ایلئوم

معنی کلمه ایلئوم در فرهنگ عمید

قسمت آخر رودۀ باریک که در جذب مواد نقش دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه ایلئوم

سرطان روده کوچک را می‌توان به سرطان دوازدهه (قسمت اول روده کوچک) و سرطان ژیونوم و ایلئوم (دو قسمت بعد از روده کوچک) تقسیم کرد. سرطان دوازدهه بیشتر با سرطان معده مشترک است، در حالی که سرطان ژیونوم و ایلئوم بیشتر با سرطان روده بزرگ مرتبط است. نرخ بقای پنج ساله ۶۵ درصد است.
سرخرگ روده‌بندی (مزانتریک) بالایی به ترتیب به شاخه‌های شریان پانکراتیکودئودنال زیرین، ژژونال و ایلئال (که این دو از سمت چپ جدا می‌شوند)و از سمت راست به سه شاخهٔ شریان کولیک میانی و شریان کولیک راست و شریان ایلئوکولیک تقسیم می شود . این شاخه ها به ایلئوم ترمینال، سکوم، کولون صعودی و دوسوم کولون عرضی خونرسانی می‌کنند.
از نظر سطح بالایی با کبد و کیسه صفرا، خمیدگی بزرگ معده و انتهای پایین طحال ارتباط دارد. با سطح زیرین آن، با روده کوچک؛ با سطح جلویی آن، با لایه خلفی چادرینه بزرگ و دیواره شکم. سطح پشتی آن از راست به چپ با بخش پایین دوازدهه، سر لوزالمعده و برخی از پیچش‌های ژژونوم و ایلئوم در ارتباط است.
در مقابل، با پیچش ایلئوم و دیواره‌های شکم ارتباط دارد.
به‌طور معمول در معده به دلیل اسیدی بودن محیط، تعداد بسیار کمی باکتری وجود دارد. در رودهٔ کوچک نیز باکتری‌ها کم است (در نواحی انتهایی ایلئوم تعدادی یافت می‌شود). کولون محل اصلی باکتری‌ها در بدن است؛ به‌طوری که ۲۰٪ مدفوع انسان حاوی باکتری‌ها است. باکتری‌های گرم منفی مانند اشریشیا کلای، پروتئوس‌ها، سودوموناس‌ها و باکتری‌های بی‌هوازی مانند باکتروئیدس‌ها (نظیر باکتروئیدس فراژیلیس)، کلوستریدیوم‌ها، فوزوباکتریوم‌ها و انترکوک‌ها (نظیر انتروکوک فکالیس) از این جمله‌اند.
سِکوم بین ایلئوم و کولون قرار دارد. در ابتدای سِکوم، دریچه ایلئوسکال قرار دارد که مانع بازگشت مدفوع از روده بزرگ به روده باریک می‌شود.
ایلئوستومی قاره گونهٔ دیگری از ایلئوستومی استانده(استاندارد) است. در این گونه از ایلئوستومی بیمار نیازی به همراه داشتن کیسه برای تخلیه مدفوع ندارد. در این روش بخشی از ایلئوم به صورت حلقه‌ای درآورده می‌شود و یک کیسه مخزن‌مانند را در شکم ایجاد می‌کند. یک دریچه پستانی برای ایلئوم در سطح بدن ایجاد کرده و هر چند روز یک بار محتوایات آن به وسیلهٔ یک کتتر نرم تخلیه می‌شود.
رایج‌ترین گونهٔ ایلئوستومی است که در آن انتهای ایلئوم به سطح شکم و پوست باز می‌شود.