اکران

معنی کلمه اکران در فرهنگ عمید

۱. پردۀ سینما.
۲. (اسم مصدر ) نشان دادن فیلم در سینما.

معنی کلمه اکران در فرهنگ فارسی

پرده سینما، پرده سفیدکه تصویربرروی آن می افتد

جملاتی از کاربرد کلمه اکران

آفریننده در ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۳ به‌وسیلهٔ استودیو قرن بیستم در ایالات متحده اکران شد. این فیلم بیش از ۱۰۰ میلیون دلار فروش داشت و نقدهای عموماً مثبتی از سوی منتقدان دریافت کرد.
این فیلم پس از ۴ سال توقیف در نهایت توانست نظر اعضای شورای پروانه نمایش را بدست آورد و با پذیرش رده‌بندی سنی پروانه نمایش خود را دریافت کرده و در تاریخ ۲ اسفند ۱۳۹۶ سینماهای ایران اکران شود.
این فیلم قرار بود در ۲۳ اکتبر سال ۲۰۲۰ در سینماها اکران شود. ولی به دلیل بیماری کرونا ویروس اکران فیلم یک سال به عقب افتاد و در تاریخ ۲۳ ژوئیه ۲۰۲۱ منتشر شد.
بر باد رفته هنگام انتشار برای اولین بار بسیار محبوب شد. این فیلم پر فروش‌ترین فیلم تاریخ شد و بیش از ۳۴ سال رکورددار بود. این فیلم از نظر تورم پولی، همچنان پرفروش‌ترین و پردرآمدترین فیلم تاریخ محسوب می‌شود. در طول قرن، ۲۰ بار اکران مجدد یافت و در فرهنگ عامه جای گرفت. اگرچه این فیلم به عنوان تجدید نظر طلبی تاریخی که برده داری را ستایش می‌کند، مورد انتقاد قرار گرفته است، اما باعث ایجاد تغییراتی در نحوه نمایش سینمایی آمریکایی-آفریقایی‌ها شده است. این فیلم به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما شناخته می‌شود.
سریال دربندون یک سریال جدید ایرانی به کارگردانی حسن لفافیان است این سریال در سال ۱۴۰۲ ساخته و در سال ۱۴۰۳ اکران شد و در شبکه سه سیما پخش شد.
تصویر دنیای هنر اولین شرکت خصوصی توزیع‌کننده فیلم‌های ایرانی بعد از اکران و دوبله‌وتوزیع فیلم‌های غیرایرانی در شبکه نمایش خانگی در ایران است.
این فیلم در ۷ نوامبر ۲۰۱۴ در ایالات متحده به‌صورت محدود اکران شد. سپس در تایوان، اتریش و آلمان به نمایش درآمد و در ۱ ژانویهٔ ۲۰۱۵ در بریتانیا، و در ادامه، در بقیهٔ کشورهای اروپا اکران شد.
بین‌المللی اولین بار در ابتدای جشنواره فیلم برلین افتتاح شد سپس در ۱۳ فوریه ۲۰۰۹ در آمریکا اکران عمومی شد. این فیلم سپس در ۹ ژوئن ۲۰۰۹ روی دی وی دی و بلو-ری در آمریکا عرضه شد.
فیلم بله بانو در تاریخ ۳۰ نوامبر ۱۹۸۵ در هنگ کنگ اکران شد. که در گیشه بیست و یکمین فیلم پرفروش آن سال در هنگ کنگ شد.
در سال ۲۰۰۰، فیلم مردان ایکس اکران شد و به یکی از موفق‌ترین فیلم‌های سال مبدل گشت. پس از این اتفاق توجه کمپانی‌های فیلم‌سازی بار دیگر به فیلم‌هایی از این دست جلب شد؛ بنابراین فیلم مردان ایکس آغازگر موج جدیدی از فیلم‌های ابر قهرمانی شد. در سال ۲۰۰۲ با اکران فیلم دوم مردان ایکس، این مجموعه ادامه پیدا کرد و تاکنون در مجموع نه فیلم از داستان‌های مردان ایکس ساخته شده‌است.