انند
جملاتی از کاربرد کلمه انند
ظاهر و باطن ار چه ضد انند عارفان هر دو را یکی دانند
احـتـمـال چـهـارم ايـنـكـه : اصـلا آن حـكـم از نـاحـيـه خـدا نـبـاشـد در ايـنـجـا نـيـز چـنـداحـتـمـال هـست : يكى اينكه حكم تساوى بين مجرمين و مسلمين حكمى جدى باشد. و ديگر اينكهصـرف بـهـانـه اى بـاشـد بـراى فـرار از مـسـووليـت ، در صـورت جـدى بـودن سـهاحـتـمـال هـسـت ، يـكـى ايـنـكـه حـكمى كه مى كنند مستند به خودشان باشد، به اين معنا كهخودشان كارگردان صحنه قيامت باشند و امور قيامت را به نفع خود بچرخ انند، از آن جملهخـود را بـا مـسـلمـانـان يـكـسـان سـازنـد هـر چـنـد كـه خـدا نـخـواهـد قـرآن كـريـم از ايـناحـتـمـال جـواب داده كـه : (سـلهـم ايـهـم بذلك زعيم ) از ايشان بپرسيد كدامشان زعيم ومـتـولى در تـدبـيـر امـور قـيـامت هستند؟ و يا اين است كه حاكم در اين حكم شركاء و خدايانايشانند، از اين هم پاسخ داده كه (ام لهم شركاء فلياتوا بشركائهم - نكند حاكم براين حكم شركاء ايشانند، اگر چنين است بگو تا شركاى خود را بياورند).
يكى از مفسران اسلامى در وجه تسميه يهود گفته است كه : ((يهود)) به معناى ((هدايتيافته )) است و علت آن توبه قوم موسى از گوساله پرستى است . و يا كه به علتانتساب به ((يهودا)) فرزند بزرگ يعقوب ، ((يهود)) ناميده شدند. يهود معرب هوداست و لذا نقطه آن حذف گرديده است . و يا: چون يهوديان به هنگام قرائت تورات خود راتكان و حركت مى داده انند، به آنان يهود گفته اند.(134)
کرته و اکیری ای رو سام او سر انند مویم که کیر و لام او سر