آولوآ. آولوآ ( به انگلیسی: A'oloau ) در ایالات متحده آمریکا با جمعیت ۷۹۰ نفر است که در ساموآی آمریکا واقع شده است. اولوآ (واله دل کاوکا). اولوآ ( انگلیسی: Ulloa, Valle del Cauca ) نام یک منطقه مسکونی در کلمبیا است.
معنی کلمه اولوا در دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] «اولو» یکی از اسم های دائم الاضافه و یکی از ملحقات به جمع مذکر سالم است که همواره به اسم ظاهر اضافه می شود «اولو» یکی از اسم های دائم الاضافه و یکی از ملحقات به جمع مذکر سالم است که همواره به اسم ظاهر اضافه می شود. این واژگان در حالت رفعی؛ با واو ماقبل مضموم بوده و در حالت نصبی و جری؛ با یاء ماقبل مکسور می آید؛ مانند: «جائنی اولو مالٍ (رفع)»، «رأیت اولی مالٍ (نصب)»، «مررت بِاوُلی مالٍ (جر)». ← دیدگاه اول تا این جا روشن شد که «اولو» چه جمع باشد یا اسم جمع، دلالت بر دو و بیش تر از دو می کند؛ اما در استعمالات عرب دیده شده است که در برخی موارد، مضافٌ الیه آن مفرد و در برخی موارد دیگر جمع می آ ید. آیا این گونه استعمال دارای قاعده و قانون مشخصی بوده و فرقشان در چیست؟ ← تطابق مضاف الیه با اولو در نتیجه موارد مفرد و جمع آوردن مضاف الیه «اولو»، قیاسی نیست تا دارای یک قاعده جامع و فراگیر باشد؛ بلکه «سماعی» بوده و باید به موارد استعمال آن در قرآن و روایات که از جهت بلاغت در بالاترین مرتبه هستند و هم چنین کلام بلغای عرب بسنده و استناد شود.بنابراین بر فرض استعمال «اولوا اللب» و «اولوا الالباب» یا «اولوا العقل» و «اولوا العقول»، در قرآن و روایات، تنها فرقشان مفرد و جمع بودن مضاف الیه از جهت لفظ است؛ ولی از جهت معنا تفاوتی با یکدیگر نداشته و در هر دو مورد - چه مضاف الیه جمع باشد چه مفرد - در وسعت و ضیق معنا با «اولو» هم خوانی داشته و تابع آن می باشند. [ویکی الکتاب] معنی أُوْلُواْ: صاحبان معنی بَقِیَّةُ: باقیمانده - یادگار(منظور از عبارت "أُوْلُواْ بَقِیَّةٍ "صاحبان خرد یا مصلحان دلسوز می باشد) معنی عَزْمِ: تصمیم جدی و عقد قلب است بر اینکه فعلی را انجام دهی ، و یا حکمی را تثبیت کنی ، بطوری که دیگر در اعمال آن تصمیم و تاثیرش هیچ سستی و وهن باقی نماند ، مگر آنکه به کلی از آن تصمیم صرف نظر کنی ، به این معنا که عاملی باعث شود به کلی تصمیم شما باطل گردد (معن... معنی قَائِمٌ: ایستاده -برپا -پا بر جا- ثابت قدم-قیام کننده (کلمه قیام بر وزن فیعال می باشدو قیام بر هر چیز به معنای درست کردن و حفظ و تدبیر و تربیت و مراقبت و قدرت بر آن است ،چون قیام به معنای ایستادن است ، و عادتا بین ایستادن و مسلط شدن بر کار ملازمه هست ودر فارس... معنی قَوَّامِینَ: بسیار قیام کنندگان - بسیاربر پا دارندگان(کلمه قیام بر وزن فیعال می باشدو قیام بر هر چیز به معنای درست کردن و حفظ و تدبیر و تربیت و مراقبت و قدرت بر آن است ،چون قیام به معنای ایستادن است ، و عادتا بین ایستادن و مسلط شدن بر کار ملازمه هست ودر فارسی هم ... ریشه کلمه: اول (۳۶۸ بار) «أُولُوا» به معنای صاحبان است و «بَقِیَّة» به معنای باقیمانده است و معمولاً این تعبیر، در لغت عرب به معنای «أُولُوا الْفَضل» (صاحبان فضیلت و شخصیت و نیکان و پاکان) گفته می شود; زیرا انسان معمولاً اجناس بهتر و اشیاء نفیس تر را ذخیره می کند و نزد خودش نگه می دارد و به همین جهت، این کلمه مفهوم نیکی و نفاست را با خود دارد.
جملاتی از کاربرد کلمه اولوا
(الباب ) جمع (لب ) به معنى (مغز) هر چيز است ، بنابراين نقطهمقابل اولوا الباب افراد بى مغز و پوك و ميان تهى و بى محتوا هستند.
شهد الله انه لا اله الا هو و الملائكة و اولوا العلم قائما بالقسط لا اله الا هو العزيزالحكيم(18)
و آنگاه سوره مورد بحث را به آيه زير كه جامع ترين آيات نسبت به غرض اين سورهاست ختم نموده و فرموده است :(هذا بلاغ للناس و لينذروا به و ليعلموا انما هو الهواحد و ليذكر اولوا الالباب ) كه بيانش به زودى خواهد آمد - ان شاء الله .
و گفتهاند: اولوا الأمر درین آیت دو گروهاند: سلطانان دادگراند بحق فرمای، واجب است بر مسلمانان که ایشان را گردن نهند، و بزرگ دارند، و با دشمنان ایشان موافقت نسازند، و خیانت با ایشان روا ندارند، و اگر بیدادگر باشند آشکارا بر ایشان بیرون نیایند، و دست از طاعت ایشان بیرون نکشند، و دعاء بد بر ایشان نکنند، و ایشان را از اللَّه توبت خواهند، و با ایشان غزا کنند، و حجّ و نماز آدینه. و در خبر است که بعد از شرک هیچ گناه صعبتر از بیرون آمدن بر سلطان نیست.
مى كند، از جمله در آيه 16 سوره بلد ميخوانيم : او مسكينا ذا متربة : يا مسكين خاك نشينى رااطعام كند و در آيه 8 سوره نساء ميخوانيم : و اذا حضر القسمة اولوا القربى و اليتامى والمساكين فارزقوهم : هر گاه خويشاوندان و يتيمان و مسكينان ، در موقع تقسيم ارث ،حضور يابند، چيزى از آن به آنها ببخشيد از اين تعبير استفاده مى شود كه منظور ازمساكين سائلانى است كه گاه در اين مواقع حضور مى يابند.
قوله: أُولئِکَ الَّذِینَ هَداهُمُ اللَّهُ لدینه «وَ أُولئِکَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ» ای اولوا العلم باللّه.
هذا بلاغ للناس و لينذروا به و ليعلموا انما هو اله واحد و ليذكر اولوا الالباب
و در قرآن جایها عبرت یاد کرده است، و هر جای با آن اولوا الأبصار گفت، از بهر آنکه قیاس کار بصیرانست، و این ابصار اینجا عقول است. و یقال العبرة ما یعبر به من الجهل الی العلم، این عبرت چون معبرست: یعنی که بدان از جهل با علم میروند و اصل آن از عبور نهر است، و منه. العبارة لانّها جعلت کالمعبر لتأدیة المعنی من نفس القائل الی نفس السامع.
(اولوا) بـه مـعـنـى صاحبان و بقيه به معنى باقيمانده است و معمولا اين تعبير در لغتعـرب بـه مـعـنـى اولوا الفـضل (صاحبان فضيلت و شخصيت و نيكان و پاكان ) گفته مىشـود زيـرا انـسـان مـعمولا اجناس بهتر و اشياء نفيستر را ذخيره مى كند و نزد او باقى مىماند و به همين جهت اين كلمه مفهوم نيكى و نفاست را با خود دارد.
هذا بلغ للناس و لينذروا به و ليعلموا انما هو اله وحد و ليذكر اولوا الالبب (52)
كوتاه سخن اينكه آيه مورد بحث از آنجا كه اولشمشتمل بر شهادت خدا و ملائكه و اولوا العلم بر نفى شريك بود، جاى آن بود كهناقل اين شهادت كه خود خداست ، و نيز شنونده آن ، خدا را از داشتن شريك منزه بدارد، وبگويد: (لا اله الا هو) نظير آنكه در داستان تمت به عايشه فرمود:
حال اين سوال مطرح مى گردد كه آيا پيغمبرانى كه به بيش از يك امت مبعوث شده انديعنى پيغمبران اولوا العزمى كه بر همگى اقوام بشرى مبعوث مى شدند چه وضعىداشته اند؟ آيا همه آنان زبان همه اهل عالم را مى دانسته اند و بااهل هر ملتى به زبان ايشان سخن مى گفته اند يا نه ؟
آيه مورد بحث به بيانى كه خوانديد در قبال آيه (يصلون ما امر اللّه به انيوصل ) قرار گرفته ، و عاقبت اين حق (صله رحم ) را كه اولوا الالباب بدانعمل نمودند بيان مى كند، و ايشان را نويد مى دهد به اينكه به زودى به صلحاى ارحام ودودمانشان - از قبيل پدران و مادران و ذريه ها و برادران ، و خواهران ، و غير ايشان -مى پيوندند.