۷۱۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.