انکوباتور
معنی کلمه انکوباتور در فرهنگ عمید

انکوباتور

معنی کلمه انکوباتور در فرهنگ عمید

اتاقک مخصوص دارای حرارت و رطوبت معین برای نگه داری نوزادان نارس، کشت باکتری، یا پرورش جوجه، گرم خانه.

معنی کلمه انکوباتور در دانشنامه عمومی

انکوباتور (ابزار آزمایشگاهی). گرمخانه یا انکوباتور ( به انگلیسی: Incubator ) ابزاری آزمایشگاهی است که در آزمایشگاه های زیستی برای کشت و رشد دادن نمونه های زنده مانند سلول ها یا میکروب ها به کار می رود. این وسیله با کنترل رطوبت، دما، میزان اکسیژن و دی اکسید کربن شرایطی مناسب برای رشد ارگانیسم های زنده فراهم می کند. انکوباتور یکی از از ابزارهای مهم در آزمایش های میکروبیولوژی، زیست شناسی سلولی و… به حساب می آید. این وسیله را پزشک کودکان فیلیپینی فه دل موندو ( به اسپانیایی: Fe del Mundo ) اختراع کرده است.
یکی از ویژگی های مهمی که در انکوباتورها باید به آن دقت کرد همدمایی و یکنواختی محفظه داخلی می باشد؛ زیرا عدم یکنواختی دما در این تجهیزات حساس آزمایشگاهی موجب خرابی نمونه ها و ضررهای هنگفت می شود از این سیستم در تجهیزات آزمایشگاهی با نام تکنولوژی HCT یاد می شود. شرکت فن آزما گستر به عنوان اولین کارخانه ی بزرگ تولید انواع تجهیزات آزمایشگاهی مطابق با استانداردهای جهانی در ایران، دقیق ترین و با کیفیت ترین دستگاه های انکوباتور حرارتی و برودتی و شیکر دار را در سایزهای مختف را ارائه میکند.
• انکوباتور در نزدیک درهای اصلی یا جریانات هوائی و هواکش ها قرار نگیرند.
• انکوباتور بر روی سطحی صاف و در حالت تعادل قرار گیرد.
• از گذاشتن مواد فرار یا قابل اشتعال ( اتر، بنزین، الکل، پروپان ) در انکوباتور خودداری شود.
• تعویض به موقع ظرف آب داخل دستگاه، در انکوباتورهای کشت سلولی بسیار ضروری می باشد.
• برای جلوگیری از آلودگی در انکوباتورها؛ قفسه ها و دیواره دستگاه همواره باید خشک باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه انکوباتور

وی هم‌اکنون در کنار مدیریت ایستگاه اف مسئول اجرای پروژه ۱۰۰۰ استارتاپ است. این پروژه یک انکوباتور بسیار بزرگ برای استارتاپ‌ها می‌باشد که به وسیله خاویر نایل راه‌اندازی شده‌است.
رحم مصنوعی، به عنوان یک اندام جایگزین، کاربردهای زیادی خواهد داشت. برای نمونه می‌تواند برای کمک به زوج‌های زن یا مرد در رشد جنین استفاده شود. می‌تواند به عنوان تغییر از رحم طبیعی به رحم مصنوعی انجام شود، در نتیجه آستانه زنده ماندن جنین را به مرحله خیلی زودتر از بارداری منتقل می‌کند. به این معنا، می‌توان آن را یک انکوباتور نوزادی با کارکردهای بسیار گسترده در نظر گرفت که برای شروع رشد جنین مورد استفاده قرار گیرد.
سنسور از قطعات بسیار مهم و حیاتی در دستگاه جوجه‌کشی است که هر گونه اختلال در آن می‌تواند تلف شدن تخم‌های نطفه دار را به دلیل عدم تنظیم دما و رطوبت بهینه به دنبال داشته باشد. برندهای معتبر دستگاه‌های جوجه کشی امروزی از سنسورهای بسیار حساس که کاربرد نظامی و پزشکی دارند در ساخت انکوباتور بهره می‌گیرند.
یکی از مزیت‌های کلیدی ریزسیال‌شناسی مبتنی بر قطره قابلیت استفاده از قطرات به عنوان انکوباتور برای تک‌سلول‌هاست.
از طریق استفاده کردن مبادلهٔ گاز و سیستم‌های کنترل دما بر روی تراشه، کشت سلولی میکروفلوئیدیک می‌تواند نیاز به انکوباتور و هودهای کشت سلول را از بین ببرد. با این وجود این نوع کشت سلول‌ها در میکروفلوئیدیک، چالش‌های منحصر به فرد خود را مطرح می‌کند. به این صورت که کنترل جریان در میکروکانال‌ها مهم است؛ زیرا پس از تزریق ابتدایی سوسپانس سلولی، جریان باید متوقف شود تا سلول‌ها متصل و مستقر شوند یا در دیواره‌ها، تله‌های الکتروفورزی، تله‌های مغناطیسی یا تله‌های هیدرودینامیکی به دام افتند و گیر کنند. سپس جریان باید دوباره به طریقی به کار گرفته شود که نیرو ی بزرگی تولید نکند و موجب جدا شدن سلول‌ها نشود.
دستگاه جوجه‌کِشی، ماشین جوجه درآوری یا انکوباتور به دستگاهی گفته می‌شود که شرایط مناسب برای خارج شدن جوجه از تخم‌های نطفه‌دار را فراهم می‌کند. در جوجه کشی طبیعی دما، رطوبت و چرخش تخم‌ها توسط مرغ مادر برای تخم‌های نطفه‌دار تأمین می‌شود. اما در جوجه درآوری مصنوعی دستگاه جوجه کشی این المان‌ها را تأمین و تنظیم می‌کند. در ساخت دستگاه‌های جوجه کشی امروزی از فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی و سنسورهای فوق حساس برای افزایش راندمان جوجه‌کشی استفاده می‌شود.
در روش معمولی مطالعهٔ تأثیر اکسیژن روی فرایند تمایز، غلظت اکسیژن کل انکوباتور روی میزان مشخصی تنظیم می‌شود. به این ترتیب آزمایش به جای به دست آوردن غلظت دلخواه مؤثر روی سلول‌ها، به مقایسهٔ بین حالت نرمال اکسیژن و حالت کمبود اکسیژن (هایپوکسی) محدود می‌شود.