اولیا
معنی کلمه اولیا در لغت نامه دهخدا

اولیا

معنی کلمه اولیا در لغت نامه دهخدا

اولیا. [ اَ ل ِ ] ( اِ ) اولیاء. دوستان خدا و مردمان مقدس و پارسا. ( ناظم الاطباء ). دوستان و نزدیکان قرابت ونزدیکان خدا. ( آنندراج ) ( غیاث اللغات ) :
آنجا که رزم جویی دیماه دشمنانی
وانجا که بزم سازی نوروز اولیایی.فرخی.خواجه بزرگ و اولیا و حشم برسیدند. ( تاریخ بیهقی ). و مردم شهر آمدن گرفت فوج فوج... و اولیا و حشم و لشکریان و شهریان که بحقیقت بر تخت ملک این روز بود. ( تاریخ بیهقی ). خوارزمشاه بار داد و اولیا و حشم بیامدند. ( تاریخ بیهقی ).
هر چار چار حد بنای پیمبری
هر چار چار عنصر ارواح اولیا.خاقانی.حق تعالی از غم وخشم خصام
کی گذارد اولیا را در غرام.مولوی.اولیا اطفال حقند ای پسر
در حضور و غیبت ایشان باخبر.مولوی.- اولیای امور ؛ کسانیکه مصدر کارها هستند.
- اولیای دولت ؛ وزرا و کارگزاران دولت. ( ناظم الاطباء ). امرا و ارکان دولت. ( آنندراج ).
- اولیا شدن ؛ مرشدشدن. ( ناظم الاطباء ).
اولیا. [ اَ ل ِ ] ( اِخ ) دهی از دهستان یوسف آبادپائین ولایت باخرز بخش طیبات شهرستان مشهد دارای 345تن سکنه. رجوع به فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9 شود.

معنی کلمه اولیا در فرهنگ عمید

= ولی۲: اولیا اطفال حق اند ای پسر / غایبی و حاضری بس باخبر (مولوی: ۳۳۹ ).

معنی کلمه اولیا در فرهنگ فارسی

( اسم ) جمع ولی. ۱ - خداوندان : اولیای امور . ۲ - یاران دوستان . ۳ - دوستان خدا عارفان اولیائ الله . توضیح ایرانیان و ترکان گاه این کلمه را بجای مفرد بکار برند : اولیا عطا اولیاچلبی اولیا سمیع. یا اولیائ ی امور. خداوندان کارها بزرگان کشور . یا اولیائ ی حق . دوستان خدا خدا دوستان عارفان .
اولیائ . دوستان خدا و مردمان مقدس و پارسا .

معنی کلمه اولیا در دانشنامه عمومی

اولیا ( اودیا: ଓଳିଆ ) یک ظرف بسته است که از نی یا بامبو ساخته می شود. به طور سنتی از الیا برای ذخیره برنج و ذرت استفاده می کنند. از آن در مناطق قبیله ای اودیشا و سایر ایالات هند استفاده می شود. در درجه اول از آن برای حفظ دانه ها استفاده می کنند.
طناب های اولیه توسط نی ساخته می شوند. طناب ها به گونه ای محکم شده اند که به صورت گرد به نظر می رسند و مورا نام دارند. بستن یک مورا در بالای دیگری یک ظرف گرد را می سازد.
اولیا (روسیه). اولیا ( به لاتین: Olya ) یک روستا در استان آستراخان روسیه است.
معنی کلمه اولیا در فرهنگ عمید

معنی کلمه اولیا در دانشنامه آزاد فارسی

(به معنی دوستان و نزدیکان خدا) کسانی که از هر نوع فساد و آلودگی و نیز خوف و حزن مصون اند و خداوند وجود آن ها را برای خود خالص گردانیده و تحت ولایت خود گرفته است. آنان اراده نمی کنند مگر آنچه را که خداوند اراده می کند و ارادۀ آن ها محو در ارادۀ حق است. این اصطلاح برگرفته از آیات قرآن است (بقره، ۲۵۷؛ انفال، ۳۴؛ یونس، ۶۲). آنان ولیّ و مقرّب حضرت حق اند. تفاوت میان انبیا و اولیا در این است که آنچه ولی خبر می دهد به الهام قلبی او مربوط است و آنچه نبی خبر می دهد، به عالم وحی تعلق دارد. اولیا از پیامبران تبعیت دارند و دعوت آنان را در میان مردم تصدیق می کنند و رواج می دهند. عرفا می گویند: از دل اولیای حق به ذات حق دریچه ای گشوده است که آنان از آن دریچه به ذات حق می نگرند.

جملاتی از کاربرد کلمه اولیا

هر دعائی که کرده اند و کنند اولیا در حق اولوالا الباب
انجمن اولیا و مربیان جلسه‌ای در هر مدرسه از اولیای دانش‌آموزان و مربیانشان است که در آن موضوعات مرتبط با عملکرد دانش‌آموزان به بحث گذاشته می‌شود.
جنازه بیرام خان با شکوه تمام به دهلی برده و چندی در جوار بقعه خواجه نظام الدین اولیا به امانت گذاردند و در سپس بر اساس وصیتش استخوان‌هایش را در سال ۹۷۱ ه‍. ق به مشهد منتقل کردند و در کنار حرم امام رضا به خاک سپردند.
خدایا! من به مدد تو سینه سخت دشمنم فلان پسر فلان را دفع می‌کنم و از شرّ او به تو پناه می‌آورم، پس مرا از گزند او کفایت کن بدانسان که کفایت کردی پیامبران و اولیا و بندگان، شایسته‌ات را از گزند فرعونها، و دشمنان سرکشت، و از شرّ همه خلقت به مهرت ای مهربان‌ترین مهربانان، همانا تو بر هر چیز توانایی، و خدا ما را بس است و چه نیکو وکیلی است.
نعمت الله رسید تا جائی که به جز جان اولیا نرسد
کنون از اولیا گویم که درسر بوند اسمای حضرت را مظاهر
در سال ۱۳۹۵ اعلام شد که مدرسه در پایه دهم در سال تحصیلی جدید ورودی جدید نخواهد گرفت که این امر با تجمع اعتراضی دانش‌آموزان، اولیا و فارغ‌التحصیلان مواجه شد که آن را اقدامی در جهت تعطیلی مدرسه و انتقال آن به فرزانگان ۶ می‌دانستند. در پی آن سخنگوی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرد به علت نبود ظرفیت برای دانش آموزان دوره دوم دبیرستان دخترانه فرزانگان یک، این دانش آموزان به ساختمان شماره دو این دبیرستان منتقل می‌شوند.
این روستا به دو بخش بویری علیا و بویری سفلی تقسیم‌بندی می‌شود که اولیا به قسمت بالای روستا و سفلی به قسمت پایین روستا گفته می‌شود که البته در سال‌های اخیر این دو قسمت با هم ترکیب شده‌اند و روستای بویری را کامل کرده‌اند اما هنوز هم بیشتر با نام اولیا و سفلی گفته می‌شود
ای اولیا ز خرمن جود تو خوشه چین وی اصفیا ز گنج عطای تو با نوا
آرامگاه یا درگاه نظام‌الدین اولیا در غرب یکی از محله‌های شلوغ و پرتراکم دهلی که بنام خود او معروف است و نزدیک به ایستگاه قطار شهری دهلی به نام ایستگاه قطار نظام‌الدین و در نزدیکی آرامگاه همایون قرار دارد و پیوسته میزبان جمع کثیری از مردم و زیارتگاه مسلمانان و اهل تصوف است. هر سال یک روز برای وی مجلس یادبودی تشکیل می‌شود و هزاران مسلمان در آنجا اجتماع می‌کنند و از طرف خطبا خطبه‌هایی خوانده می‌شود.
راوی شانکار پراساد (زاده ۳۰ اوت ۱۹۵۴) یک سیاستمدار و وکیل هندی از حزب بهاراتیا جاناتا است.او از سال ۲۰۰۰ عضو مجلس هند است. ابتدا در مجلس سفلی یا راجیا سبها (۲۰۰۰–۲۰۱۹) و سپس در مجلس اولیا یا لوک سبها (از سال ۲۰۱۹) فعالیت کرده‌است. او چندین بار به عنوان وزیر اتحادیه خدمت کرده‌است. در دوره نخست‌وزیری اتل بیهاری واجپایی، به عنوان وزیر کشور، او در وزارتخانه‌های زغال سنگ (۲۰۰۱–۲۰۰۳)، قانون و قضائیه (۲۰۰۲–۲۰۰۳)، و اطلاعات و پخش فراگیر (۲۰۰۳–۲۰۰۴) خدمت کرده‌است. ذیل نخست‌وزیری نارندرا مودی او به عنوان وزیر کابینه در وزارت حقوق و عدالت (۲۰۱۴، ۲۰۱۶–۲۰۲۱)، ارتباطات (۲۰۱۴–۲۰۱۶، ۲۰۱۹–۲۰۲۱) و الکترونیک و فناوری اطلاعات (۲۰۱۴–۲۰۲۱) خدمت کرده‌است.
دگر از اولیا عبدالصبور است که او ثابت در اعمال و امور است
گه تو پیدا و گهی پنهان شوی گه میان اولیا سلطان شوی
جام گیتی نما به دست آور دامن اولیا بدست آور
جهان‌آرا بیگم در سال ۱۶۸۱ فوت شد. برادرش اورنگ‌زیب به او لقب صاحبت‌زمانی (مالک عصر) داد. او در مقبره‌ای که در کنار آرامگاه نظام‌الدین اولیا در دهلی است، به خاک سپرده شد.
اتابک‌شمس اولیا، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دماوند در استان تهران ایران است.
اگر نشان دهی از معجزات دولت او بود طراز کرامات اولیا به یقین
اولیاقلی یگانه (زادهٔ ۱۲۹۵ روستای خیرآباد، درگز — درگذشتهٔ ۱۳۵۸) معروف به (اولیا قلی بخشی) نوازندهٔ دوتار بود. از آنجا که محل زندگی او در مرز میان ایران و ترکمنستان قرار دارد، سبک موسیقی او نیز به موسیقی ترکمنی نزدیک است. در ایران و ترکمنستان، اولیا قلی یگانه به عنوان یکی از بزرگان دوتارنوازی شهرت دارد. از او چند اثر صوتی به جا مانده‌است.
لطیفست و خبیر و روح پرور دماغ اولیا زین می معطر
رو بذکر اولیا مشغول شو و آنگهی چون تذکره مقبول شو