اهل تسنن

معنی کلمه اهل تسنن در لغت نامه دهخدا

اهل تسنن. [ اَ ل ِ ت َ س َن ْ ن ُ ] ( ترکیب اضافی ، اِ مرکب ) پیرو سنت. آنکه مذهب تسنن دارد. مقابل شیعه.

معنی کلمه اهل تسنن در فرهنگ فارسی

پیرو سنت

جملاتی از کاربرد کلمه اهل تسنن

نخست اينكه در روايات متعددى از منابع اهل تسنن تصريح شده كه اين حكم در زمان پيامبر(صلى الله عليه و آله ) هرگز نسخ نشد، بلكه در زمان عمر از آن نهى گرديد، بنابراين طرفداران نسخ بايد پاسخى براى اين همه روايات پيدا كنند، اين روايات بالغ بربيست و چهار روايت است ، كه علامه امينى در (الغدير) جلد ششم آنها را مشروحا بيانكرده است و به دو نمونه آن ذيلا اشاره مى شود:
در اينجا سوالى پيش مى آيد و آن اينكه در آيه فوق مسئله نماز قصر، مشروط به ترساز خطر دشمن شده است ، در حالى كه در مباحث فقهى مى خوانيم نماز قصر يك حكم عمومىاست و تفاوتى در آن ميان سفرهاى خوفناك يا امن و امان نمى باشد، روايات متعددى كه ازطرق شيعه و اهل تسنن در زمينه نماز قصر وارد شده است نيز اين عموميت را تاييد مى كند.
بعضى از مفسران اهل تسنن كه از نظر عقيده ، تابع مذهب جبر هستند با آيه فوق كهخالقيت خدا را به همه چيز بيان مى كند براى مسلك جبراستدلال كرده اند، مى گويند: اعمال و افعال ما نيز از اشياء اين جهان است ، زيراشى ء به هر گونه موجودى گفته مى شود، خواه مادى يا غير مادى ، خواه ذات ياصفات ، بنابراين هنگامى كه مى گوئيم خداوند آفريننده همه چيز است ، بايد بپذيريمكه آفريننده افعال ما نيز هست و اين جز جبر نخواهد بود.
ضمنا همان طورى كه بين اصوليّين اهل تسنن در تعريف مصالح مرسله اختلاف ديده مىشود، در رابطه با حجّيت آن نيز اختلاف وجود دارد؛ مثلا: مالك و احمد بنحنبل و تابعين آن دو قائلند به حجّيت آن ، و گفته اند كه صالح شمردن ، طريقى استشرعى براى استنباط حكم در موردى كه نص يا اجماعى وجود ندارد، و مصلحت مطلقه اى كهدليل شرعى براعتبار ياالغاى آن واردنشده است ، صلاحيت داردكه مبناى استنباطاحكامباشد.(632)
ايشان اگر عنوان فصل دوازدهم از كتاب الفصول المهمة تأ ليف ابن صباغ مالكى و باب86 از كتاب ينابيع المودة ، تأ ليف حافظ سليمان قندوزى حنفى يا بعضى ديگر از كتبعلماى اهل سنت را در اين مورد مطالعه مى كردند، هيچ وقت به ضرس قاطع ، اين نسبت را بهكل اهل تسنن نمى دادند تا چنان وانمود شود كهاهل تسنن در نقطه مقابل شيعه قرار دارند.
در ذيل آيه اول حديثى در منابع شيعه و اهل تسنن وارد شده كه پس ازنزول اين آيه بعضى از مسلمانان آنچنان در وحشت فرو رفتند كه از ترس به گريهافتادند زيرا ميدانستند انسان خطا كار است و بالاخره ممكن است گناهانى از او سرزند،اگر بنا باشد هيچگونه عفو و بخششى در كار نباشد، كيفر همهاعمال بد خود را ببيند كار، بسيار مشكل خواهد شد و لذا به پيامبر (صلى اللّه عليه و آلهو سلّم ) عرض كردند كه اين آيه چيزى براى ما باقى نگذارده است ، پيامبر (صلى اللّهعليه و آله و سلّم ) فرمود: قسم به آن كس كه جانم به دست او است مطلب همان است كه دراين آيه نازل شده ، ولى اين بشارت را به شما بدهم كه موجب نزديكى شما به خدا وتشويق به انجام كارهاى نيك گردد، مصائبى كه به شما ميرسد كفاره گناهان شما استحتى خارى كه در پاى شما ميخلد!.
پس معلوم مى شود كه شيعيان اگر مى گويند، براى خداوند بداءحاصل شد، معنايش آن نيست كه اهل تسنن فكر كرده اند، به تعبير ديگر شيعيان از گفتناين جمله قصدشان ظاهر شدن امرى براى خداوند پس از مخفى بودن آن نيست ؛ زيرا چيزىدر عالم براى خداوند مخفى نيست تا بعد ظاهر شود.
بعد از ظهور داعش به عنوان یک نیروی شبه‌نظامی در عراق و سوریه، مریم رجوی، روحانیون حاکم بر ایران را از مؤسسان داعش نامید که بدین وسیله، اقدام به از بین بردن اهل تسنن عراق می‌نمایند.
دین مردم شهر اسلام و از اهل تشیع و اهل تسنن تشکیل یافته‌است.
شبيه همين مضمون در تفاسير اهل تسنن از حذيفه از پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم )نقل شده است .