اکبری

معنی کلمه اکبری در لغت نامه دهخدا

اکبری. [ اَ ب َ ] ( ص نسبی ، اِ ) منسوب به اکبر. ( یادداشت مؤلف ). || یک قسم پول طلایی در هندوستان. ( از ناظم الاطباء ).

معنی کلمه اکبری در فرهنگ فارسی

منسوب به اکبر یا یک قسم پول طلایی در هندوستان .

جملاتی از کاربرد کلمه اکبری

حزب حراست اسلامی افغانستان یک حزب سیاسی در افغانستان می‌باشد که پس از انشعاب در حزب وحدت اسلامی افغانستان به رهبری محمد اکبری شکل گرفت. این حزب تا سال ۱۳۹۴ با نام حزب وحدت ملی اسلامی افغانستان فعالیت می‌کرد و پس از آن نام خود را به حراست اسلامی افغانستان تغییر داد. ریاست اجرائیه این حزب هم‌اکنون بر عهده سید نادرشاه بحر است.
در صولت و دل حیدری زانرو علی اکبری در صف هیجا صفدری درگاه جنگ اعظم بطل
ای ارض کربلا تو مگر عرش اکبری گر عرش نیستی ولی از عرش برتری
گرد شرک ازوجود چون رفتی هر دم اللّه اکبری گفتی
حباب نام سومین آلبوم رسمی محسن یگانه است. این آلبوم در مهرماه سال ۱۳۹۱ به بازار عرضه شد. این آلبوم با ۱۴ قطعه و با حضور هنرمندان و موزیسین‌های نامی کشور از جمله: مهران عباسی، شهاب اکبری، علی ثابت، ایمان حجت، آرش پاکزاد، آرین بهاری و علی رهبری (گروه پازل)، سومین محصول این خواننده را در بازار رسمی موسیقی کشور رقم زده که با سر و صدای‌های فراوان در بازار منتشر شده‌است.
چو اصغری شیر خوار چو اکبری نوجوان
تو سعد اکبری او ماه انور قرآن هر دو با هم سالها باد
خنک تو را و خنک جمله همرهان تو را که سعد اکبری و نیکبخت افتادی
تئاتر نوجوانان یک مجموعه تلویزیونی محصول سال ۱۳۶۶ به کارگردانی کریم اکبری مبارکه، نویسندگی محمد چرمشیر و تهیه‌کنندگی مجید قناد می‌باشد که از شبکه دو پخش شد. قسمت‌های این مجموعه عبارتند از: قهرمان، کلاس آخر، جام دوستی
در شرایطی گزارش عدم پاس کردن ۱۹ مورد از استانداردهای لازم توسط مؤسسه استاندارد منتشر گردید که عبدالله اکبری راد مدیر عامل شرکت عقاب افشان پیش از این گفته بود «تمامی اتوبوس‌های تولید شده در این شرکت با مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز تحت نظارت سازمان استاندارد تولید و به بازار عرضه می‌شود.»
آنکه پیش همت او می کند بیشی کمی آنکه در جنب شکوهش اکبری کرد اصغری
۱-مسلم خزایی (دروازه‌بان)، ۲-هاشم رستگاری، ۳-لطف‌الله جنگجو، ۴-حسن صفری، ۵-صادق حسنی، ۶-فرزاد مهری، ۷-بهنام سهرابی، ۸-حسین تیزبر، ۹-مهدی جمالی، ۱۰-جاسم بخشی، ۱۱-رسول آتش‌افروز، ۱۲-محمد خراط، ۱۳-مسلم اکبری (کاپیتان)، ۳۹-بابک صفری (دروازه‌بان)
اسامی هنرپیشه‌های معروف و موفق بسیاری در تیتراژ این سریال به چشم می‌خورد که هنوز اکثر آنها وارد داستان نشده‌اند. برخی از آنها عبارتند از سام قریبیان، اندیشه فولادوند، سعید نیک‌پور، ایرج راد، بیتا فرهی، حسین پاکدل، ژرژ پطروسی، شکرخدا گودرزی، شایسته ایرانی، آرزو نبوت، زهیر یاری، فرزانه سهیلی، پندار اکبری، فرخ نعمتی، رضا فیاضی، داریوش کاردان، بهزاد خداویسی، فخرالدین صدیق شریف، عزت‌الله مهرآوران، شهراد بانکی، یوسف صیادی و ... .
سر مکنون خدای اکبری جفت حیدر دختر پیغمبری
شاها!تویی که زهره گردون ز هم درد ز الله اکبری که زنی درگه مصاف
چه اکبری که به ماه رخش گشودی چشم هر آنکه یاد ز رخسار مصطفی می‌کرد
اولین والی دایکندی سرور دانش بود. سپس جان‌محمد اکبری، سلطان‌علی ارزگانی، قربان‌علی ارزگانی، عبدالحق شفق، معصومه مرادی، محمود بلیغ، سید انور رحمتی و محمد ضیا همدرد و خانم رشیده شهیدی در این ولایت کار کردند.
اکبری در ۱۳۸۱ خورشیدی از وزارت دفاع بازنشسته شد و در سال ۱۳۸۸ به‌علت «بیماری» به لندن رفت. او پس از ده سال از اوایل دههٔ ۱۳۹۰ مقیم بریتانیا و شهروند این کشور شد. او یک بار در سال ۱۳۸۷ به اتهام جاسوسی بازداشت و به قید وثیقه آزاد شده بود. به‌گزارش رسانه‌های حکومتی، اکبری در سال ۱۳۹۱ به ایران آمد. او در سفری در سال ۱۳۹۸ به تهران ابتدا بازجویی و سپس بازداشت شد. اکبری پیش از بازداشت حضور پررنگی در رسانه‌های داخلی ایران داشت و با روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و مجلات مختلف گفتگو می‌کرد.
عزت‌الله اکبری در وزن ۷۴ کیلوگرم پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم و مرحله یک‌چهارم نهایی با نتیجه ۱۰ بر صفر مقابل محمد اسد بوت از پاکستان به پیروزی رسید و راهی نیمه‌نهایی شد. وی در این مرحله نیز با نتیجه ۴ بر ۳ سانگ‌کیو لی از کره‌جنوبی را شکست داد و جواز حضور در دیدار پایانی را کسب کرد. اکبری در فینال با نتیجه ۳ بر ۲ مقابل رشید قربانف، دارنده برنز جهان و قهرمان آسیا از ازبکستان شکست خورد و از کسب مدال طلا بازماند.