اکبرخان

معنی کلمه اکبرخان در لغت نامه دهخدا

اکبرخان. [ اَ ب َ ] ( اِخ )پسر زکیخان زند و پسردایی علی مرادخان بود. ( از یادداشت مؤلف ). و رجوع به مجمل التواریخ گلستانه شود.

معنی کلمه اکبرخان در فرهنگ فارسی

پسر زکیخان زند و پسر دایی علی مراد خان بود .

جملاتی از کاربرد کلمه اکبرخان

حمله به کابل در شامگاه ۳ اوت ۲۰۲۱، یک بمب‌گذار انتحاری به همراه افراد مسلح طالبان به خانه‌ای متعلق به بسم‌الله خان محمدی وزیر دفاع افغانستان در شیرپور (شیرپور منطقه‌ای بین شهرنو و وزیر محمد اکبرخان کابل است که شماری از مقام‌های دولتی از جمله وزیر دفاع افغانستان در همین محله زندگی می‌کنند) کابل، پایتخت افغانستان یورش بردند، سیزده نفر از جمله پنج مهاجم کشته شدند. بیست نفر دیگر نیز زخمی شدند که دو نفر از محافظان وزیر دفاع در میان کشته‌شدگان هستند.
وی از آغاز سلطنت خود درگیر اختلافات با رانجیت سینگ، حاکم سیک در منطقه پنجاب شد. در سال ۱۸۳۴ میلادی شاه‌شجاع آخرین تلاش برای بازیابی پادشاهی خود را انجام داد. او در پشت دیوارهای قندهار از دوست‌محمد خان شکست خورد، اما رانجیت سینگ فرصت را غنیمت شمرد و پیشاور را الحاق‌کرد. دوست‌محمد، پسرش اکبرخان را برای شکست دادن سیک‌ها در جنگ جمرود در سال ۱۸۳۷ فرستاد. عدم احیای قلعه جمرود در منطقه پیشاور بدترین نگرانی امیرافغان شد.
محمد اکبرخان معروف به وزیر اکبرخان، امیر اکبرخان و شاه شجاع، سردار و امیر افغانستان از دودمان بارکزایی بود. وی چهارمین و تواناترین پسر دوست‌محمد خان، بنیان‌گذار سلسله بارکزایی است که از همسر پوپل‌زایی او به دنیا آمد. وزیر اکبرخان در مقام سردار و فرمانده لشکر پدرش، نقش مهمی در وقایع جنگ اول افغان و انگلیس داشت.
سفارت ایالات متحده آمریکا در کابل بخشی از مأموریت سیاسی آمریکا در افغانستان بود. ساختمان اصلی این سفارت در منطقه وزیر اکبرخان شهر کابل قرار دارد و خانهٔ سفیر این کشور در افغانستان بود. این سفارت در ۱۶ اوت ۲۰۲۱ پس از فروپاشی دولت افغانستان بسته شد، و در ۳۱‍ اوت ۲۰۲۱ به دوحه، قطر نقل مکان کرد.
طبق خبر منتشر شده به تاریخ ۱۲ ژوئن ۲۰۱۷ برابر با ۲۲ جوزا/خرداد ۱۳۹۶ سراج الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی و معاون هبت الله رهبر طالبان روز هرگونه دخالت در حملات انتحاری در منطقه وزیر اکبرخان کابل، حمله به مراسم به خاکسپاری در کابل و در مسجد هرات را رد کرد.
پارک وزیر اکبرخان به جادۀ ۱۴ وزیر اکبرخان منتهی می‌شود.
او پسر ارشد زکی خان زند و برادر مادری کریم‌خان زند بود. پدرش پس از خلع ابوالفتح خان زند ، برای دفع علی‌مرادخان زند به اصفهان لشکر کشید و شیراز را به اکبرخان سپرد و خود در راه اصفهان در منزل ایزدخواست کشته شد و ابوالفتح‌خان به شیراز آمد و به سلطنت نشست. اکبرخان نیز که در حاکمیت دوبارهٔ ابوالفتح‌خان از صادق‌خان زند در هراس بود، شیراز را ترک کرد و به اصفهان رفت و به علی‌مرادخان پیوست. هنگامی که علی‌مرادخان شیراز را به محاصره گرفت، اکبرخان همراه او بود. علی‌مرادخان سرانجام، پس از نُه ماه محاصره، شیراز را به تصرف درآورد و چندی بعد به اکبرخان بدبین شد و او را به دست جعفرخان زند سپرد. جعفرخان نیز به فرمان علی‌مرادخان او را کور کرد و سپس کشت.
تپه قلعه اکبرخان مربوط به عصر مس و سنگ - دوره اشکانیان - اویل دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان اسلام‌آباد غرب، بخش مرکزی، دهستان حسن‌آباد، ۳۰۰ متری شرق روستای حسن‌آباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۶ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۷۵۷۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
داستان دربارهٔ کودک خوشبختی ساکن در محلهٔ وزیر اکبرخان کابل، بنام امیر است که بخاطر رها کردن دوستش حسن، پسر خدمتکار پدرش زجر می‌کشد. داستان فیلم در واقع اعتراضی به آشوب‌ها و بی‌نظمی‌های چند دهه اخیر افغانستان از حکومت سلطنتی افغانستان گرفته تا حملهٔ نیروهای شوروی سابق و مهاجرت دسته جمعی افغان‌ها به پاکستان و ایالات متحده آمریکا و نهایتاً حکمرانی رژیم طالبان بر افغانستان است.
شفاخانه نظامی سردار محمد داوود و ریاست ارتباطات خارجی وزارت دفاع افغانستان در منطقه وزیر اکبرخان واقع شده‌است.