انقلاب مشروطیت
جملاتی از کاربرد کلمه انقلاب مشروطیت
بدین گونه پیروزی جبهه متحد اصناف، بازاریان و علما در جنبش تنباکو به عنوان مقدمهای برای قیام بزرگتری در انقلاب مشروطیت ثبت شد.
تشکلهای زنان در انقلاب مشروطیت که در دوره اوّل انقلاب مشروطیت در ایران در دفاع از انقلاب مشروطیت و احقاق حق برابری و رفع ستم بر زنان به وجود آمدند متنوع و بیشمار بودند.
از مهمترین کتابهای او میتوان به «زن ایرانی از انقلاب مشروطیت تا انقلاب سفید» اشاره کرد که در سال ۱۳۴۸ منتشر شد.
با آغاز دوره انقلاب مشروطیت، انجمنهایی در بوشهر شکل گرفتند که از آنها میتوان به انجمن ایالتی (مجلس ملی) و ولایتی، بلدیه، اتحادیه تجار، داوطلبان ملی، شوکت اسلامیه، صفا، تجارت، اتحاد اسلامی و وکلای مدرسه سعادت اشاره کرد. در این بین لژ فراماسونری نیز در بوشهر فعالیت داشتهاست. لژ نظامی فراماسونری دیگری نیز در دستک (در ۱۴ کیلومتری بوشهر) بین سالهای ۱۹۱۴–۱۹۱۸ م. که بوشهر تحت اشغال بریتانیا بود، وجود داشتهاست.
تقارن دوران تحصیل و سفارت پیرنیا در روسیه (۱۳۰۷–۱۳۲۳) با سلسله وقایع منتهی به انقلاب ۱۹۰۵ روسیه، و آشنایی وی با ایرانیان اصلاحطلب در قفقاز، از عوامل همراهی او با مشروطهخواهان بود. پیرنیا در آستانهٔ انقلاب مشروطیت به ایران آمد و پس از صدور فرمان تأسیس عدالتخانه، در کمیسیونی که برای تهیهٔ نظامنامهٔ عدالتخانه دایر شد عضویت داشت.
مگر قانون اساسی زاییدهٔ انقلاب مشروطیت و معرف ارادهٔ ملت نیست؟ ملت آمده به شاه گفته است که آقا آنچه که ادعا میکنی موهبتی است الهی که از مردم، از ناحیهٔ ملت به شاه واگذار میشود، خوب ما این موهبت را و این واگذاری را پس گرفتیم… آخر این چطور در حقوق است و آزادیخواه، هزار بار مردم این مملکت این قانون اساسی را با آن زوائدش نفی کردند، طرد کردن، پارهپاره کردند. حالا ایشون میخواهد این را زنده کند.
به نوشتهٔ عبدالعلی ادیبالملک در دورهٔ ناصری، باسمنج یک حمام و دو مسجد و هفت خانوار رعیت و ده دکان داشت و مالیات دیوانی آن به ۱۶۰ تومان میرسید. باسمنج در جریان جنگهای انقلاب مشروطیت و لشکرکشی قوای دولتی بهآذربایجان، به لحاظ موضع سوقالجیشی، مدتی مقر حکمفرمایی عینالدوله بود و میان قوای ستارخان و قشون دولتی، بارها در آنجا زدوخورد روی داد. این شهر بعدها مرکز بلوک مهرانرود شد و جادهٔ تبریز-بستانآباد از وسط آن میگذشت.
خلاصه آنکه: اگر بعضی گروههای «چپ»، از ارامنه سوسیال دمکرات تبریز، در دوران انقلاب مشروطیت، مخالف با شرکت در صفوف دمکراسی و طرفدار فعالیت «سوسیالیستی خالص» بودند، در دوران جنبشهای رهائی بخش ملی و ضد امپریالیستی بعدی، «چپهای» حزب کمونیست ایران شرکت در انقلاب بورژوا- دمکراتیک را سپری شده حساب میکردند و وظیفه روز را انجام «انقلاب کمونیستی خالص» میدانستند.
شاه در سخنرانی خود هنگام سفرش به کرمان در روز ۵ خرداد گفت: دو دسته هستند که در جریان اصلاحات ارضی مخالفند. یکی مرتجعین سیاه و دیگری خائنین سرخ. شاه هم چنین گفت که از زمان انقلاب مشروطیت تا به حال عدهای روحانی تحت فرمان یک دولت خارجی عمل کردهاند و هنوز مشغول طرح و برنامه هستند و افزود که وی از ارتجاع سیاه بیش از ارتجاع سرخ متنفراست.
انجمن اتحاد نام یک انجمن سیاسی در دوران انقلاب مشروطیت، در همدان است.