انه
معنی کلمه انه در لغت نامه دهخدا

انه

معنی کلمه انه در لغت نامه دهخدا

( آنه ) آنه. [ ن َ / ن ِ ] ( هندی ، اِ ) شانزده یک ِ قیراط: الماسی بوزن پنج قیراط و دو آنه. || شانزده یک ِ روپیه.
آنه. [ ن َ / ن ِ ] ( پسوند ) َانه. چون در آخر اسماء ملحق شود دلالت کند بر یکی از معانی ذیل : مانند.مثل. چون. بطور. بگونه ٔ. لائق. درخور. سزاوار. متعلق به. مال. منسوب به. در حال. در وقت. بصفت. هر یک :
مستانه :
اندرین بود که از مستی و از غایت شرم
خواب مستانه در آن لحظه درآورد حشر.سنائی.ساکنان حرم ستر و عفاف ملکوت
با من راه نشین باده مستانه زدند.حافظ.یک ناله مستانه ز جائی نشنیدیم
ویران شود آن شهر که میخانه ندارد.؟مردانه :
چنین داد پاسخ بفرزانگان
بدان نامداران و مردانگان.فردوسی.مردانه دوختیم و کس از ما نمی خرد
رو رو زنانه دوز که مردانه میخرند.؟شاهانه :
همه موی شاهانه از سر بکند
همی ریخت بر تخت خاک نژند.فردوسی.هر گوشه یکی مستی دستی زده بر دستی
زآن ساقی هر مستی با ساغر شاهانه.مولوی.عاشقانه :
دلت بوصل گل ای بلبل صبا خوش باد
که در چمن همه گلبانگ عاشقانه تست.حافظ.شبانه :
دام جهانست بر تو و خبرت نیست
گاهی مستی و گه خمار شبانه.ناصرخسرو.بدانش گرای و در این روز پیری
برون افکن از سر خمار شبانه.ناصرخسرو.داری سخن خوب گوش یانه
کامروز نه هشیاری از شبانه ؟ناصرخسرو.سحرگاهان که مخمور شبانه
گرفتم باده با چنگ و چغانه.حافظ.معاشران ز حریف شبانه یاد آرید
حقوق بندگی مخلصانه یاد آرید.حافظ.پیرانه :
پسر را بکشتم به پیرانه سر
بریده پی و بیخ آن نامور.فردوسی.نیا چون شنید از نبیره سخُن
یکی پند پیرانه افکند بن.فردوسی.پدر چون دور عمرش منقضی گشت
مرا پیرانه پندی داد و بگذشت.سعدی.خوشتر از کوی خرابات نباشد جائی
گر به پیرانه سرم دست دهد مأوائی.حافظ.ماهیانه :
همان نیز هر ماهیانه دو بار
درم شصت ،گنجی ، بر او برشمار.فردوسی.

معنی کلمه انه در فرهنگ معین

( آنه ) (نِ یا نَ ) (پس . ) ۱ - پسوند ساختن قید از صفت : مردانه ، دلیرانه . ۲ - گاه به آخر اسم و صفت ملحق گردد به معنای ذیل : مانند، مثل ، لایق ، متعلق به ، منسوب به ، در حال ، در وقت ، به صفت .

معنی کلمه انه در فرهنگ عمید

( آنه ) سکۀ رایج هندوستان، معادل یک شانزدهم روپیه.

معنی کلمه انه در فرهنگ فارسی

( آنه ) ( اسم ) ۱ - یک شانزدهم قیراط شانزده یک قیراط : الماسی بوزن سه قیراط و یک آنه . ۲ - یک شانزدهم یک روپیه .
سکه رایج هندوستان، یک شانزدهم روپیه
شاهزاده تروائی که ویرژیل شاعر بزرگ رومی وی را قهرمان منظومه خود که انئید نام دارد قرار داده است ٠ وی پسر ونوس و انخیس است ٠

معنی کلمه انه در دانشنامه عمومی

آنه. آنه ( به لاتین: Āne ) یک روستا در لتونی است که در شهرداری اوزونیکی واقع شده است آنه ۱٬۷۸۰ نفر جمعیت دارد و ۲ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
انه (بلژیک). شهر انه ( به فرانسوی: Anhée ) در شهرستان دینان ( بلژیک ) در استان نمور در منطقه فدرال والوون در کشور بلژیک واقع شده است.
معنی کلمه انه در فرهنگ معین
معنی کلمه انه در فرهنگ عمید
معنی کلمه انه در فرهنگ فارسی

معنی کلمه انه در دانشنامه آزاد فارسی

اِنه
رجوع شود به:آینیاس

معنی کلمه انه در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی إِنَّهُ: یقیناً او
معنی أَنَّهُ: که او
معنی عَنْهُ: از او
معنی یُعِیدُ: باز می گرداند - بر می گرداند ("إِنَّهُ هُوَ یُبْدِئُ وَیُعِیدُ"یعنی خدای تعالی هم برای اولین بار چیزی را پدید می آورد و هم چیزی را که قبلاً پدید آورده و از بین رفته را دوباره بر می گرداند)
معنی یُبْدِئُ: به وجود می آورد - باعث بوجود آمدن (چیزی) برای اولین بار می گردد - پدید می آورد("إِنَّهُ هُوَ یُبْدِئُ وَیُعِیدُ"یعنی خدای تعالی هم برای اولین بار چیزی را پدید می آورد و هم چیزی را که قبلاً پدید آورده و از بین رفته را دوباره بر می گرداند)
معنی شَهِیدٌ: همیشه شاهد - همیشه گواه - مشاهده شده (صفت مشبهه گاهی به معنای اسم فاعل میآید ، و گاهی به معنای اسم مفعول مثلاً در عبارت "سَنُرِیهِمْ ءَایَاتِنَا فِی ﭐلْئَافَاقِ وَفِی أَنفُسِهِمْ حَتَّیٰ یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ ﭐلْحَقُّ أَوَلَمْ یَکْفِ بِرَبِّکَ أ...
معنی أَذَقْنَا: بچشانیم (کلمه ذوق - که فعل اذقنا از آن گرفته شده - به معنای آن است که چیزی را برای اینکه بفهمی چه طعمی دارد در دهان بگذاری . و اگر خدای سبحان درعبارت "وَلَئِنْ أَذَقْنَا ﭐلْإِنْسَانَ مِنَّا رَحْمَةً ثُمَّ نَزَعْنَاهَا مِنْهُ إِنَّهُ لَیَؤُوسٌ کَفُورٌ...
معنی لُوطٍ: از پیامبران الهی و برادر زاده حضرت ابراهیم علیهم و علی نبینا السلام (لوط (علیهالسلام) رسولی بود از ناحیه خدای تعالی بسوی اهالی سرزمین مؤتفکات که عبارت بودند از شهر سدوم و شهرهای اطراف آن ،که گفته شده چهار شهر بوده : 1 - سدوم 2 - عموره 3 - صوغر 4 - صب...
معنی قَائِمٌ: ایستاده -برپا -پا بر جا- ثابت قدم-قیام کننده (کلمه قیام بر وزن فیعال می باشدو قیام بر هر چیز به معنای درست کردن و حفظ و تدبیر و تربیت و مراقبت و قدرت بر آن است ،چون قیام به معنای ایستادن است ، و عادتا بین ایستادن و مسلط شدن بر کار ملازمه هست ودر فارس...
معنی قَوَّامِینَ: بسیار قیام کنندگان - بسیاربر پا دارندگان(کلمه قیام بر وزن فیعال می باشدو قیام بر هر چیز به معنای درست کردن و حفظ و تدبیر و تربیت و مراقبت و قدرت بر آن است ،چون قیام به معنای ایستادن است ، و عادتا بین ایستادن و مسلط شدن بر کار ملازمه هست ودر فارسی هم ...
ریشه کلمه:
نهی (۵۶ بار)

جملاتی از کاربرد کلمه انه

مراد از اينكه موسى (عليه السلام ) بعدازقتل (خطاءى ) مرد قبطى گفت : (هذا منعمل الشيطان انه عدومضل مبين ) و استغفار كرد
بنابراين قومى كه وعده آمدنشان داده شده ، احدى از دشمنان خداى سبحان را دوست نمىدارند و اگر قرار باشد فردى از افراد انسان را دوست بدارند اولياى خدا را به ملاكدوستى با خدا دوست مى دارند. و اما اينكه خدا آنان را دوست مى دارد، لازمهاش اين است كهاين طائفه از هر ظلمى و از هر پليدى معنوى يعنى كفر و فسق مبرا باشندحال يا به عصمت الهى و يا با مغفرت الهى و از راه توبه ،دليل بر اينكه دوستى خدا چنين لازمه اى دارد اين است كه آنچه گناه و ظلم هست مبغوضخداى تعالى است و كسى كه خدا او را دوست مى دارد ممكن نيست كه از ظلم و پليديهاىمعنوى مبرا نباشد و گرنه خدا ظلم را دوست داشته وحال آنكه در آيات زير فرموده كه خداى سبحان كفر و ظلم و اسراف و افساد و تجاوز واستكبار و خيانت را دوست ندارد، توجه فرمائيد: (فان الله لا يحب الكافرين )، (والله لا يحب الظالمين )، (انه لا يحب المسرفين ، و الله لا يحب المفسدين )، (ان اللهلا يحب المعتدين ، انه لا يحب المستكبرين )، (ان الله لا يحب الخائنين ) و آياتى ديگراز اين قبيل .
برساند به یکدگر ما را انه قادر علی ذلک
بـعـضـى ديـگـر گفته اند: جمله ( و انه لكتاب عزيز...) قائم مقام خبر است ، و تقديركلام چنين است (ان الّذين كفروا بالذكر كفروا به و انه لكتاب عزيز - كسانى كه بهذكر كافر شدند در حالى كه آن ذكر كتابى است عزيز.)
و اينكه فرموده : (قال معاذ اللّه انه ربى احسن مثواى ...) جوابيست كه يوسف بهعزيزه مصر داد، و در مقابل درخواست او پناه به خدا برد و گفت : پناه مى برم به خداپناه بردنى از آنچه تو مرا بدان دعوت مى كنى ، زيرا او پروردگار من است ، متولىامور من است ، او چنين منزل و ماوايى روزيم كرد، و مرا خوشبخت و رستگار ساخته ، و اگرمن هم از اينگونه ظلم ها مرتكب شده بودم از تحت ولايت او بيرون شده ، از رستگارى دورمى شدم .
فخرج على قومه فى زينته قال الذين يريدون الحيوه الدنيا يا ليت لنامثل ما اوتى قارون انه لذو حظ عظيم
و باز به عنوان تاءكيد بيشتر اضافه مى كند: اين فرمان دستور حقى است از سوىپروردگارت (و انه للحق من ربك ).
حقیقت «شهد الله انه لا اله الاهو» اینجا ظاهر شود.
سر فروبردم پی تاریخ او در جیب فکر انه خیر‌المساجد گشت تاریخ تمام
اين جمله حكايت استغفار آن جناب است براى پدرش ، بر حسب وعدهاى كه قبلا به پدرشداده و فرموده بود: (سلام عليك ساستغفر لك ربى ) و هيچ بعيد نيست كه از آيه (و ماكان استغفار ابراهيم لابيه الا عن موعدة وعدها اياه فلما تبين له انه عدو لله تبرء منه )استفاده شود كه دعاى آن جناب در جمله مورد بحث هنگامى بوده كه هنوز پدرش زنده بودهاست . بنابر اين معناى آيه چنين مى شود كه : پدرم مدتىقبل از اين دعا از گمراهان بود.
سه قسمت اول این شعر در سال ۱۷۹۸ میلادی بدون اطلاع نویسنده در سن پترزبورگ منتشر شد. متن کامل انه‌ایدا پس از مرگ کوتلیاروفسکی در سال ۱۸۴۲ میلادی منتشر شد.
روی عن النبی صلی اللَّه علیه و آله و سلّم انه قال «انّ اللَّه عز و جل یلحظ الی الکعبة فی کل عام لحظة»
گاه میگفتم که خورشید است گردون راز اصل باز می‌گفتم نه حاشا انه شیئی عجاب
صدّقت جبرئیل و صدّقت بعیسی انه رسول اللَّه.
ضمير (انزلناه ) به كتاب برمى گردد، چون كتابمشتمل است بر آيات الهى و معارف حقيقى . و انزال كتاب به صورت قرآن و عربى بدينمعنا است كه آن را در مرحله انزال به لباس قرائت عربى درآورديم ، و آن را الفاظىخواندنى مطابق با الفاظ معموله نزد عرب قرار داديم ، همچنانكه در آيه ديگرى در اينباره فرموده : (انا جعلناه قرآنا عربيا لعلكم تعقلون و انه فى ام الكتاب لدينا لعلىحكيم ).
و جمله (و انه على كل شى ء قدير) مانند جمله قبلى عطف است بر جملات سابق . و مراداين است كه آنچه ما بيان كرديم همه به خاطر اين بوده كه خدا بر هر چيز قادر است ،چون ايجاد انسان و نبات و تدبير امر آنها در ايجاد و ابقاء، مرتبط به وجود و نظامىاست كه در عالم جريان دارد، و همانطور كه ايجاد وجود و نظام عالم ، جز با داشتن قدرتميسر نمى شود، همچنين داشتن قدرت بر آن دو كار جز با داشتن قدرت بر هر چيز ميسرنمى شود. پس ايجاد انسان و نبات و تدبير امر آن دو، به خاطر عموم قدرت او است ، وبه تفسير ديگر: خلقت و تدبير انسان و نبات كشف مى كند از عموم قدرت او.
مهرب و انه لیس بمنج من ذلک غیر اللَّه عز و جل.
یشهد الله و الملک و اهل العلوم انه لا رب الا من یدوم
یارب چنان که بنده عاصی را درین عالم، فریندگی این حضرت علیا که جنت دنیاست عطا کردی، بهره توفیقی عطا کن که در آن نشاه نیز از نعمت نعیم عقبی وسایه درخت طوبی باز نماند. انه لاییاس من روح الله الاالقوم الکافرون.
روی عن النبی (ص) انه قال: «سبق القضاء و جفّ القلم بالسعادة لمن آمن و اتقی، و الشقاوة لمن کفر و عصی. و کان قتادة یقول: هو کتاب اللَّه لا یزید فیه المقرون و لا ینقصون.