[ویکی فقه] به گمراهان اهل ضَلال میگویند در فقه، عنوان اهل ضلال به سه گروه اطلاق شده است: ۱.غیر شیعه دوازده امامی ۲.کفار ۳.مستضعفان.
منبع فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۷۷۰. ...
جملاتی از کاربرد کلمه اهل ضلال
حال اهل ضلال در عقبی لایموت آمده ست و لا یحیی
مؤ لف : مفاد روايت اين است كه اين آيه تنها متعرض بيانحال تقيه است ، و اينكه چون دعوت اهل ضلال بسوى حق و امر به معروف و نهى از منكرمشروط است به اينكه تقيه اى در بين نباشد از اين رو اگر خوف ضررى از ناحيهاهل ضلال در بين باشد در آنصورت دعوت نبايد كرد. و ليكن ما سابقا گفتيم كه ظاهرآيه با اين معنا سازگار نيست ، و بيان كرديم كه آيه در مقام بيان نكته ديگرى است .
کز کمان کینه اهل ضلال سوی مشکین ناو کی بگشود بال
اندران بزم در آمد نفری ز اهل ضلال کرد انکار کلامی زوی از سوء خصال
نگذاشت به شرق و غرب دیار از اهل ضلال و اهل خِذلان
و در كافى به سند خود از سعد الاسكاف روايت كرده كه گفت : مردى خدمت امير المؤ منين(عليه السلام ) رسيد و از روح سؤ ال كرد كه آيا همانجبرئيل نيست ؟ فرمود: جبرئيل از ملائكه است و روح ، غيرجبرئيل است . سعد مى گويد: اين جواب ، برسائل گران آمده عرض كرد حرف بزرگى زدى كه هيچ كس نگفته ، زيرا هيچ كساحتمال نداده كه روح غير جبرئيل باشد. امير المؤ منين (عليه السلام ) فرمود: تو مردگمراهى هستى كه سخنان اهل ضلال را نقل مى كنى و گر نه خداى تعالى به پيغمبرشفرمود: (اتى امر الله فلا تستعجلوه سبحانه و تعالى عما يشركونينزل الملائكة بالروح ) و اين خود صريح است در اينكه ملائكه غير روح است .
رجوع کار لطف تو به چو ممکن نیست که کار بسته ز اهل ضلال بگشاید
گرنه بشناسیدم ای اهل ضلال نک منم، وجه خدای ذوالجلال
چيزى كه هست از آيه اى كه در باره فرعون كه يكى از امامانضلال و گمراهى است بحث مى كند يعنى از آيه (يقدم قومه يوم القيمة فاوردهمالنّار)، و همچنين از آيه (ليميز اللّه الخبيث من الطيّب ويجعل الخبيث بعضه على بعض فيركمه جميعا فيجعله فى جهنّم ) و غير اينها از آياتبسيارى ديگر استفاده مى شود كه اهل ضلال هيچوقت از اوليايشان جدا نمى شوند، و لازمهاين سخن آن است كه روز قيامت ايشان به اتفاق پيشوايان خود فرا خوانده مى شوند.
در اين آيه التفاتى است از سياق تكلم با غير (ما) - كه در آيات سابق بود - بهسياق غيبت و نكته اش اين است كه مراد از اين آيه و آيات بعد از آن ، بيان اين جهت است كهامر هدايت به دست خدا است و رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) هيچ اختيارى در اين بابندارد و خدا هم اراده نكرده آنان را هدايت كند و رسالت و دعوت حقه انبياء، درمقابل ضلالتى كه چون سايه بر اهل ضلال گسترده شده و برداشتنضلال از هركس كه بخواهد، از شاخه هاى سنت عمومى الهى است در گستردن رحمت بر خلق، همان طور كه آفتاب را بر زمين مى گستراند، و سايه گسترده در آن را بر مى دارد.
ز اهل ضلال یک سر مو کوتهی نشد در دفع حق هر آنچه توان دست و پا کنند
مذهب فرقههای اهل ضلال باز گویم کنون علی الاجمال
چه حلال ای گشته از اهل ضلال غیر خونِ تو نمیبینم حلال