اویا
معنی کلمه اویا در لغت نامه دهخدا

اویا

معنی کلمه اویا در لغت نامه دهخدا

اویا. ( ص ، اِ ) بر وزن گویا تنبل و شخص تنبل و کاهل. ( از ناظم الاطباء ).

معنی کلمه اویا در فرهنگ فارسی

بر وزن گویا تنبل و شخص تنبل و کاهل

معنی کلمه اویا در دانشنامه عمومی

آویا. آویا ( به انگلیسی: Avaya ) شرکت ارائه دهنده سیستم های ارتباطاتی و تجهیزات شبکه است، که دفتر مرکزی آن در شهر بسکینگ ریدج، نیوجرسی، ایالات متحده قرار دارد.
حوزه اصلی فعالیت شرکت آوایا در زمینه ارائه شبکه های رایانه ای ( روترها، سوئیچ ها و سایر سخت افزارهای شبکه ) ، سیستم های ارتباطات یکپارچه، تجهیزات مراکز ارتباطاتی و محصولات ویدئویی ( سخت افزار و نرم افزار یکپارچه ) می باشد.
• وب گاه رسمی
آویا (شرکت هوافضا). آویا موتورز اس. آر. او. ( به انگلیسی: Avia Motors s. r. o. ) یک تولید کننده خودرو مستقر در جمهوری چک است. این شرکت در سال ۱۹۱۹ به عنوان یک سازنده هواپیما تأسیس شد و پس از سال ۱۹۴۵ به تولید کننده کامیون تبدیل شد. به عنوان یک سازنده هواپیما، به دلیل تولید هواپیماهای جنگنده دوبال، به خصوص آویا بی - ۵۳۴، مشهور است. آویا تولید هواپیما را در سال ۱۹۶۳ متوقف کرد.
• تاترا
• اشکودا
اویا ( انگلیسی: Ouya یا انگلیسی: OUYA ) میکروکنسولی است که نسخهٔ خودش از اندروید را اجرا می کند و توسط شرکت اویا توسعه داده شده است.
بر خلاف کمپین موفق Kickstarter فروش اویا چندان چشمگیر نبود، که باعث ایجاد مشکلات مالی برای شرکت اویا شد و آنها را مجبور کرد که فعالیت تجاری خود را مرور تعطیل کنند. تمام دارایی های نرم افزاری آن به شرکت Razer Inc. فروخته شد، شرکتی که توقف کنسول اویا را در ۲۷ جولای ۲۰۱۵ اعلام کرد. اویا به عنوان یک شکست تجاری در نظر گرفته می شود.
معنی کلمه اویا در فرهنگ فارسی
معنی کلمه اویا در دانشنامه عمومی
معنی کلمه اویا در دانشنامه آزاد فارسی

معنی کلمه اویا در دانشنامه آزاد فارسی

آویا (Avia)
هواپیمای جنگی ساخت چکسلوواکی در جنگ جهانی دوم. آویا مدل ب ۵۳۴ جنگنده ای سریع، تک سرنشین، و دوباله بود و هنگامی که نخستین بار در ۱۹۳۴ ساخته شد، احتمالاً بهترین نوع این هواپیما به شمار می رفت. در ۱۹۴۱ سه ناوگان جنگی چک برای جنگیدن در جبهۀ شرقی سازماندهی شد، اما خلبان ها توفیق کمی داشتند و اکثرشان با هواپیماهای خود به خاک شوروی گریختند .
رجوع شود به:ایوبویا

جملاتی از کاربرد کلمه اویا

۴- نکته مشترک دیگر موجود میان وروکشه و کس اویا وجود ۹۹۹۹۹ فروهر است وروکشه، فروردین یشت و کس اویا زامیادیشت .(همان‌جا)
دفتر مرکزی اینتر ترنس اویا در بیشکک، قرقیزستان واقع شده‌است و قطب این شرکت هواپیمایی در فرودگاه بین‌المللی مناس قرار دارد.
مجلهٔ رینگ تحت مالکیت شرکت گلدن بوی پروموشنز اسکار د لا اویا اداره می‌شود.
مناطق اصلی تولید رتسینا آتیکا، اویا و بوئوتیا است که همگی در جنوب یونان مرکزی در نزدیکی آتن قرار دارند. نوع اصلی رتسینا سفید است. در خارج از یونان، رتسینا فقط در قبرس تولید می‌شود. از مارک‌های معروف آن می‌توان به رتسینا، مالاماتینا و کورتاکی اشاره نمود.
۲-ستایش خورنه که زامیادیشت از بند ۶۶ تا ۶۹به آن اشاره شده هست. بند ۶۶ زامیادیشت آمده هست که (فر) از آن کسی که شهریاری وی آنجایی که رود هیرمند دریاچه کس اویا را تشکیل می‌دهد برخاسته است، در واقع خورنه (فر) رابطهٔ نزدیکی با تلاش سه تلاش ناموفق افراسیاب برای بدست آوردن آن از دریای اسطوره ای وروکشه دارد که در بندهای ۵۶ تا ۵۸ آبان یشت آمده هست؛ که نشان دهنده تطبیق وروکشه با کیانسه می‌باشد.
دفتر مرکزی خوزو اویا در شهر آلماتی کشور قزاقستان واقع شده‌است و قطب این شرکت هواپیمایی در فرودگاه بین‌المللی آلماآتی قرار دارد.
در پایان سدهٔ دوم قبل از میلاد اویا به تصرف روم درآمد و شهر به عنوان بخشی از منطقه تریپولیتانیا در استان آفریقا گنجانده شد. در این دوران، اویا از نظر اقتصادی و هنری شکوفا شد. طاق نصرت مارکوس آئورلیوس در مرکز قدیمی طرابلس یادآور این زمان است. این دوران اوج با سقوط امپراتوری روم به پایان رسید.
۳-علاوه بر آن پدیدهٔ دیگری که تطبیق وروکشه را با کس اویا تائیدمی کند آن است که هر دو دارای خصوصیتی غیرقابل تردید هستند و آن وجود یک کوه در میان آب‌های آن است. کوه اوس هنداوا در میان و مرکز وروکشه قرار دارد. همچنان که کوه اوشیدم یا کوه رستم (کوه خواجه) امروزی در میان کس اویا واقع شده‌است.