اکونومی

اکونومی

معنی کلمه اکونومی در فرهنگ عمید

۱. = اقتصاد
۲. (قید ) [عامیانه] با صرفه جویی.

معنی کلمه اکونومی در فرهنگ فارسی

صرفه، صرفه جویی، اقتصاد

معنی کلمه اکونومی در دانشنامه عمومی

اکونومی (ایندیانا). اکونومی ( به انگلیسی: Economy ) یک شهر در ایالات متحده آمریکا است که در شهرستان وین، ایندیانا واقع شده است. اکونومی ۰٫۲۳ کیلومتر مربع مساحت و ۱۸۷ نفر جمعیت دارد و ۳۵۲ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.

جملاتی از کاربرد کلمه اکونومی

ترک اکونومی بانکاسی در سال ۲۰۰۵ قرارداد مشارکتی را با بانک فرانسوی بی‌ان‌پی پاریبا به امضا رساند، که در پی آن سیستم بانکداری خرد آن فرآیند توسعه را آغاز نمود. ترک اکونومی بانکاسی، در حال حاضر (۲۰۱۳) مالک شبکه‌ای از ۵۴۱ شعبه در سراسر ترکیه می‌باشد.
موسی غنی نژاد دربارهٔ برگردان دو کتاب «اصول علم ثروت ملل یعنی اکونومی پلیتیک» و «حقوق اساسی یعنی آداب مشروطیت دول» می‌نویسد: «تسلط مترجم و نگارنده به موضوعات مطرح شده در این دو اثر و معادل‌یابی‌های کاملاً به جا و ظریف برای اصطلاحات علمی که اغلب برای اولین بار به فارسی برگردانده شده، نشان‌دهنده فرهیختگی، وسعت معلومات و دقت نظر وی است.»
در برگردان کتاب اصول علم ثروت ملل یعنی اکونومی پلتیک از فرانسوی، برای بسیاری از واژگان پایه‌ای علم اقتصاد، برابرهایی به پارسی ساخت و برای نخستین بار در ایران، علم اقتصاد را روش‌مند و علمی مطرح کرد. در کتاب آداب مشروطیت دول که کمی پس از صدور فرمان مشروطیت به چاپ رسید، برای نخستین بار، مفاهیم کلی حقوق اساسی روش‌مند و سامان‌مند مطرح می‌شوند. یکی از برجستگی‌های این کتاب، واژه‌سازی و معادل‌یابی در علم حقوق است و در واقع، بسیاری از واژگان جاافتادهٔ حقوق، نخستین‌بار در این کتاب به‌کار برده می‌شوند. جواد طباطبایی، این رسالهٔ فروغی را از نظر فهم مطلب، توضیح اصطلاحات، زبان فارسی شیوا و سرهٔ آن در نوع خود اثری ممتاز می‌داند.
این شرکت در چندین رده‌بندی دیگر هم به عنوان بهترین خط هوایی در سال ۲۰۱۸ انتخاب شده بود. از جمله پیش‌تر در رده‌بندی «اسکای ترکس»، شرکت هوایی سنگاپور بهترین خط جهان در سال ۲۰۱۸ شده بود. یکی از نکاتی که سبب می‌شود این شرکت در فهرست‌های بهترین خطوط هوایی همیشه جایگاه اول را داشته باشد ترکیبی از امکانات رفاهی مناسب در پرواز، ایمنی و نظم، محیط بسیار آرامش‌بخش کابین، مهماندارانی با لباس‌های زیبای شرق آسیا در کنار غذاهای لذیذ با طعم شرقی است. از سوی دیگر معمولاً صندلی‌های این شرکت فضای بیشتری را در کلاس‌های اکونومی برای مسافران خود در نظر می‌گیرد.
شعبه مرکزی این بانک در شهر ازمیت، ترکیه قرار دارد و بخشی از سهام آن در بازار بورس استانبول معامله می‌شود. بانک فرانسوی بی‌ان‌پی پاریبا و شرکت چولاکوغلو گروپو هم‌اکنون سهام‌داران اصلی ترک اکونومی بانکاسی می‌باشند.