اگون
معنی کلمه اگون در لغت نامه دهخدا

اگون

معنی کلمه اگون در لغت نامه دهخدا

( آگون ) آگون. ( ص ) بر وزن و معنی وارون یعنی نگون باشد، چه سراگون سرنگون را گویند. ( برهان ). واژون. واژگون. سرنگون. معلق. || سراشیب. و ظاهراً این کلمه جز در حال ترکیب مستعمل نیست.

معنی کلمه اگون در فرهنگ معین

( آگون ) (ص . ) نگون ، واژگون : سرآگون .

معنی کلمه اگون در فرهنگ عمید

( آگون ) نگون، وارون، سراگون، سرنگون.

معنی کلمه اگون در دانشنامه عمومی

اگون ( به اسپانیایی: Agón ) یک شهرستان در اسپانیا است که در استان ساراگوسا واقع شده است.

جملاتی از کاربرد کلمه اگون

در تاریخ ۱۷ اکتبر ۱۹۸۹، به اتفاق آرا مقامات بلند‌پایه حزب کمونیست جمهوری دموکراتیک آلمان، اریش هونکر از مقام خود عزل و اگون کرنتس به دبیرکلی حزب کمونیست منصوب شد.
در سال ۲۰۱۱، اگون فلیگ، مورخ دوران باستان، ادعاهایی مبنی بر اینکه هابرماس نقل قول‌ها را جعل کرده، مواضع را دراماتیک جلوه داده و بدون اطلاع از الزامات نظری آن‌ها را از متن خارج کرده است، مطرح کرد. هاینریش آگوست وینکلر و میکا بروملیک به مشارکت فلیگ واکنش نشان دادند و آن را به عنوان یک بحث رد کردند.
اتحاد جماهیر شوروی بدلیل دکترین سیناترا در تصمیم عزل هونکر و جانشینی او با کرنتس نقشی نداشت و به موافقت غیر مستقیم خود بسنده کرد. شخص گورباچف از هونکر که استالینیستی اصول‌گرا بود، متنفر بود. زیرا او مخالف برنامه های اصلاحاتی گورباچف که با نام های پرسترویکا و گلاسنوست شناخته می‌شوند بود و قصد اجرایی کردن این قبیل برنامه هارا در آلمان شرقی نداشت. گورباچف امیدوار بود با برکناری هونکر راه برای اصلاحات در این کشور باز شود اما در عمل، اگون کرینتس کار چندان تاثیر‌گذاری انجام نداد.
با فروپاشی شوروی، در آلمان شرقی، اریش هونکر استعفا داد و اگون کرنتس به جای او نشست. کرنتس مرزها را باز کرد و دیوار برلین ویران شد. فروریختن دیوار برلین نقطه عطفی در تاریخ معاصر است و نشان پایان جنگ سرد شمرده می‌شود. در آلمان غربی نیز، هلموت کهل صدراعظم وقت، خواستار الحاق دو آلمان شد. در اوت ۱۹۹۰، جمهوری فدرال آلمان با اتحاد دو آلمان رسماً اعلام موجودیت کرد.
برندگان گذشته عبارتند از: فرح پهلوی، ننا، اگون بار، اودو یورگنس، ژان کلود یونکر، بوریس بکر، دیوید فراست، باب گلداف، ماکسیمیلیان شل، ریچارد چمبرلین، استفانی پاورز، رابین گیب، کریستوفر لی، مارک روجرن دی، ماین رولوس دی می‌فلر -میشل ژار، بانی تایلر و پیتر لیندبرگ.
در پس‌زمینهٔ آواز یخ و آتش، اگون جهانگشا سه اژدها را به وستروس آورد و از آن‌ها برای متحد کردن هفت پادشاهی استفاده کرد. فرزندان او آن‌ها را در اسارت پرورش دادند؛ اما بیشتر آن‌ها ۱۵۰ سال پیش از شروع داستان در جنگ داخلی میان وارثان تاج‌وتخت که به رقص اژدهایان معروف است، کشته شدند. در ابتدای داستان، آن‌ها تا اواخر بازی تاج و تخت منقرض شده‌اند اما در آن زمان دنریس سه اژدهای خود را از آتش‌سوزی مراسم خاکسپاری کال دروگو از تخم بیرون می‌آورد.
سنگ اژدها زمانی غربی‌ترین پاسگاه آزاد باستانی والریا بود. یک سده پیش از نابودی والریا، خانواده تارگرین به سنگ اژدها نقل مکان کردند. هنگامی که عذاب بر والریا رسید، خاندان تارگرین به همراه آخرین اژدهایان والریایی جان سالم به در بردند. یک سده بعد، اگون تارگرین و خواهرانش رینیس و ویسنیا لشکرکشی عظیمی برای فتح وستروس به راه انداختند و در نهایت تمام وستروس به جز دورن و شمال دیوار را فتح کردند. فرزندان اگون سده‌ها به عنوان پادشاهان هفت پادشاهی سلطنت کردند.
در پایان رقصی با اژدهایان، ارتشی به رهبری جان کانینگتون و مرد جوانی که ادعا می‌کند اگون تارگرین، پسر ریگار تارگرین و الیا مارتل و وارث تخت آهنین است، به سرزمین‌های طوفان وارد می‌شوند. اگون برای جلب حمایت قصد دارد تا پایان طوفان را فتح کند و پرچم خاندان تارگرین را بر فراز باروها بالا ببرد.
مردان آهنین برای حملات شدید «وحشت دریاها» نامیده می‌شوند. آن‌ها خدای غرق‌شده را می‌پرستند، که «آن‌ها را واداشت تا بخوانند و تجاوز کنند، پادشاهی بسازند و نامشان را با آتش و خون و ترانه بنویسند». ضمیمه بازی تاج‌تخت به طور خلاصه بیان می‌کند که مردان آهنین زمانی بر سرزمین رودخانه‌ها و بیشتر سواحل غربی وستروس حکومت می‌کردند. هنگامی که اگون جهانگشا خط جانشینی هارن سیاه را از بین برد، خاندان گریجوی را به عنوان حاکمان جدید مردان آهنین انتخاب کرد.
فورستنبرگ در دانشگاه، زمانی که ۱۸ ساله بود، با شاهزاده اگون فون فورستنبرگ، پسر بزرگ شاهزاده تاسیلو زو فورستنبرگ (۱۹۰۳–۱۹۸۷) و همسر اولش، کلارا آنیلی، وارث ثروت خودروسازی فیات، آشنا شد.