انگستروم
معنی کلمه انگستروم در فرهنگ عمید

انگستروم

معنی کلمه انگستروم در فرهنگ عمید

( آنگستروم ) واحد اندازه گیری طول برابر با یک ده میلیونیم میلی متر.

معنی کلمه انگستروم در دانشنامه عمومی

آنگستروم (دهانه). آنگستروم یک دهانه برخوردی در ماه است.
این دهانه ۲ دهانه اقماری دارد.

معنی کلمه انگستروم در دانشنامه آزاد فارسی

آنگستروم. آنْگستروم (angstrom)
یکای طول، با نماد Å، و معادل۱۰-۱۰ متر یا ۱۰میلیونیم میلی متر. برای اندازه گیری های اتمی و طول موج۱ تشعشعات الکترومغناطیسی به کار می رود. این یکا را به افتخار دانشمند سوئدی، آندرس یوناس آنگستروم۲، نام گذاری کرده اند.

جملاتی از کاربرد کلمه انگستروم

قطر آنها به ۱۵ انگستروم می‌رسد. به دلیل پایداری بالای مولکول، ۶۰ کربن با پیوند کووالانسی به هم متصل شده و پیوندهای یگانه و دوگانه به صورت یکی‌درمیان وجود دارند.
پلیس در سال ۲۰۱۸ به بررسی این نظریه پرداخت. در آغاز بررسی‌ها پلیس به استیگ انگستروم مظنون نبود. اما تیم تحقیقاتی بعداً دریافت که او از سلاح استفاده می‌کرده، عضو ارتش سوئد بوده و در باشگاه تیراندازی عضو بوده، مدت طولانی مشکلات مالی داشته و بیش از اندازه نوشیدنی الکلی مصرف می‌کرده‌است. استیگ انگستروم، دوست یک کلکسیون‌دار اسلحه بوده و علاقه زیادی به تپانچه‌های مگنوم داشته‌است. همچنین استیگ انگستروم عضوی از حلقه منتقدان سیاست‌های اولاف پالمه بود. با همه این شواهد، تیم تحقیقات، تصویر روشنی از انگیزه او برای قتل پیدا نکرد. همچنین اظهارات شاهدان عینی دربارهٔ فرد مسلح و حضور او در محل جرم، با گفته‌های استیگ انگستروم دربارهٔ مکان حضور او در روز ترور تناقض داشت.
پس از سه دهه از ترور نخست‌وزیر سوئد، در ۱۰ ژوئن ۲۰۲۰، دادستانی سوئد اعلام کرد هویت قاتل اولاف پالمه، یک طراح گرافیک به نام استیگ انگستروم معروف به «مرد اسکاندیایی» است. استیگ انگستروم، کارمند شرکت بیمه‌ای به نام «اسکاندیا» (اسکاندیناوی) بود که در روز قتل تا دیرهنگام در آن کار می‌کرد و با محل قتل فاصله کمی داشت. استیگ انگستروم برای استفاده از اسلحه آموزش دیده بود و مخالف سیاست‌های اولاف پالمه بود.
در ۱۰ ژوئن ۲۰۲۰، دادستان ارشد کریستر پیترسون، مسئول تحقیق، نتیجه‌گیری خود را اعلام کرد که استیگ انگستروم، که به عنوان «مرد اسکاندیایی» نیز شناخته می‌شود، به احتمال زیاد مظنون است. استیگ انگستروم در سال ۲۰۰۰ خودکشی کرد و به این ترتیب دیگر اقدامات تحقیقاتی یا قضایی امکان‌پذیر نبود، تحقیقات رسماً متوقف شد و پرونده قتل نخست‌وزیر اولاف پالمه مختومه اعلام شد.
فراپالایش با بهره‌گیری از غشاها انجام می‌شود و از این نوع غشا برای جداسازی ماکرومولکول‌هایی با اندازه ۲۰ تا ۱۰۰۰ انگستروم استفاده می‌شود. تمام نمک‌های حل شده و مولکول‌های کوچکتر از این محدوده از غشا عبور می‌کنند. در این روش جداسازی کلوئیدها، پروتئین‌ها، مواد میکروبی بیماری زاو مولکول‌های آلی بزرگ که وزن مولکولی آن بین ۱۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ است انجام می‌شود.
باور بسیاری از سوئدی‌ها بر این است که از انگستروم تنها برای پایان دادن به داستان و معرفی قاتل استفاده شده‌است. چون او خیلی کوتاه قد بود. درحالی که قاتل قد بلند و قوی بود. علاوه بر این، انگستروم، پیش یا پس از ترور اولاف پالمه، مرتکب قتلی نشده بود.
استیگ انگستروم در سال ۲۰۰۰ خودکشی کرد و به این ترتیب پرونده قتل نخست‌وزیر اولاف پالمه مختومه اعلام شد. ضمن اینکه شواهد فنی موجود نبود. بازرسان هنوز «تصویر روشنی» از انگیزه او برای کشتن پالمه پیدا نکردند. در سال ۲۰۲۰ دادگاه سوئد دلیل تصمیم به افشای نام قاتل را مرگ او عنوان کرد. پسر او مُرتِن پالمه از تصمیم دادگاه اعلام رضایت کرد.
تابو توسط استیون نایت ، تام هاردی و پدرش ادوارد "چیپس" هاردی ایجاد شده و براساس داستانی نوشته شده توسط تام و چیپس هاردی ساخته شده است.نایت و تام هاردی قبلاً در فیلم لاک ۲۰۱۳ و مجموعه تلویزیونی پیکی بلایندرز با هم کار کردند که در سال ۲۰۱۳ به نمایش درآمد.کارگردانی سری اول توسط کریستوفر نیهولم و آندرس انگستروم انجام شد.
ابزار این ماهواره یک «طیف‌سنج تصویربردار» فرابنفش با نرخ فریم بالا است که یک تصویر در ثانیه با وضوح زاویه‌ای ۰٫۳ ثانیه قوسی و وضوح طیفی زیر انگستروم ارائه می‌کند.