اونه
معنی کلمه اونه در فرهنگ فارسی
جمع اون
معنی کلمه اونه در دانشنامه عمومی
جملاتی از کاربرد کلمه اونه
نه هرکس راز او اینجا بداند کلام اونه هرکس باز خواند
شیخ الاسلام گفت: که وی بعضی از نیرنجات دانسته بود، ازین کار. من حال وی نپذیرم و سیرت اونه پسندم، و آن کشتن ویرا کرامت ننهم، اما رد نکنم، و از مشایخ این کار اومه بود کی سیرت وی و ظاهر وی ظاهر عام بود و باطن وی باطن خاص چنان که مرتعش٭ گفت.
چرا كه او رهبر امت ، و پيامبر خدا، و رمز بقاء و حيات ملت اسلام است ، و تنها گذاردن اونه فقط پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) را به خطر مى افكند، بلكه آئين خدا وعلاوه بر آن موجوديت و حيات خود مؤ منان را نيز در خطر جدى قرار خواهد داد.
(فلن تجد لسنّة اللّه تبديلا و لن تجد لسنة اللّه تحويلا) -(تبديل سنت خدا) به اين است كه : عذاب خدا را بردارند، و به جايش عافيت و نعمتبگذارند، و (تحويل سنت ) عبارت از اين است كه : عذاب فلان قوم را كه مستحق آن مىباشند، به سوى قومى ديگر برگردانند، و سنت خدا نهتبديل مى پذيرد و نه تحويل ، براى اينكه خداى تعالى بر صراط مستقيم ا ست ، حكم اونه تبعيض دارد و نه استثناء. همچنان كه خداى تعالى مشركين مورد نظر آيه را در جنگ بدربه عذاب خود گرفت ، و همگى را كشت . و خطاب در آيه بهرسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم )، و يا به عموم شنوندگان است .
در سال ۱۵۶۱ هیدهیوشی پس از هفت سال خدمت در خاندان اودا و در سن ۲۵ سالگی، با دختر یکی از ملازمان نظامی نوبوناگا، بنام اونه ازدواج کرد. اونه در آن زمان ۱۴ سال داشت و با وجود اینکه مادرش به علت تفاوت طبقاتی مخالف این ازدواج بود با هیدهیوشی ازدواج عاشقانه کرد. در آن دوره این نوع ازدواج امری بسیار نادر بود. از این ازدواج هیچ فرزندی حاصل نشد.
دگر به خدمت او نه سیه بودنه سفید دگر به قامت اونه کلاه مانده نه شال
عصر برنز در اروپای مرکزی در فرهنگ اونهتیس در ۱۸۰۰ پیش از میلاد تا ۱۶۰۰ پیش از میلاد بود، این فرهنگ خود به زیرشاخههایی تقسیم میشد. در عصر برنز میانی در ۱۶۰۰ تا ۱۲۰۰ پیش از میلاد، فرهنگ تومولوس جایگزین فرهنگ پیشین شد و ویژگی این فرهنگ در به خاکسپاری مردگان بود. در شرق عصر برنز همزمان با فرهنگ ماکو در مجارستان بود که فرهنگ یادشده در آینده جای خود را به فرهنگهای اوتومانی و گیولاوارساند داد.
او در هانوور به دنیا آمده بود و دانشجوی رشته زبانهای رمانس و مطالعات فرهنگی آلمانی بود. همسرش هنگام مرگ او نخستین فرزندشان را باردار بود. تظاهرات ژوئن ۱۹۶۷ نخستین تظاهراتی بود که او در آن شرکت میکرد. قاتل او افسر پلیس آلمان غربی به نام کارل-هاینز کوراس بود. کوراس در دو نوبت محاکمه از مسئولیت مرگ اونهزورگ تبرئه شد. در سال ۲۰۰۹ اعلام شد که کوراس در همان زمان مأمور غیررسمی اشتازی و عضو حزب اتحاد سوسیالیست آلمان شرقی بود، هرچند پروندههای اشتازی چیزی درباره مأموریت او به قتل اونهزورگ نشان نمیدهد و انگیزه این قتل هنوز نا روشن است. کوراس در سال ۲۰۱۴ درگذشت.
سفر محمدرضا پهلوی و فرح دیبا به آلمان غربی در ۱۴ خرداد ۱۳۴۶ آغاز شد. این سفر به دلیل همراه شدن با اعتراضات تند دانشجویان ایرانی مقیم آلمان غربی که با همراهی برخی دانشجویان آلمانی به زد و خوردهای شدیدی میان طرفین انجامید و همچنین کشته شدن یک دانشجوی آلمانی (بنو اونهزورگ) در تاریخ آلمان اثرگذار شد. کشته شدن این دانشجو در تقویت جنبش دوم ژوئن مؤثر بود.
کشته شدن اونهزورگ و تبرئه کوراس موجی از نارضایتی در میان جوانان آلمان و اروپا ایجاد کرد و تظاهرات و اعتراضها به بحران سال ۱۹۶۸ منجر شد. در ادامه این نارضایتیها در آلمان گروهی به نام جنبش دوم ژوئن تشکیل شد که به چند عمل تروریستی و آدمربایی دست زد.
آنچ در تست از حسد و از خشم تو چشم مردان بیند اونه چشم تو
همه عالم میگوید کی یافت، و فرق میان یافت و نیافت در نیافتست، کی مرد یافته و در نیافته. اما این دانم که هر چند خویشتن بازجوید او یابد روزگار او را میجستم خود را مییافتم، اکنون خود را میجویمداو را مییابم. چون بیاورد برهد، یا چون بیاورد کدام پیش بود؟ او داند. حق ایذراست یا عارف آن اوست، یافت درست است، تفسیر بروست. بسطامی٭ گوید: کی با اونه پیوستم تا از خود بنگسستم، از خود بنگستم تا باونه پیوستم. کدام پیش بود؟ او داند.
دُونا اُونِهْ که مَجْنِهْ زَمونهیِ چَمْ نٰادوُنْ اونه که خِرْنِه زَمُونهیِ غَمْ