اپیدمیک

اپیدمیک

معنی کلمه اپیدمیک در فرهنگ عمید

ویژگی بیماری ای که ناگهان عدۀ بسیاری را مبتلا می سازد، همه گیر، همه جاگیر.

معنی کلمه اپیدمیک در فرهنگ فارسی

همه گیر، همه جاگیر، مرضی که ناگهان عده بسیاری رامبتلاسازد

معنی کلمه اپیدمیک در دانشنامه عمومی

اپیدمیک ( انگلیسی: Epidemic ) فیلمی در ژانر ترسناک و علمی–تخیلی به کارگردانی لارس فون تریه است که در سال ۱۹۸۷ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به اودو کی یر اشاره کرد.

جملاتی از کاربرد کلمه اپیدمیک

علائم تیفوس آندمیک شبیه بیماری تیفوس اپیدمیک بوده ولی خفیف تر است . تب، لرز، درد عضلانی، درد شکمی، سرفه، سردرد، بثورات پوستی ( راشهای قرمز) بدون اسکار، تهوع و استفراغ. درمان با آنتی‌بیوتیک‌هایی نظیر تتراسیکلین‌ها مثل داکسی سیکلین یا کلرامفنیکل است .
به‌طور کلی چند نوع تیفوس داریم. تیفوس اپیدمیک یا شپشی که عامل آن ریکتزیا پرووازکی می‌باشد، شایعترین نوع تیفوس است که توسط شپش طی چرخش شپش-انسان به انسان منتقل می‌شود. همچنین تیفوس آندمیک یا تیفوس ککی یا تیفوس موشی که عامل آن ریکتزیا تیفی است، نوع دیگری از این بیماری است.
به عنوان مثال، در طول دوره هشت ساله از ۱۹۱۷ تا ۱۹۲۵، بیش از ۲۵ میلیون مورد تیفوس اپیدمیک در روسیه رخ داد که باعث مرگ حدود سه میلیون نفر شد.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به اپیدمیک، اوکی، نخستین دایره و ترور اشاره کرد.
تأثیرات اپیدمیک مانند شیوع کووید در سال ۲۰۱۹ تأثیرات عمده جسمانی، روانی، اقتصادی و اجتماعی در عموم مردم می‌گذارد. تغییر الگوهای معمول تعامل اجتماعی در دوره‌های اپیدمی شرایطی را که برخی از روانشناسان آن را دوره غم جمعی توصیف می‌کنند، ایجاد می‌نماید. یک مطالعه نشان داد با توجه به اینکه بخش زیادی از جمعیت جهان دوره‌های طولانی انزوای اجتماعی و پریشانی را در بازه‌های اپیدمی تحمل می‌کنند، افراد مبتلا به درد مزمن در طول همه‌گیری از حمایت و همدردی بیشتری نسبت به گذشته، برخوردار می‌شوند.