انما

معنی کلمه انما در لغت نامه دهخدا

انما. [ اِن ْن َ / اَن ْ ن َ ] ( ع حرف مرکب ) مرکب است از ان ، یکی از حروف مشبهة بالفعل و مای کافّه. این دو کلمه را درحصر استعمال میکنند به معنی فقط، تنها، بس ، این است و جز این نیست : قل انما یوحی الی انما الهکم اله واحد. ( قرآن 108/21 ). در مغنی ضمن بحث در «ما»ی کافة آمده : جماعتی از اصولیین و بیانیین گمان برده اند که انما مرکب از مای کافه و ان نافیه است و همین است علت اینکه انما معنی حصر افاده میکند. گویند این بدانجهت است که اِن َّ برای اثبات است و ما برای نفی پس اثبات و نفی روا نباشد بر سر یک چیز درآیند زیرا موجب تناقض میگردد و نیز روا نباشد که بگوئیم نفی متوجه چیزی است که پس از آن ذکر شده است زیرا این به اتفاق همه خلاف واقع است پس ناچار باید بگوییم که نفی متوجه چیزی است که ذکر نشده و اثبات متوجه چیزی است که ذکر شده و همین مفید معنی حصر است. نحویین این گفته را مبتنی بر دو مقدمه باطل میدانند ( در مغنی آن دو مقدمه باطل را به تفصیل شرح داده است ). ابوحیان گوید در علم نحو به ثبوت رسیده است که مای داخل بر ان َّ و اخوات ان َّ مای کافه است و ان َّ را از عمل بازمیدارد ولی حصر از آن فهمیده نمیشود بلکه حصر از سیاق کلام مستفاد میگردد. برای تفصیل این مطلب به مغنی در مبحث «ما» و به حاشیه شمنی بر مغنی مراجعه شود.

معنی کلمه انما در فرهنگ عمید

۱. نمو دادن، گوالانیدن.
۲. افزون کردن.
۳. فاش کردن سخن.

معنی کلمه انما در فرهنگ فارسی

۱ - ( مصدر ) فاش کردن سخن بطرز سخن چینی ۲ - نمو دادن گوالانیدن . ۳ - ( اسم ) بالیدگی نمو .
مرکب است از ان یکی از حروف مشبهه بالفعل و مای کافه . این دو کلمه را در حصر استعمال می کنند به معنی فقط تنها بس این است و جز این نیست .

معنی کلمه انما در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] انما لفظ دلالت کننده بر حصر و استثنا می باشد.
«انما» از ادات حصر و استثنا است. مشهور اصولیون معتقدند که «انما» بر حصر دلالت می کند (به دلیل تبادر)، چه حصر موصوف بر صفت، مثل: «و ما محمّد اِلاّ رسول، انّما انت منذر»، و چه حصر صفت بر موصوف، مانند: ﴿اِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ وَالْمَساکِینِ... ﴾ (توبة: ۶۰) که در آن، مصرف زکات به افراد مذکور در آیه منحصر شده است.
نظرات علما
در مقابل، عده ای مانند «فخر رازی» اعتقاد دارند «انما» بر حصر دلالت نمی کند.کسان دیگری هم چون مرحوم «شیخ انصاری» معتقدند دلالت «انما» بر حصر، به اختلاف موارد فرق می کند و ضابطه کلی وجود ندارد.
نکته
در این که دلالت «انما» بر حصر، به مفهوم است یا به منطوق، اختلاف وجود دارد؛ بیشتر اصولیون آن را به مفهوم می دانند، ولی کسانی مثل مرحوم « میرزای نایینی » این دلالت را به منطوق دانسته اند.
[ویکی الکتاب] معنی إِنَّمَا: فقط-این است وجزاین نیست
معنی أَنَّمَا: چنین است که
معنی تَقُولُواْ: که بگویید (در ترکیبهایی شبیه " أَن تَقُولُواْ إِنَّمَا أُنزِلَ ﭐلْکِتَابُ عَلَیٰ طَائِفَتَیْنِ مِن قَبْلِنَا وَإِن کُنَّا عَن دِرَاسَتِهِمْ لَغَافِلِینَ": که نگویید)
معنی رَمَضَانَ: ماه روزه - رمضان (در اصل یعنی شدت حرارت از پیامبر صلیاللهعلیهوآله روایت است: إنّما سُمِّیَ رَمَضانُ؛ لِأَ نَّهُ یُرمِضُ الذُّنوبَ؛ این ماه را رمضان نامیدهاند: چون گناهان را میسوزاند)
معنی غَنِمْتُمْ: غنیمت گرفتید- بهره و فایده بردید(غنم و غنیمت به معنای رسیدن به در آمد از راه تجارت و یا صنعت و یا جنگ است ، و لیکن درعبارت "و اعلموا انما غنمتم من شیء" بملاحظه مورد نزولش تنها با غنیمت جنگی منطبق است . غُنم به معنای رسیدن و دست یافتن به فائده است ، ...
معنی نَعُدُّ: می شماریم(کلمه عد در عبارت "فلا تعجل علیهم انما نعد لهم عدا "به معنای شمردن است ، و چون شمردن هر چیزی آن را به آخر میرساند و نابود میکند ومعنی آن میشود :بنابراین بر [شکست و هلاکت] آنان شتاب مکن، ما [همه اعمال و رفتار حتی لحظات عمرشان را] به دقت شماره...
معنی عَدّاً: شمارش کردنی نگفتنی (کلمه عد در عبارت "فلا تعجل علیهم انما نعد لهم عدا "به معنای شمردن است ، و چون شمردن هر چیزی آن را به آخر میرساند و نابود میکند ومعنی آن میشود :بنابراین بر [شکست و هلاکت] آنان شتاب مکن، ما [همه اعمال و رفتار حتی لحظات عمرشان را] به...
معنی مُسَحَّرِینَ: جادو شده ها -دارای شکمها - دارای ریه ها (قالوا انما انت من المسحرین یعنی تو از کسانی هستی که نه یک بار و دو بار ، بلکه پی در پی جادو میشوند و تو را آن قدر جادو کردهاند که دیگر عقلی برایت نمانده . بعضی از علما گفتهاند : کلمه سحر به معنای بالای شکم است...
معنی مُحْکَمَاتٌ: محکمها (محکمات آیاتی از قرآن هستند که درک مقصود آنها نیاز به آیات دیگر ندارد و لذا مستقلاً می توان به آن آیه عمل نمود اما متشابهات آیاتی هستند که درک مقصود اصلی آنها تنها با جمع نمودن آن با آیات دیگر وکمک گرفتن از "راسخون فی العلم" که همان پیامبر صلی...
ریشه کلمه:
انن (۱۸۳۵ بار)ما (۲۶۲۲ بار)
(بفتح و کسر) همان اَنّ و اِنَّ است که ماء کافّه بر آن داخل شده و معنی فقط و این است جز این نیست، می‏دهد مثل ، که اِنّمای اوّل به کسر و دوّمی به فتح است در قاموس گوید: انّمای اوّل به کسر و دوّمی به فتح است در قاموس گوید: انّما به فتح و کسر هر دو مفید حصر مخصوص به انّما به کسر اول است، سخنش مردود می‏باشد. ولی در اقرب الموارد آمده: انّما به کسر مفید حصر و حرف است و جمهور گویند. اَنّما به فتح مفید حصر نیست تاگفته نماند در آیه فوق هر دو مفید حصراند.

جملاتی از کاربرد کلمه انما

(در حالى كه دو فرشته الهى (تنها هدفشان اين بود كه مردم را به طريقابطال سحر ساحران آشنا سازند) و لذا (به هيچكس چيزى ياد نمى دادند، مگر اينكهقبلا به او مى گفتند: ما وسيله آزمايش تو هستيم كافر نشو!) (و از اين تعليمات سوءاستفاده مكن ) (و ما يعلمان من احد حتى يقولا انما نحن فتنة فلا تكفر).
وجه دیگر آنست که نفس هر چیز حقیقت و جمله آن چیز باشد، تقول: قلت فلان نفسه ای اهلک فلان نفسه، لیس معناه ان الاهلاک وقع ببعضه، انما الاهلاک وقع بذاته کلها، و وقع بحقیقته. پس معنی آیت آنست که: تعلم ما اضمره، و لا اعلم ما فی حقیقتک و ما عندک علمه. لباب سخن اینست که: انت تعلم ما اعلم و لا اعلم ما تعلم. إِنَّکَ أَنْتَ عَلَّامُ الْغُیُوبِ ما کان و ما یکون.
کشیده قمری از اندوه جانکاه زبان در انما اشکوا الی الله
و انما رجل الدنیا و واحدها من لا یعوّل فی الدنیا علی رجل
ان لله ما اخذ، و لله ما اعطى و جائها فى اناس من اصحابه ، فاخرجت اليهالصبيه و نفسها يتقعقع فى صدرها، فرق عليها و ذرفت عيناه فنظر اليه اصحابهفقال مالكم تنظرون الى رحمه يضعها الله حيث يشاء انما يرحم الله من عبادهالرحما. (252)
اين آيه نيز در حقيقت بحثهاى مربوط به حادثه احد و حوادث بعد از آن راتكميل مى كند زيرا يك جا روى سخن به پيامبر صلى الله عليه و آله بود و يك جا به مؤمنان و در اين جا روى سخن به مشركان است و بهدنبال تسليت و دلدارى به پيامبر صلى اللّه عليه و آله نسبت به تلاش و كوشش بىحساب دشمنان حق ، در آيات گذشته ، خداوند در اين آيه روى سخن را متوجه آنها كرده ودرباره سرنوشت شومى كه در پيش دارند، سخن مى گويد و مى فرمايد: (گمان نكنندآنهايى كه كافر شدند، مهلتى كه به ايشان مى دهيم براى آنها خوب است ) (و لايحسبن الذين كفروا انما نملى لهم خير لانفسهم ).
کجا مرتضی صاحب انما که ذاتش بسودی به ذات خدا
اين آيه با كلمه انما كه در لغت عرب به معنى انحصار مى آيد شروع شده و مى گويد:ولى و سرپرست و متصرف در امور شما سه كس ‍ است : خدا و پيامبر و كسانى كه ايمانآورده اند، و نماز را برپا مى دارند و در حال ركوع زكات مى دهند.
مرگ هم براى مؤ من خير است و هم براى كافر براى اينكه خداى تعالى مى فرمايد: (ماعنداللّه خير للابرار آنچه نزد خدا است براى نيكان خير است ). و نيز مى فرمايد: (لايحسبن الّذين كفروا انما نملى لهم خير...) كه به حكم آيهاول هر چه خدا براى ابرار مقدر كند خوب است (چه مرگ و چه حيات ) و به حكم آيه دومزندگى دنيا به سود كافر نيست و قهرا مرگ برايش بهتر است .
آنکه پوشید بر قد رعنا خلعت انما علی است علی
خویشتن را خواجهٔ عرصات گفت انما انا رحمة مهدات گفت
یا حریص االبطن عرج هکذا انما المنهاج تبدیل الغذا
لیت ای کاشکی لعل شاید ان و ان انما مانا
هر چه بهر او کنی باشد قبول انما الاعمال بشنو از رسول
هارون - بنا به حكايت قرآن - به ايشان فرمود: (يا قوم انما فتنتم به و ان ربكمالرحمن فاتبعونى و اطيعوا امرى قالوا لن نبرح عليه عاكفين حتى يرجع الينا موسى )بعد از اين گفت و شنود مردم تصميم گرفتند هارون را بهقتل برسانند كه هارون از ميان ايشان بگريخت ، در همين هنگام بود كه ميقات موسى(چهل روزش ) تمام شد.
و لا تحسبن الله غفلا عما يعمل الظلمون انما يؤ خرهم ليوم تشخص فيه الابصر(42)
بعد اضافه مى كند كه در جواب آنها بگو: اين علم تنها نزد خدا است ولى بيشتر مردم ازاين حقيقت آگاهى ندارند كه چنين علمى مخصوص ذات پاك او است ، لذا پى در پى از آن مىپرسند. (قل انما علمها عند الله و لكن اكثر الناس لا يعلمون ).
گاهى همرديف با جنگ با خدا و پيامبر آمده است مانند انما جزاء الذين يحاربون الله ورسوله و يسعون فى الارض فسادا (مائده - 33).
شنیدی تو بیان انما را چرا منکر شدی قول خدا را