اژدرانداز

اژدرانداز

معنی کلمه اژدرانداز در لغت نامه دهخدا

اژدرانداز. [ اَ دَ اَ ] ( نف مرکب ، اِ مرکب ) آلتی است دراز شبیه بلوله توپهای بزرگ که در کشتی های اژدرافکن برای انداختن ترپیل بطرف کشتی های دشمن تعبیه کنند. ( فرهنگستان ).

معنی کلمه اژدرانداز در فرهنگ عمید

وسیله ای شبیه لولۀ توپ های بزرگ برای پرتاب کردن اژدر.

معنی کلمه اژدرانداز در فرهنگ فارسی

( اسم ) آلتی است دراز شبیه به لول. توپهای بزرگ که در کشتیهای اژدر افکن برای انداختن اژدر به طرف کشتیهای دشمن تعبیه میکنند .

معنی کلمه اژدرانداز در دانشنامه عمومی

به لولهٔ پرتاب اژدر در زیردریایی ها اَژدراَنداز گفته می شود.
اژدراندازها دو گونه اند:
• گونهٔ زیردریایی برای پرتاب از زیر آب
• گونهٔ عرشه ای برای پرتاب از سطح روی آب ناوها
به ناوچه هایی که دارای اژدرانداز هستند ناوچه اژدرافکن گفته می شود.

جملاتی از کاربرد کلمه اژدرانداز

سلاح اصلی این ناوشکن دو قبضه توپ دولول ۱۱۴ میلی‌متری (۴٫۵ اینچی) بود که با ۱۴ توپ ضدهوایی ۴۰ م‌م بوفورس حمایت می‌شد. ۱۰ اژدرانداز ۵۳۳ م‌م و یک خمپاره ضد زیر دریایی اسکویید هم از سلاح‌های دیگر این کشتی جنگی بودند.
نبردناوهای کلاس کویین الیزابت با هشت توپ ۱۵ اینچی (۳۸۱ میلی‌متر) ته‌پر در قالب چهار برجک دو توپه به صورت خطی مسلح شده بودند. یک جفت از این توپ‌ها در جلوی ناو و دو جفت دیگر در قسمت پشتی ناو قرار گرفته بودند. دوازده توپ از چهارده توپ ته‌پر کوچک‌تر ۶ اینچی (۱۵۲ میلی‌متری) دیگر در پناهگاه‌هایی در داخل بدنه و در طول ناو تعبیه گردیده بودند. دو جفت دیگر نیز با مجهز به سپر در بخش سینه‌گاه و نزدیک دودکش جلویی ناو نصب شده بودند. ادوات ضدهوایی نبردناو شامل دو توپ ۳ اینچی (۷۶ میلی‌متری) با نواخت تیر بالا می‌شد. همچنین چهار اژدرانداز ۲۱ اینچی (۳۸۱ میلی‌متری) به صورت جفت زیر سطح آب در دو طرف کشتی وجود داشت.
او-۵۱۴ دیگر قادر به حمله دیگری به کاروان تی‌ام ۱ نبود. اصابت گلوله موجب ایجاد نشتی در دهانه اژدرانداز، ترک خوردن خنک‌کننده روغن و آسیب به فرستنده اصلی رادیو شده بود. او-۵۱۴ تنها می‌توانست کاروان را تعقیب کند و گاهی با لوزیان ارتباط بگیرد. او-بوت در نهایت کاملاً کاروان تی‌ام ۱ را گم کرد و دیگر آن را نیافت. دونیتس گروه دِلفین را دوباره به جانب این کاروان گسیل کرد تا آن را بیابند.