اگست

معنی کلمه اگست در لغت نامه دهخدا

اگست. [ اَ گ َ] ( اِخ ) ستاره ایست که سهیل گویند. ( ناظم الاطباء ) ( ازانجمن آرا ) ( از برهان ). رجوع به سهیل و اکست شود.

معنی کلمه اگست در فرهنگ عمید

= سهیل

معنی کلمه اگست در فرهنگ فارسی

سهیل: ستارهای درصورت فلکی سفینه که پس ازشعرای یمانی درخشانترین ستارگان است ودرخاورمیانه درشبهای آخرتابستان دیده شود
ستاره ایست که بتازی سهیل گویند

جملاتی از کاربرد کلمه اگست

مزار شریف دارای آب و هوای سرد ستپی، با تابستان‌های خیلی گرم و درجه حرارت روزانه ۴۰ درجه سلسیوس (۱۰۴ درجه فارنهایت) بین جون الی اگست با زمستان‌های سرد و درجه حرارت زیر صفر است که برفباری آن بین ماه‌های نوامبر الی مارس ادامه دارد. مقدار بارندگی آن کم و اغلب در ماه‌های دسامبر و اپریل اتفاق می‌افتد.
بعد از سقوط نظام جمهوریت افغانستان به تاریخ ۱۵ آگست سال ۲۰۲۱ حسیب قوای مرکز با نیروهای تحت امرش به رهبری احمد مسعود مقاومت دوم را شکل داده و آماده دفاع مسلحانه در مقابل طالبان شدند.از ۱۵ اگست سال ۲۰۲۱ با حملات متواتر طالبان به دره پنجشیر و درگیری‌های خونین در این ولایت، وی با نیروهای تحت امرش علیه طالبان به جنگ‌های چریکی پرداخت و توانست تلفات سنگین را به طالبان وارد نماید.
در اگست سال ۲۰۰۲ قرار شد که باز گروه دی جنریشن ایکس توسط تریپل ایچ و شان مایکلز تشکیل شود که در همان ابتدای کار تریپل ایچ با زدن پدیگری به‌شان مایکلز مانع تشکیل مجدد گروه شد و همین امر باعث شد تا آنها در سامراسلم سال ۲۰۰۲ مقابل یکدیگر قرار بگیرند.
در اگست ۲۰۰۴، جری آدامز پیشنهاد نمود، که ارتش جمهوری‌خواه ایرلند ممکن است منحل گردد، تا از وجود آن به عنوان بهانه-ی برای تأخیر تفاهم‌نامهٔ برای تشریک-قدرت که شامل جمهوری‌خواهان نیز می‌گردد، استفاده صورت نگیرد. یک هیئت ارتش جمهوری‌خواه ایرلند که شامل مک‌فارلین نیز بود با تیپ ارتش موقت جمهوری‌خواه ایرلند در آرمای جنوبی ملاقات نمودند تا ملاحظات آدامز مبنی بر خودداری از ایجاد شکاف میان گروه‌ها را به بحث بگیرند.
خلیل الرحمن حنّانی در ماه اسد ۱۳۸۱ خورشیدی مطابق به اگست ۲۰۰۲ میلادی شامل وزارت امور خارجه شد و یکی از کارمندان برجسته این وزارت بود؛ و در سال ۲۰۰۷ میلادی به حیث معاون مدیریت چهارم سیاسی در امور اتحادیه اروپا، اروپای شمالی و جنوبی مقرر شد و تا قوس ۱۳۸۹ خورشیدی اجرا عمل کرد.
جانبین سرحد هند ـ و افغان را، همانطوری‌که توسط دولت افغانستان تحت مادهٔ پنجم معاهدهٔ ۸ اگست ۱۹۱۹ منعقدهٔ راولپندی پذیرفته شده بود، متقابلاً قبول دارند.
برخی از ستاره‌ها نام‌های گوناگونی در زبان پارسی دارند. گروهی از این نام‌ها از زبان پارسی میانه به ما رسیده‌اند مانند ونند، اپوش، تیر، تیشتر، سدویس، میخگاه، اسپور، بشن، یوغ، درفشه (درفشگ)، پسی، پها، پرک، اگست، پارند، مزده‌داد.